Ga naar inhoud


Inverto Quadblock LNB - 80 cm


VORENUS

Aanbevolen berichten


Afmetingen zijn inderdaad 78x70cm. Ik heb hier de schotel bij de hand die tijdens het transport is beschadigd. Op de achterzijde staat een datum, productiecode en merknaam. Schijnbaar worden ervan dit type maar weinig verkocht gezien ik nu zie dat de schotel in 2014 werd vervaardigd. Waar staat de naam tegenwoordig op vermeld ? Ik zal morgen eens zien wat erop de schotel staat die ik heb gemonteerd.

gn, Marc

P4032197.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat de schotel niet goed uitgericht staan maar ik wou natuurlijk eerst weten of de lnb wel op de juiste schotel is gemonteerd.
Ik kon al zien dat het een Inverto schotel was en zo te zien ook de 80cm uitvoering maar zeker weten is beter. Dan moet de ontvangst van alle vier de satellieten goed zijn want diverse leden hebben dit monoblock al eerder in gebruik genomen. Het monoblock is zelfs speciaal ontwikkeld door Inverto voor hun Inverto 80cm schotel.
Dus controleer of de schuinstand precies goed op 10 graden staat wat ik al eerder had uitgerekend.
Ik zie dat de schotel ook zonder merknaam geleverd kan worden.
Het zou best kunnen dat de Inverto 80 (eigenlijk een 70cm schotel) niet zo veel verkocht wordt. Canal Digitaal gebruikt ook al een paar jaar Inverto schotels maar dan de 60cm uitvoering.

 

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het kan natuurlijk een vertekening zijn van de foto, maar ik zou ook nog even checken hoe hoog de LNBs in de schotel kijken.

 

Het lijkt er op de foto op, dat dat boven het midden is; terwijl het juist onder het midden zou moeten zijn.

Anders benut je niet alle weerspiegelde signalen van de schotel, en krijg je meer 'ruis' van buiten de schotel.

(Als je dat aanpast, moet ook de schotel-elevatie weer wat lager worden gezet voor de nieuwe situatie.)

 

Maar, misschien is het ook gewoon een vertekening van de foto....

 

groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er inderdaad op dat de lnb's veel te hoog tegen de schotel aan kijken. Ik heb dat op de 3D-computertekening van Inverto nagemeten.
Het lijkt wel of de houder die speciaal voor dit monoblock gemaakt is een andere hoek heeft dat de originele lnb-houder.
De originele kunststof lnb-houder van Inverto heeft een knik van 120 graden. Deze speciale houder lijkt wel een grotere hoek te hebben.

 

Het is niet alleen dat de lnb's dan veel te veel over de schotel heen kijken, ook de afstand van de signalen tussen de satellieten wordt dan groter. Dat speelt al bij een duo-lnb maar bij dit vierkoppige monoblock voor de twee buitenste lnb's nog veel meer.

Is de houder wel goed gemonteerd? Zit er misschien speling tussen de lnb-houder en de aluminium arm?
Plaats anders eens een vulling aan één zijde tussen de twee delen zodat de lnb's een stuk lager tegen de schotel kijken, in ieder geval lager dan twee bouden die ongeveer midden in de schotel zitten. Dat kan verklaren dat de ontvangst van de twee buitenste satellieten, de Eutelsat 9 en de Astra 23,5 zo'n slechte ontvangst hebben t.o.v. de middelste twee.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik verkeerd ? Ik dacht dat die lnb houder een voor en achterzijde heeft en aan één kant is afgeschuint , als.dat zo is gewoon de houder omdraaien en alles terug uitrichten

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

of de lnb houder 180° verkeerd zit weet ik niet. De schroef zit langs de linkerkant zoals op de foto van Sprietje. Mogeliks is er wat gezichtsbedrog gezien de schotel niet op ooghoogte is opgesteld. Ik heb wat bijkomende foto's genomen staande op een trapje. Ook heb ik nogmaals een meting gedaan van signaal op 9 en 23,5 oost. (de lucht was mooi blauw op het ogenblik van het fotograferen) Signaal is gemeten nabij de ontvanger.

