Ga naar inhoud


LNB's afstellen op multifeed TRIAX 110 Zuid-Frankrijk


Simmy
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje,

Beste Allemaal,

 

Gezien mijn ander draadje misschien verkeerdelijk getiteld is en niks meer te maken heeft met deze vraag, start ik dit nieuw onderwerp op.

 

Na wat gesukkel met gezondheid, nu weer de ouwe, ben ik op zoek naar hulp voor het afstellen van 4 LNB's op multifeed Triax 110 in Zuid-Frankrijk.

 

Mijn installatie in Z-Frankrijk:

  • Triax 110 schotel, perfect uitgericht op 23,5° (perfecte ontvangst TVV, 100% kwaliteit, met één oude single LNB, maar geen updates gezien één enkele LNB en ik dus met deze geen 19,2° ontvang)
  • 4x Inverto Black Ultra Single LNB aangeschaft met originele rail Triax
  • oude single LNB vervangen door de rail en 4 bovenvermelde nieuwe LNB's
  • verder niks aan de schotel veranderd

Iedereen, en in het bijzonder Sprietje die een pro is in die dingen, die mij enigszins wegwijs kan maken in de juiste afstelling van die 4 nieuwe LNB's is welkom !

 

Alvast bedankt voor iedere respons !

post-102148-0-07875400-1490275124.jpg

post-102148-0-67059900-1490275140.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Oplossing

Beste Simmy

Ik heb het volgende voor je uitgerekend in Marciac voor een Triax 110.
- De rail moet met het gat onder in de groef gemonteerd worden.
- Zet de rail maximaal schuin. Hij staat dan 20 graden schuin.
- Zet nu de houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan.
- Stel de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 89mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 62,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 67mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de kop van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- Zet de rail nu 19 graden schuin. D.w.z. dat de kop van de Astra 28,35e 70mm hoger moet staan dan de kop van de Hotbird 13.
- Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 13°
Astra 19,2 op 12°
Astra 23,5 op 16°
Astra 28,35 op 19°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- Stel de elevatie van de schotel in op 36°.
- Richt nu de schotel uit op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5. Hierbij zowel de elevatie als de draairichting instellen.
 

post-60869-0-36888700-1490350221_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

Ongelooflijk GOED BEREKEND heb jij dat !!  Het werkt perfect !

Astra 28,2° ontvangst 100% kwaliteit 100% 

Astra 23,5° ontvangst 100% kwaliteit 100% 

Astra 19,2° ontvangst 100% kwaliteit 100% 

Hotbird 13° ontvangst 91% kwaliteit 87% 

 

Met een welgemeende "dan U wel"  !!  aan U Sprietje en uiteraard ook aan alle meedenkers... ! :D

 

Zal later nog eens proberen voor de Hotbird nog wat beter eruit te halen... misschien met een beetje skew.... (?)  :P  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Simmy

Mooi dat je op drie satellieten zo'n geweldige ontvangst hebt. Ik neem aan dat je de schotel met je satellietontvanger hebt afgesteld. Daar is op zich niets mis mee maar hij geeft wel erg makkelijk 100% signaalkwaliteit aan en dat is jammer want dan kun je de schotel niet optimaal afstellen. Hij kan natuurlijk niet meer dan 100% aangeven maar stel dat hij dat wel zou kunnen, dan zou je bij een optimale afstelling misschien wel 108% halen.
Hoe los je dit op?
Hang gewoon een vochtige zeem over de lnb van de Astra 23,5 als je de schotel op de Astra 23,5 gaat uitrichten. Het kwaliteitspercentage wat je ontvanger dan aangeeft zakt dan zeker zo'n 20% afhankelijk hoe vochtig je de zeem maakt.
Papier van een keukenrol kan ook maar dat droogt sneller op dan een zeem. Als je dus enige tijd nodig hebt om de schotel heel precies af te stellen, dan wordt de demping steeds minder en kom je misschien al weer snel op de 100%.
Ik denk dat als je deze natte zeem methode gebruikt, je de schotel nog veel preciezer afstelt en dat komt dan de Hotbird ook zeker ten goede.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste Allemaal,

 

Ik heb volgend probleem: nikste ontvangst op ASTRA 28,2°.... Misschien heb ik erover gekeken bij de installatie, en was er toen ook al geen ontvangst. Ik Bedoel misschien heb ik nooit op een zender willen kijken die uitzendt op 28,2°...

 

Feit is en blijft, NU heb ik 0% ontvangst op Astra 28,2° ondanks er niks gewijzigd is aan de opstelling enz.

 

Ben ten rade gegaan bij 'Sprietje' natuurlijk, maar ook hij ziet echt niet waar het probleem kan liggen. Ik heb ondertussen alles uitgeprobeerd wat mogelijk is, zijnde:

  • uitrichting schotel, LNB's, skew, enz. gecontroleerd
  • LNB vervangen door gelijkaardige
  • LNB 28,2° op andere plaats disceqc aangekoppeld
  • LNB 28,2° direct aangekoppeld op de coax die naar binnen loopt (dus zonder disceqc)
  • disceqc scanning op de M7 van TVV herdaan, enz.
  • enz.

Nikste mag baten, maar hier in Z-Frankrijk blijkbaar dus geen 28,2° te ontvangen.

 

Tenzij nog iemand een idee ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dag Sprietje,

Ongelooflijk GOED BEREKEND heb jij dat !!  Het werkt perfect !

Astra 28,2° ontvangst 100% kwaliteit 100% 

Maar het heeft toch gewerkt?

 

Ik schat dat het met een spectrum analyser maximaal 5 minuten duurt om vast te stellen wat er aan de hand is.

 

Maar 298 km of 3 uur en 5 minuten is mij net iets te ver.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, tja kan ik best begrijpen...  :P  Het heeft gewerkt inderdaad, tenzij ik zo gek zou geweest zijn dat ik die metingen van M7  toen bij de installatie niet serieus mocht nemen.  

Alle andere satellieten werken perfect: geven 100% aan voor de 19 en de 23; en 86% aan voor de 13. Voor de 28 is het nikske ondanks alles gecheckt te hebben...

 

Niks aan te doen dan, dan maar zonder de 28 zeker ...  :whistle:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat voor ontvanger/diseqc switch gebruik je?

 

Anders een antennekabel rechtstreeks van de lnb naar de ontvanger en dan afstemmen op een transponder welke eenvoudig te ontvangen is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv: zoals Sprietje zegt... ik ontvang NIKS op 28,2°. Wanneer ik de M7 automatisch de poorten laat scannen gaat alles goed (=100% ontvangst) voor de drie andere satellieten 13/19/23, maar bij de poort van 28 geeft hij op "niet gebruikt"... Wat jij voorstelt heb ik dus ook al gedaan maar zonder succes !

 

Zou het kunnen dat er iets met de M7 van TVV is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eigenlijk niet, omdat de techniek voor alle 4 satellieten gelijk is.

Alleen de diseqc sturing is per satelliet uniek, maar wanneer de andere 3 wel schakelen zou nummer 4 dit ook moeten kunnen.

 

Maar sluit de 4e lnb eens rechtstreeks aan op de ontvanger en kijk wat je dan ziet.

Niet gebruikt duidt op het niet detecteren van de LNB op 28.

Die LNB of de bekabeling kan het probleem zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...