Ga naar inhoud


Kan dit?


satkijker

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Dat je altijd met 2 LNB's tegelijk gaat ontvangen.

 

En dat zal op veel transponders storing veroorzaken.

 

Alleen de tripple LNB luistert naar de diseqc signalen, de losse LNB zal in alle gevallen ingeschakeld blijven, welke diseqc optie je ook kiest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft op dat kunstgras een tegelvoet gestaan?

 

Vermoedelijk gaat de boel stuk zoals hierboven al aangegeven. Het kan wel maar hobbytechnisch gezien is het leuk.

 

Dan nog de vraag hoe het 1 en ander te monteren. Op een BigBisat zou het zeker gaan passen maar of je dan optimaal kan afstellen vanwege dat starre triple lnb? 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbiematig heb ik ook al eens overwogen twee LNBs parallel te schakelen.

Ik vermoedde al dat het zou werken, maar zoals @ceesv al schreef verwacht ik dat je op sommige (willekeurige) frekwenties problemen kan krijgen.

 

Hebben de meeste ontvangers inmiddels niet een stroom-beveiliging op de LNBpoort ingebouwd? Dan lijkt me het gevaar voor een defekt niet zo heel groot. Anders moet je het stroomverbruik van je LNBs eens meten, om te kijken (in de specs) of je ontvanger die stroom aankan.

 

Is dit puur voor de test, of kan je je geen uncommitted switch permitteren?

Of anders de trust-oplossing voor een aangepaste 4/1 switch?

Of de parallele oplossing met een 4/1 diseqc switch, al is poort 4 van de switch in de triple LNB vermoedelijk niet van een afsluitweerstand voorzien?

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die extra lnb is hobbymatich als ik iets wil uitproberen, de trippel gebruik ik slechts met een paar transponders FTA  per satelliet (muziek en sport)dit is voor buiten als ik aan het hobbyen ben, 

@ceesv,       ik had die punten ook in gedachten.

@Sjaak(k),    Dit zal ik eens proberen uit te pluizen, elektronica is niet mijn sterkste kant.

@erwinnaar,   De trippel staat vast op een Triax 78, de extra lnb nu op een Echostar 120 uitgericht op 7west met de ontvangst van de MBC zenders. Kunstgras licht op tegels in mijn zithoekje en er heeft maat 47 opgestaan.

@a33,   Dit is puur voor te testen zodat de instellingen in de ontvanger simpel zijn, en een hobby mag geld kosten. Ontvangstproblemen? Met niet veel transponders per satelliet in de ontvanger opgeslagen denk ik dat dit mee valt.

De trust-oplossing is mij bekent, de binnenkant van een trippel lnb blok nog niet (helaas)

 

Vraagje , als ik schakel naar een satelliet met diseqc D gaat de switch dan automatisch naar poort A in de trippel lnb ?

Ik heb bij een Echostar 120 schotelblad zelf de mastbevestiging en de lnb-stangen met een oude lnb-houder gemaakt, moest dus uitgetest worden  met de trust-ulta.  

post-75492-0-35147400-1499289693_thumb.jpg  

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje , als ik schakel naar een satelliet met diseqc D gaat de switch dan automatisch naar poort A in de trippel lnb ?

 

Nee.

Schakeltechnisch binnen het diseqc protokol lijkt mij dat niet te kunnen: D betekent in de AA/AB/BA/BB notatie dat een BB gekozen wordt, dus een schakelaar zal dan nooit naar pos/opt A/A gaan.

Ik vermoed dus dat er binnen de triple LNB een niet aangesloten poort D zit, ofwel dat er niet eens een 'poort' voorzien is maar de uitgang van de IC voor poort D nergens op aangesloten is.

 

Zoals ik al schreef lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat die (ontbrekende) poort D van een afsluitweerstand voorzien is. Dus als je met een extra 4/1 switch en de parallelle diseqc-switch-oplossing wilt werken (zie https://www.sat4all.com/forums/topic/343724-parallel-schakelen-van-diseqc-switches/ ), dan kan je ook daar op onverwachte signaalverliezen rekenen.

Edit: Maar bij gehobby is dat natuurlijk niet per se erg; dan is het leuk om te ontdekken wat WEL goed gaat...

 

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...