Ga naar inhoud


Gran Canaria (multirail Sab + 80 cm schotel offset)


Renzo

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort naar Gran Canaria wonen. Ik heb ter plekke reeds een schotel staan van 80 cm breed (effectief gemeten). Nu wil ik graag van België twee losse LNB's meenemen en een rail (Sab-rail). In België zet ik die rail altijd wat schuin. Nu las ik iets over Skew van 40 graden? Betekent dit dat ik de rail onder een hoek van 40 graden moet zetten? Of dat ik aan de LNB's moet draaien tot die 40 graden zijn (dus eigenlijk plat liggen)? Ik ben een beetje in verwarring. Komt daarbij dat die Sab-rail niet meer dan (ik denk) 20 graden naar beneden kan. Hoe krijg ik dit aan de praat? Kunnen jullie mij helpen? Ook vraag ik me af welke elevatie is best neem. In België neem ik iets tussen van Astra 1 en Astra 3. In Gran Canaria is Astra 1 zo'n 39 graden en Astra 3 zo'n 37 graden dacht ik ....

 

Je hoort het, ik ben een echte leek! Alle hulp is welkom!

 

Alvast bedankt,

 

Renzo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Renzo

Welkom op dit forum

Op de Gran Canaria heb je inderdaad aan een schotel van 80cm breed voldoende om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen.
Als je een rail zou willen gebruiken, dan moet deze 48,5 graden schuin gezet worden en dat is met geen enkele rail mogelijk. Dat gaat dan ook niet werken.
Je zult dan ook een duo-lnb moeten nemen.
Maar ook die kun je niet net zoals in West-Europa met de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten want dan krijg je de kop van de 19,2 nooit ver genoeg omlaag gedraaid.
Je zult dus de kop van de 19,2 in de klem moeten zetten en de kop van de 23,5 flink omhoog moeten zetten onder een hoek van 48,5 graden.

Tja en welke duo-lnb of monoblock moet je dan nemen. Dat is afhankelijk van de schoteldiameter en de f/D-verhouding.
De schoteldiameter heb je al gegeven maar de vraag is welke f/D-verhouding je schotel heeft.
Weet je welk merk schotel je daar hebt staan?
Is het een witte Spaanse schotel?