Ga naar inhoud


Vraagje ivm vergunning schotel plaatsen van meer dan 120cm


cookie monster

Aanbevolen berichten

En op een mastje net naast het lifthuisje ??

Tegen zeiden ze van het dakrand vanaf de straatkant , ook andere kant dus ....

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kon het niet meer aanpassen !!

En op een mastje net naast het lifthuisje ??

Tegen MIJ zeiden ze van het dakrand vanaf de straatkant , ook de andere kant dus ....

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland mag sowieso een schotelantenne die voor satellietontvangst bedoelt is maximaal 2 meter in doorsnede zijn en inclusief drager een hoogte hebben van maximaal 3 meter. Het schuurtje of de dakkapel waarop deze geplaatst wordt, wordt niet meegerekend met de hoogte. Daarnaast mag er een antenne anders dan een schotelantenne (die voor satellietontvangst bedoelt is) met een hoogte van 5 meter geplaatst worden. Hierbij is er geen rekening meer gehouden met de drager maar gaat men rekenen met het snijpunt van het dak. Dus het mag niet hoger dan 5 meter boven de nok van het dak uitsteken. De grap is dat een schotel een bepaalde definitie heeft (rond of ovaal) en als je dus een vlakantenne (om verwarring te voorkomen dus geen vlakschotel noemen) plaatst dan valt sowieso alles tot 5 meter buiten de vergunningseis.

 

Nog anders wordt het als je je schotel van 5 meter aantoonbaar primair geplaatst is voor ontvangst anders dan die van satellietsignaal. Je bent bijvoorbeeld luisteramateur (hoef je geen examen voor af te leggen, iedereen kan zeggen dat hij/zij dat is). Als jij zegt dat die geplaatst is omdat je zendamateurs wilt kunnen ontvangen die niet via satelliet uitzenden dan geld die 2 meter doorsnede regel dus niet en valt de hete schotel binnen die 5 meter norm. Je zal dan natuurlijk wel iets erbij moeten hangen wat ook inderdaad landamateurs kan ontvangen. Daarnaast kun je dan voor secundair gebruik natuurlijk gewoon nog een lnb voor satelliet erbij plaatsen.

 

En nog leuker wordt het als het geen permanente opstelling wordt. Als je een mobiele drager plaatst die elk moment kan worden ingeklapt/ingeschoven/verplaatst dan is er geen vurgunning nodig, immers je plaatst dan niets blijvends. Uiteraard zijn er dan wel wat eisen m.b.t. veiligheid, maar er is zat te koop wat netjes gekeurd is en veilig bevonden is tot een hoogte van een meter of 40.

aangepast door Dimmie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog anders wordt het als je je schotel van 5 meter aantoonbaar primair geplaatst is voor ontvangst anders dan die van satellietsignaal. Je bent bijvoorbeeld luisteramateur (hoef je geen examen voor af te leggen, iedereen kan zeggen dat hij/zij dat is). Als jij zegt dat die geplaatst is omdat je zendamateurs wilt kunnen ontvangen die niet via satelliet uitzenden dan geld die 2 meter doorsnede regel dus niet en valt de hete schotel binnen die 5 meter norm. Je zal dan natuurlijk wel iets erbij moeten hangen wat ook inderdaad landamateurs kan ontvangen. Daarnaast kun je dan voor secundair gebruik natuurlijk gewoon nog een lnb voor satelliet erbij plaatsen.

Creatief gedacht.

 

Een schotel bedoeld om aardse zenders te ontvangen wordt wel horizontaal gericht en voor ontvangst van satellieten staat-ie omhoog gericht.

Met een offsetschotel en een lage elevatie zal dat niet opvallen.

Maar ik vraag me af of je in je recht zal staan als je zonder vergunning een schotelantenne plaatst groter dan 2 meter voor ontvangst van aardse zenders.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je zorgt dan dus dat je 2 standen voor de elevatie hebt. Als je er met de hand bij kan en kunt aantonen dat je door een pin weg te halen de elevatie verandert dan heb je daarmee het bewijs geleverd. En mochten ze dan toch zeggen dat het toch als een schotel wordt gezien dan bouw je er een rechthoek of een vierkant omheen van plastic. Dan is het een plastic box op een stokje geworden.

 

En je kunt je ook nog beroepen op art 10 verdag van rome. Vrij informatiegaring.

