Ga naar inhoud

30% signaalkwaliteit verschil tussen 2 ariva ontvanger types. Kan dat?

sattv4iedereen
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik gebruikte altijd een mini ariva, met 1 kaartsleuf.

Ik had daar signaalsterkte 90% en signaalkwaliteit 70%.

Ik heb nu een ariva combo 253 geplaatst, en heb op dezelfde zender

Signaalsterkte 90%

Signaalkwaliteit 44%.

Kan dat zijn, dat dit op ontvangers zoveel scheelt?

Ik vrees er dan voor, dat bij de minste regen het een blokkendoos en geen signaal wordt.

Is daar iets aan te doen?

Ik had bij redelijke regen ook wel uitval met mijn mini ariva, maar omdat ik maar 44% heb bij de combo, denk ik, dat het zo goed als niet zal mogen regenen.

Ik ontvang het met een selfsat hd30 op astra 1.

Ontvangst hotbird met tivusat kaart via de vu zero 4K.cd riant (tijdelijk enkel de tv app).tvv sat en antenner via tv. telenet met de telenet box, en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ (tv met een kaartje).Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Beste sattv4iedereen

Ja 26% verschil is behoorlijk veel maar omdat er andere software in zit zou het best kunnen.
Je kunt het testen met mooi weer.
Je hebt een vlakantenne.
Zet je oude ontvanger op een bepaalde zender, bijv. NPO 1.
Schuif nu langzaam een stuk aluminiumfolie over de Selfsat.
Stel dat als de folie 20cm over de antenne is geschoven, dat het beeld weg valt.
Nu doe je hetzelfde bij je nieuwe ontvanger.
Als dan het beeld ook pas weg valt als de folie 20cm over de antenne is geschoven, dan is de nieuwe ontvanger net zo gevoelig als de oude en is het dus alleen maar een andere aanduiding.

Als bij de nieuwe ontvanger het beeld al weg valt als de folie 10cm over de Selfsat is geschoven, dan is de gevoeligheid minder.

Tja, en morgen is natuurlijk geen maatstaf voor een Selfsat. Die geeft al weinig signaal en als er dan tot 50mm regen gaat vallen in 18uur, dan zou het heel goed kunnen zijn dat je flink wat keren geen beeld hebt.

aangepast door Sprietje
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank sprietje, nu een serieuze bui, en de melding "geen signaal, maar dat had ik bij de andere ook.

Testen zal de boodschap zijn.

Ontvangst hotbird met tivusat kaart via de vu zero 4K.cd riant (tijdelijk enkel de tv app).tvv sat en antenner via tv. telenet met de telenet box, en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ (tv met een kaartje).Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar bericht
Delen op andere sites

Signaal sterktes ansich zeggen niet alles.

Verschilt van merk tot merk en zelfs binnen één merk.

Ook diverse software, zoals o.a. VTi en PLi geven verschillende waardes.

Vu+ Duo 2,  2 Dual tuners en 1TB HDD / Samsung 55'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120 cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat en Nilesat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Sattv4iedereen

Wat Sprietje schrijft is inderdaad een uitstekende methode om te testen; dit moet je met zn 2en doen, zodat je maatje schreeuwt wanneer het signaal wegvalt.

Ben je echter alleen, test het dan op een radio-stn zodat je het kan horen, onthou de positie van de alufolie en test dan met de andere ontvanger

Succes,

D-box

Groeten, D-box.
Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB,
Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren avond hebben we slecht weer gehad, en ik ondervond niet meer last van blokvorming dan de andere ariva.

Dit met die folie zal ik eens doen als mijn kameraad komt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen