Ga naar inhoud


QUAD POS TWIN 9-13-19-23


janteepe

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik wil een Quad Pos Twin 9-13-19-23 monteren op een B&R 65 schotel met behulp van een Schwaiger SF9002 satellietzoeker.

Voor mij zijn de 9, Eutelsat 9-Joyne, 13 Hotbird, en Astra 1 belangrijk. Astra 3 is minder belangrijk, omdat ik een Joyne abonnement heb. Deze Quad Pos kan gebruikt worden met de de B&R 65, info "Sprietje" . Ook heb ik van "Sprietje" heb ik het advies gekregen om de 13 Hotbird in de LNB houder te zetten. Gebruikmaking van de originele houder voor de Quad Pos is niet mogelijk, deze past niet in de hals van de B&R 65.

Ik woon in Alcossebre, Spanje,   Latitude: 40.2127°    Longitude: 0.2566° 

Elevation 41.7°
Azimuth (true) 160.7°

 

Ik heb de Engelstalige instructie van de Schwaiger SF9002 op het internet gevonden, maar daar staat volgens mij niet echt iets in over hoe te handelen met dit LNB block. 

Heeft iemand ervaring met de montage/afstelling van dit geheel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt en waarvoor nogmaals dank. Maar ik lees allerlei hoogdravendheid over "herkenning alle soorten LNB's" op de info van de Schwaigler SF9002. En lees daarover ook iets in de instructies in het Engels. En toen dacht ik, dat er een speciale afstelling mogelijk was voor iedere soort LNB apart. Zie daar eerlijk gezegd ook geen apart knopje voor op de tekening. Of is het gewoon zo: de schotel monteren met de Quad Pos Twin - 13 Hotbird in de LNB houder, het LNB block recht 90 graden, de Elevatie op 42 graden zetten, dat wordt gokken want er staan geen graden op de B&R 65 elevatie afstelling, en dan met de Schwaiger SF9002 Hotbird zoeken, Hotbird maximaal afstellen, de Quad Pos Twin 17 graden draaien, 23 hoog - 9 laag, en dan de andere 3 satellieten,  9 - 19- 23, ieder apart met de Schwaiger SF9002 zoeken en op deze wijze het beste rendement zien te krijgen op 9 - 13 en 19. Astra 3 - 23 is niet zo interessant.

Je ziet "sprietje"  ik heb niet voor niets een Schwaiger SF9002 gekozen als satellietzoeker, ik ben tenslotte maar een amateur in dezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh janteepe, heeft de B&R schotel geen gradenverdeling voor de elevatie? Dat wist ik niet. Ook net erg gebruiksvriendelijk.
Maar in de technische gegevens van deze schotel staat dat de B&R 65 een offset heeft van 21 graden.
Als de satelliet op een elevatie van 42 graden staat, dan trek je daar die 21 graden van af. Dat is 21 graden. Dat betekent dus dat de schotel 21 graden achterover moet staan.
De schotel is 69cm hoog op de spiegel. Inclusief de rand zal dat 71cm zijn.
Met de sinus kun je dan uitrekenen dat de schotel 25,5cm achterover moet staan. Dus je houdt een waterpas verticaal tegen de voorzijde van de schotel, dan moet de bovenzijde 25,5cm van de waterpas af staan. Dan staat die op de elevatie ingesteld dat jij de satelliet zult vinden. En zet dan even een streepje bij de elevatieverstelling. Dan is dat de richtmaat en kun je eventueel de elevatie nog iets meer of minder instellen als dat nodig mocht zijn.

En als je de satelliet gaat zoeken, is het beter om het block eerst op de juiste schuinte te zetten. Dan staan de antennes ook goed zodat je de satelliet makkelijker ontvangt.

En misschien heb je wel een mobieltje met een waterpasfunctie. Dan kun je gewoon een rechte lat tegen de voorzijde van de schotel plaatsen en daar tegen meten.  Maar of dat net zo nauwkeurig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Sprietje" nogmaals hartelijk dank. Ik heb via Play Store een app "Bubble Level Galaxy" opgehaald en die ziet er gebruiksvriendelijk uit. Ik ga een rechte lat tegen de voorzijde van de schotel plaatsen en dan + 21 graden kantelen et voila, de juiste elevatiehoek is een feit. Toch wel een streepje zetten om evt. finetuning achteraf te kunnen doen, want of de ophanging aan de muur ook werkelijk helemaal 90 graden is?? En ik zal het blok ook direct op - 17 graden zetten. Dit moet allemaal gaan lukken, denk ik. Volgende week donderdag kan ik naar Spanje, zoals het er nu uitziet. Dan ga ik volgende week zaterdag monteren en afstellen. Hou je op de hoogte van de montage- en afstellingsresultaten. Is mijn aanname m.b.t. Schwaiger SF9002 gebeuren juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb afgelopen zaterdag het spul gemonteerd, hier in Alcossebre, met deze resultaten:

Single LNB ( Inverto Black Ultra) op Hotbird 13 gezet, 73% kwaliteit, alles vastgezet, Quad Twin Pos met13 in de houder gezet, Hotbird nog steeds 73% kwaliteit. Maakte niet uit welke skew aanpassing ik deed, Hotbird bleef 73%. Daarna de Quad Pos Twin op 17 graden gezet,  zoals geadviseerd, Hotbird op T001;10719V27500., LEV100% C/N 73,5%. Op 23.5 Astra 3 op T004: 12129V29900 ontvangst, andere Transponders niets. Op 19.2 Helemaal niets op alle Transponders. Op 13.0 T10719 V27500 en T 10930 H3000 ontvangst. Op 9.0 Helemaal niets op alle Transponders. Daarna de single LNB op 9.0 Eutelsat 9 E gezet, met 75.5% Kwaliteit op de meter, en 89% signaalsterkte en 75% signaalkwaliteit op de Bente BW7. T.o.v. Travelvision R6 flat  levert de B&R  65 met Inverto Black ultra LNB  ± 8% meer signaalkwaliteit op. Komt denk ik ongeveer overeen met jouw bevindingen denk ik Jij vergelijkt de Selfsat 50 HD met een 60 cm parabool antenne.  Dus of de Quad Pos Twin is niet geschikt voor de B&R 65 of de Quad Pos twin is niet geschikt voor hier in Spanje. Commentaar heeft de Quad Pos Twin ook niet fysiek uitgeprobeerd met een B&R 65, wel met een Triax 88 (geen enekel resultaat) en een Triax 78 ( net genoeg resultaat). Ik weet niet waar hij het uitgeprobeerd heeft. Ik neem aan in Nederland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste janteepe

 

Heb je bij het afstellen het monoblock ook dichter of verder van de schotel afgesteld en gekeken wanneer je het optimale signaal hebt?
Laten we verder de Astra 23,5 vergeten en de zaak optimaal afstellen op de 9-13-19,2 oost. Dan kan het block beter iets minder schuin gezet worden namelijk 15° i.p.v. 17°.

 

hoek van 15 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sprietje, maar het gekke was, dat ik op 1 Transponder op 23.5 -  12129V29900 - wel ontvangst kreeg. Op 9 en 19 helemaal niets op geen enkele transponder. En ik heb zowel op 9 en 19 gemeten met het blok vanaf de 0 positie, steeds 1 graad verdraaiend ( Bubble Level App op de smartphone) tot aan de max. draaimogelijkheid (vastlopen tegen de schotelarm). Maar geen nood. De B&R 65 met de black ultra singel LNB op Joyne doet het uitstekend. En ik heb net een mailtje van Joyne gekregen, dat zij in januari duidelijkheid gaan verschaffen over het invoegen van Ziggo sport select. Zal waarschijnlijk een apart pakket gaan worden. En dan heb ik alles wat ik wil in één en op één satelliet.  Wij beleven ook veel plezier aan 192TV.  Speciaal een soundbar daarvoor aangeschaft. Ik zag een reactie van jou op het afstellen van een grote schotel op Eutelsat 9 waarbij jij opmerkte dat het kwaliteitssignaal veel te laag was. Met mijn Triax 88 met Inverto duo block, had 87% op Astra1 en 78% op Astra 3.  Toen ik met die Triax 88  met een black Ultra single LNB uit ging richten op Eutelsat 9,  kwam ik niet verder dan 61%. Met de travelvision R6 flat had ik 65% op Eutelsat 9. Dus 88 cm / 61% t.o.v. (vergelijkbare parabool)60 cm 65%. Nu heb ik met de B&R 65 (zelfde LNB als op de Triax 88) -  75 %. Het lijkt er dus sterk op, dat een grotere schotel niet direct een beter kwaliteitspercentage oplevert op Eutelsat 9 ( hier in Spanje).  In mijn geval dus juist niet. En dat de kwaliteitspercentages van Eutelsat 9 lager uitkomen, dan die van Astra1 en Astra 3. Op basis van publicaties van derden blijkt wel, dat hoe verder zuidelijk, de percentages omgekeerd evenredig veranderen in het voordeel van Eutelsat 9.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oversturing van je LNB van nabuur satellieten bij een grotere schotel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste janteepe, dat vind ik dus ook vreemd. Met de Hotbird 9 in de klem en dan de Astra 19,2 ontvangen duidt er op dat de afstand tussen de koppen toch aardig in de richting moet liggen en de schuinte ook niet veel verkeerd moet zijn want anders had je de hele Astra 19,2 niet ontvangen. Er zal dus beter gefijntuned moeten worden om tot betere resultaten te komen.
Het laten vallen van de ontvangst van de Astra 23,5 is daar één van om de overige 3 satellieten beter te ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei janteepe:

het gekke was, dat ik op 1 Transponder op 23.5 -  12129V29900 - wel ontvangst kreeg.

 

"Ontvangst" betekent ook dat je beeld had? Of alleen een gevulde signaalbalk? Dat is niet helemaal duidelijk.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval: check eens of je inderdaad beeld hebt op 23oost (en met de goede kop).

 

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand denkt op een bepaalde satelliet gericht te zijn, maar daadwerkelijk een andere satelliet ontvangt, of met een andere kop; hoe sophisticated een satellietmeter ook is.

 

Bij dit soort problemen is de dubbel-check (niet alleen signaal, maar ook beeld!) altijd nuttig. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...