 

 

 

De laatste keer dat ze bij mij iets dachten te kunnen zeggen over antennes, ben ik gewoon met datgene wat volgens hun wel toelaatbaar was, op de middengolf in AM een beetje gaan 'spelen'. De hele buurt lag gelijk plat met tv en radio ontvangst. Dus de toenmalige RCD aan de deur en die liet ik netjes mijn zendvergunning zien en conform de norm dat ik er alles aan moest doen wat in mijn vermogen lag om storing te voorkomen was ik dus helemaal legaal bezig. Hun antwoord was namelijk dat mijn antenne anders en hoger moest om storing te voorkomen dus toen gaf ik ze de brief van de gemeente waarin duidelijk te lezen stond dat ik daarin was beperkt. Daarna was het ineens allemaal snel geregeld. Mocht het hele dak spontaan zonder vergunning vol zetten. Ik heb op dat toenmalige adres later zelfs jaren lang een mast van 30 meter gehad zonder vergunning. Bij een collega hebben we hetzelfde later nog eens gedaan vanuit een flat. Gewoon aan een hengel een stuk litzedraad van 10 hoog naar beneden laten hangen en zenden maar... daarna mocht er wel een antenne op het dak van de flat komen.. 

 

 

Persoonlijk vind ik al die overheidsbemoeienis maar niks, laat iedereen toch gewoon zijn ding doen.

aangepast door Dimmie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kostelijk! Helemaal mee eens!

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je zorgt dan dus dat je 2 standen voor de elevatie hebt. Als je er met de hand bij kan en kunt aantonen dat je door een pin weg te halen de elevatie verandert dan heb je daarmee het bewijs geleverd. En mochten ze dan toch zeggen dat het toch als een schotel wordt gezien dan bouw je er een rechthoek of een vierkant omheen van plastic. Dan is het een plastic box op een stokje geworden.

 

En je kunt je ook nog beroepen op art 10 verdag van rome. Vrij informatiegaring.

 

 

 

De laatste keer dat ze bij mij iets dachten te kunnen zeggen over antennes, ben ik gewoon met datgene wat volgens hun wel toelaatbaar was, op de middengolf in AM een beetje gaan 'spelen'. De hele buurt lag gelijk plat met tv en radio ontvangst. Dus de toenmalige RCD aan de deur en die liet ik netjes mijn zendvergunning zien en conform de norm dat ik er alles aan moest doen wat in mijn vermogen lag om storing te voorkomen was ik dus helemaal legaal bezig. Hun antwoord was namelijk dat mijn antenne anders en hoger moest om storing te voorkomen dus toen gaf ik ze de brief van de gemeente waarin duidelijk te lezen stond dat ik daarin was beperkt. Daarna was het ineens allemaal snel geregeld. Mocht het hele dak spontaan zonder vergunning vol zetten. Ik heb op dat toenmalige adres later zelfs jaren lang een mast van 30 meter gehad zonder vergunning. Bij een collega hebben we hetzelfde later nog eens gedaan vanuit een flat. Gewoon aan een hengel een stuk litzedraad van 10 hoog naar beneden laten hangen en zenden maar... daarna mocht er wel een antenne op het dak van de flat komen.. 

 

 

Persoonlijk vind ik al die overheidsbemoeienis maar niks, laat iedereen toch gewoon zijn ding doen.

Dat de overheid zich er mee bemoeid is niet zo heel erg. Ze moeten er dan wel voor zorgen dat ze er ook verstand van hebben.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overheid hoort zich bezig te houden met andere dingen dan burgertje pesten.

 

Al die ambtenaren moeten natuurlijk wel aan het werk blijven.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

305m Ø , Wat voor een motortje voor dat wokpannetje ?? :eek:

 

 

Effe ivm mijn wokpannetje:

Ik moet de eigenaren hier nog aanspreken , en effe de gehele onkosten uitmesten

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

305m, Wat voor een motortje voor dat wokpannetje ?? :eek:

 

Die wok zelf draait niet.

 

Nog een interessante video over de Arecibo Telescope: https://youtu.be/d3WiRunOsWY

 

Overigens in China ligt er ook één en die is 500m in diameter.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Five_hundred_meter_Aperture_Spherical_Telescope

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
Op ‎26‎-‎7‎-‎2017 om 05:12 zei Alex1970:

Overigens in China ligt er ook één en die is 500m in diameter.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Five_hundred_meter_Aperture_Spherical_Telescope

Da's'm , die wordt het dus !! :) :D

 

Ondanks da'k een 2 meter mag zetten , na lang nadenken ,

ik heb toch besloten m'n gibertini gewoon te laten staan ,

het is de meerkost echt niet waard , en daar ik bijna geen TV meer kijk !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor , maar ik heb nog alles eens goed overwogen ,

daar ik eigenlijk toch geen TV meer kijk , is het dus niet de moeite meer waard !!

;)

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...