Ga naar inhoud


Minimum hoogte tov van afstand tov nok?


Denisdaf

Aanbevolen berichten

59d9efd3493f4_figuurdak.png.86bd6093619158badc5a63862a42bf1a.pngIk heb het een beetje gehad met mijn Big Bisat.

Ik ga de Wavefield T90 in die laatste zijn plaats zetten.

En mede op datzelfde moment de buis waar de schotel op staat een beetje inkorten.

Reden van dat laatste is simpel dan kan er makkelijker iets aan gedaan worden zo dat nodig zou zijn.

Nu is de vraag wat is de minimum hoogte die de buis moet hebben zodat de schotel zonder problemen over de nok heen kijkt.

De afstand van de buis (center) tov de nok is 2350mm.

 

 

 

 

 

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hangt af van de satellieten die je wilt zien , die met de laagste elevatie zijn bepalend 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet blijkbaar och syteeds iets vergeten te vermelden he. Verdekke toch.

De beoogde zijn natuurlijk al se Astra's 1, 2, 3 en de hotbird, als er dan nog wat te vangen is waar liefst veel zenders FTA op zitten waar Portugees wordt gesproken is dat een grote extra.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het om een situatie in Portugal en daar staat de Eutelsat 8west precies in het zuiden met een elevatie van ongeveer 47 graden.
Je hoeft dus helemaal geen extra lengte te hebben om te zorgen dat je de signalen over de nok van het dak ontvangt.
Nu kun je wel zeggen dat de Astra 28,2 daar minder elevatie heeft (32,5 graden) maar dan is de afstand tot de nok ook groter. Bovendien is die 32,5° altijd nog meer dan de dakhelling, dus je kunt de pijp afzagen zodat de onderzijde van de schotel iets van het dak afblijft, laten we zeggen 35cm.
Doe je dat ook omdat de schotel dan minder wind vangt?

Moet er misschien ook nog een terrestrische (hark) antenne op de mast?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Sprietje, neen, dit is voor hier in Vlaanderen hoor. Ik ga die joekel  van een T90 niet meesleuren naar daar.

Daar (Portugal) ga ik waarschijnlijk het zekere voor het onzekere nemen een 1 schotel per te ontvangen Satelliet plaatsen.

Dus even nakijken voor Vlaanderen indien mogelijk.

En inderdaad minder wind vangen is ook een grote speler in deze.

 

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Vlaanderen geldt ongeveer hetzelfde.
Daar staat de Sirius 4,8e op het zuiden en heeft een elevatie van 31,5 graden.
De Astra 28,2 heeft daar een elevatie van 27 graden maar voor die satelliet staat de schotel ook 15% verder van de nok af. Dat is dan 271cm. Dus ook voor die satelliet hoeft de pijp geen extra lengte te hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Sprietje:

In Vlaanderen geldt ongeveer hetzelfde.
Daar staat de Sirius 4,8e op het zuiden en heeft een elevatie van 31,5 graden.
De Astra 28,2 heeft daar een elevatie van 27 graden maar voor die satelliet staat de schotel ook 15% verder van de nok af. Dat is dan 271cm. Dus ook voor die satelliet hoeft de pijp geen extra lengte te hebben.

 

Bedankt Sprietje.

Zou het dan ok zijn de Astra 3 in het midden te zetten en de rest van de LNB's afhankelijk van het nood links en rechts daarvan? Dus de Astra 3 LNB echt in het midden tussen de beugels die de reflectoren aan elkaar houden? Of maakt dan echt voor de T90 niet uit?

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Denisdaf:

Bedankt Sprietje.

Zou het dan ok zijn de Astra 3 in het midden te zetten en de rest van de LNB's afhankelijk van het nood links en rechts daarvan? Dus de Astra 3 LNB echt in het midden tussen de beugels die de reflectoren aan elkaar houden? Of maakt dan echt voor de T90 niet uit?

 

Ik denk dat ik het zelf al zag, tenminste voor wat betreft de verdeling. Het zou er niet uitzien met 23,5 in het centrum vd schotel.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen, eens kijken of de weergoden me deze week een beetje goedgezind zijn en ik dat ding op zijn plaats krijg.

 

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Sprietje:

Als je nog van plan bent satellieten uit een ruimere boog te ontvangen, dan zou ik de schotel niet te laag zetten want dan kun ook satellieten ontvangen die flink oostelijk en westelijk staan.

Ik denk dat ik het op deze die ik opsomde ga houden, al kan je zoiets natuurlijk niet voorspellen met de gedachte dat veel meer mogelijk is he.

Wat zou dan de minimum hoogte van de buis mogen zijn om toch even wat verder wat te vangen?

Al weet ik niet (heb daaromtrent nog niet gekeken) wat er voor interessants kan zitten op de verder naar het  westen gelegen satellieten.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Sprietje:

Nou de satellieten die het meest oostelijk of westelijk staan hebben altijd nog een elevatie van 11 graden.
Als je zorgt dat de onderzijde van de schotel niet lager dan 40cm onder de nok komt, kun je altijd nog alle satellieten ontvangen.

 

Merci kerel. We zullen er morgen al eens werk maken en een maatlijn maken op de te snijden plek.

Dan wat rusten tot net voor de schotel er op kan.

Klein nadeel hier is dat alles voor de middag klaar moet zijn wegens de gekke hobby van mij om zoveel zaken op te willen nemen.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...