Ga naar inhoud


Verlies invloeden van een DiSeqC switch


putemmer

Aanbevolen berichten

Ik wil een T55 schotel met vijf LNB (quad LNB"s)  én een grotere draaibare DiSEqC schotel combineren in combinatie met een VU+Ultimo 4k.

Een slot is DVB-C en de andere twee voor DVB-S2.

Nu heb ik twee opties:

- Ik kan de draaibare schotel rechtstreeks op een van de ingangen plaatsen en dus geen (0dB) verlies (met uitzondering van de kabelverliezen natuurlijk).

- Ik kan de draaibare schotel via de DiSeqC switch laten lopen naar de ontvanger, waardoor ik een ingang overhoud en ik de Quad LNB alle vier de ingangen kan gebruiken. Maar ... de DiSeqC swicth heeft een Insertion loss van 3dB.

 

Vraag: Wat is de invloed van 3dB Insertion loss op de ontvangst met de draaibare schotel op zwakke transponder. Maakt dat weinig uit of scheelt dat echt wel bij zwakke satellieten/transponders?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De kwaliteiten van een lnb worden bepaald door het hoogfrequent gedeelte van de lnb dus het deel wat werkt met 10,7 tot 12,75GHz.
In het laagfrequente deel 950 tot 2150MHz kan weinig meer mis gaan. Dat geeft meer dan voldoende versterking om daar de nodige dB's verlies te hebben. Neem nu eens 50 meter coaxkabel van goede kwaliteit, dan heb je ook al 15dB verlies op de hoge frequenties. Je ziet dat die 3dB van die switch dan niet veel meer uit maakt.
Wist je dat er diseqc-switches bestaan die speciaal een aansluiting hebben voor een rotor die een hogere stroom kunnen verdragen, zie afbeelding.

 

Axing SPU 81-00.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat Sprietje zegt.

 

Of je een zwakke transponder aan de rand van de footprint kunt ontvangen hangt allereerst van de versterking van de schotel af.

Hoe groter de schotel en de daarbij behorende signaal versterking van die schotel, des te eerder ben je over de ruisdrempel van de eerste versterker in de LNB.

Verder is daarna slechts een component bepalend, de ingangsversterker van de LNB, en specifiek het ruisgetal van die ingangsversterker.

 

Of je daarna beeld zult zien hangt verder af van de gekozen modulatie, FEC en Bitrate van de transponder.

Het tijdstip van de dag is ook nog van invloed.

 

In de LNB wordt het signaal omgezet naaar een Middenfrequentie van 950 - 2100 MHz. en verder versterkt.

Die versterking is voldoende om de kabelverliezen en Diseqc switch verliezen te compenseren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...