Ga naar inhoud


Gran Canaria (multirail Sab + 80 cm schotel offset)


Renzo

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort naar Gran Canaria wonen. Ik heb ter plekke reeds een schotel staan van 80 cm breed (effectief gemeten). Nu wil ik graag van België twee losse LNB's meenemen en een rail (Sab-rail). In België zet ik die rail altijd wat schuin. Nu las ik iets over Skew van 40 graden? Betekent dit dat ik de rail onder een hoek van 40 graden moet zetten? Of dat ik aan de LNB's moet draaien tot die 40 graden zijn (dus eigenlijk plat liggen)? Ik ben een beetje in verwarring. Komt daarbij dat die Sab-rail niet meer dan (ik denk) 20 graden naar beneden kan. Hoe krijg ik dit aan de praat? Kunnen jullie mij helpen? Ook vraag ik me af welke elevatie is best neem. In België neem ik iets tussen van Astra 1 en Astra 3. In Gran Canaria is Astra 1 zo'n 39 graden en Astra 3 zo'n 37 graden dacht ik ....

 

Je hoort het, ik ben een echte leek! Alle hulp is welkom!

 

Alvast bedankt,

 

Renzo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Renzo

Welkom op dit forum

Op de Gran Canaria heb je inderdaad aan een schotel van 80cm breed voldoende om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen.
Als je een rail zou willen gebruiken, dan moet deze 48,5 graden schuin gezet worden en dat is met geen enkele rail mogelijk. Dat gaat dan ook niet werken.
Je zult dan ook een duo-lnb moeten nemen.
Maar ook die kun je niet net zoals in West-Europa met de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten want dan krijg je de kop van de 19,2 nooit ver genoeg omlaag gedraaid.
Je zult dus de kop van de 19,2 in de klem moeten zetten en de kop van de 23,5 flink omhoog moeten zetten onder een hoek van 48,5 graden.

Tja en welke duo-lnb of monoblock moet je dan nemen. Dat is afhankelijk van de schoteldiameter en de f/D-verhouding.
De schoteldiameter heb je al gegeven maar de vraag is welke f/D-verhouding je schotel heeft.
Weet je welk merk schotel je daar hebt staan?
Is het een witte Spaanse schotel?
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?
 

post-60869-0-35830100-1495526232.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulp, Sprietje.

Het is inderdaad zo'n witte schotel. Geen idee van de FD-verhouding.

 

Wat zou er gebeuren als ik de rail zo 'manipuleer' dat hij wel verder naar beneden kan om de hoek van 48,5 graden te halen?

Zou het dan werken? Ik heb namelijk twee losse LNB's die anders geen nut meer hebben...

 

Groetjes,

 

Renzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er dan maar van uit dat de schotel een f/D-verhouding heeft van 0,6 wat standaard is.
Ik heb de afstand berekend tussen de twee lnb's en dat is voor Gran Cararia 51mm. Als je twee lnb's hebt met een kop van 60mm, dan kunnen ze niet dicht genoeg tegen elkaar geplaatst worden want de afstand wordt dan 59-60mm en dat is te groot. Vandaar dat het beter is een duo-lnb te nemen voor een schotel van 80cm. Daarvan staan de koppen 53-55mm van elkaar en dat past een stuk beter. En zo duur zijn die nu ook weer niet.

Ik heb het je al twee keer gevraagd maar nog geen antwoord gekregen. Hoeveel aansluitingen wil je hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand berekenen is een ingewikkelde berekening die ik hier niet zo even uit kan leggen. Bovendien komt er de nodige kennis van de verschillende schotelmerken aan te pas om achter de benodigde gegevens van de schotel te komen.

Ik adviseer je deze duo-lnb voor een schotel van 80cm breed: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36
Een goede duo-lnb met 1 aansluiting is er niet vandaar deze met 2 aansluitingen.
Die koop je in Brussel voor €34,99 plus €6,50 verzending.
Die tweede aansluiting komt zeker nog van pas als je op twee plaatsen wilt kijken of kijken en opnemen van een andere zender.


Gebruik de hoek van 48,5 graden in bericht 2 om de duo-lnb op de juiste schuinte te zetten.
Eerst de schotel uitrichten op de Astra 19,2, daarna fijnstellen op de Astra 23,5.
Het uitrichten van de schotel kun je doen m.b.v. de stand van de zon. Laat maar weten tegen de tijd dat je er aan begint, dan geef ik de tijd wel door.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje en anderen,

 

Ik heb nog een vraag i.v.m. de elevatie. Ik begrijp niet goed hoe het komt dat als je de schotel onder een hoek van 40 graden richt op de Astra 1, je ook de Astra 3 kan ontvangen met een duo LNB.

Tussen beiden satellieten zit er toch een verschil in elevatie, niet?

 

Als ik ga kijken op dishpointer zie ik dat, voor mijn locatie, de lijn van Astra 3 op de kaart vanuit de lucht bekeken iets meer aan de linkerkant loopt t.o.v. de lijn van Astra 1. De kop van de Astra 3 van de duo LNB (heb ik besteld zoals jij zei Sprietje) staat dan hoger dan de kop van Astra 1. Hoe gaat de kop van de Astra 3 dan om met het verschil in elevatie?

 

Best wel boeiend, die satellieten! :)

 

Groetjes,

 

Renzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen beiden satellieten zit er toch een verschil in elevatie, niet?

 

Inderdaad. Daarom moet je de duoLNB ook schuin zetten: de ene kop komt dan hoger te zitten dan de andere.

 

Daarbij geldt: hoek van inval van de signalen in de schotel = hoek van uitval; dus de hoger geplaatste LNB "kijkt" naar een lagere elevatie.

 

De 'meekijkende' LNB zit dus zowel horizontaal als verticaal niet in het brandpunt van de schotel.

Wil je de meekijkende LNB wél verticaal op brandpunthoogte van de schotel, dan moet je niet de LNB schuin zetten, maar de hele schotel. Dat is eigenlijk beter voor de ontvangst, maar praktisch niet altijd haalbaar..

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, een obstakel blokkeert het signaal, richt je de schotel 1 graad hoger, kijk je ook meteen over de satelliet heen.

De schotel 1 meter verplaatsen kan wel helpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Ik denk het wel. Heb het met Gorbtrack en Dishpointer al een keertje bekeken. De afstand tussen de schotel en een hoog gebouw bedraagt zo'n 25,5 meter. Het gebouw is volgens google earth (3D) zo'n 22 meter hoog (voor zover dat precies is). Als ik 39 graden neem of 40 graden, maakt blijkbaar wel een verschil om over dat gebouw te geraken. Maar dan kan ik de satelliet waarschijnlijk niet meer ontvangen (Astra 1). Ook de schotel hoger plaatsen is niet echt een mogelijkheid. Zou misschien tot 1,6 meter kunnen gaan + 80 cm ...

 

Niks aan te doen zeker!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...