Voorlopig zal ik de instellingen niet wijzigen tot het weer wat beter wordt. Zopas zag ik het beeld verdwijnen op 9 oost. Er was wel een hagelbui. Marc

P4042198.JPG

P4042199.JPG

P4042200.JPG

P4042202.JPG

P4042203.JPG

P4042206.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om voor de buitenste twee satellieten een beter signaal te verkrijgen t.o.v. de twee middelste satellieten, zul je het quad-monoblock toch wat voorover moeten kantelen.
Doordat hij nu te hoog op de schotel kijkt, wordt de afstand van de voorzijde van de lnb tot aan het kijkpunt op de schotel groter. Dit resulteert er in dat de signalen van de vier satellieten verder gespreid worden dan de afstand tussen de koppen. Hierdoor krijg je vooral op de twee buitenste lnb's een slechtere ontvangst.
Bekijk de tekening die ik gemaakt heb met de rode lijn waar de koppen nu naar gericht zijn en met de groene lijn waar ze naar toegericht moeten zijn.
Bekijk eens even of je met dun plastic van 1mm wat op kunt vullen tussen de lnb-arm en de houder die erin geschoven is zodat de lnb-houder meer voorover komt te staan.
Ook kun je met de klem op de twee golfpijpjes van de lnb met dun plastic wat opvullen aan voor- en achterzijde dat het monoblok wat voorover kantelt. Je zult zien dat de signaalkwaliteit omhoog gaat.

 

Inverto quad-feed op Inverto 80 schotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dank voor de info en tekening op de foto. Ik zal het zeker eens uitproberen. Met wat geluk heb ik volgende week vrijdag tijd. Voorlopig kan ik toch kijken.  Zou ik na het kantelen de elevatie moeten bijstellen ? Ik vermoed van wel. Ik deel de resultaten zeker mee;

gn, Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je signaalwinst hebt behaalt met het kantelen, dan zou ik inderdaad nog maar eens de schotel optimaal afstellen, zowel de elevatie als de draairichting (azimuth).

Je kunt de draairichting uiterst nauwkeurig afstellen door de bovenste klembeugel aan de mast vast te maken.

Stel je neemt een zelftapper van 5mm buitendiameter en 4mm kerndiameter. Je boort dan eerst met een boor in het midden van de beugel en door de wand van de pijp met 4mm.

Daarna boor je met 5mm  alleen door de beugel. Nu zet je de bovenste klembeugel goed vast aan de pijp met de zelftapper. Nu kun je de schotel sturen door bijv. de linker moer een halve slag lost te draaien en de rechter moer een halve slag vaster te zetten. Zo kun je de schotel precies richten zodat de Eutelsat 9 en de Astra 23,5 ongeveer even goed binnen komen.

In de onderste klembeugel hoef je geen zelftapper te zetten. De onderste klembeugel laat je halfvast staan als je de schotel richt.

schotel sturen.JPG

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

vandaag wat tijd gehad voor het aanpassen van de schotel en het afregelwerk. Tijdens het afregelen was de lucht bewolkt. Hierbij wat foto's. Voorlopig draai ik aan niks meer en wacht ik de resultaten af bij verschillende weertypes.  gn, Marc

P4072209.JPG

P4072208.JPG

P4132219.JPG

P4132213.JPG

P4132215.JPG

P4132216.JPG

P4132217.JPG

P4132218.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat ziet eruit als een mooie verbetering! :)

 

Buitenste satellieten wat minder Q, binnenste satellieten wat meer Q?

Dan kan de elevatie misschien nog ietsje lager, om iets meer balans tussen de Q-waarden van de binnenste en buitenste satellieten te krijgen.

(Uitgaande van de veronderstelling, dat de 4 feedhorns van dit quadblock in een rechte lijn liggen.)

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er goed uit beste Vorenus.


Hebben we er weer een handige knutselaar bijgekregen op dit forum? Daar kun je er niet genoeg van hebben.


Ik heb nog even een afbeelding van de originele situatie bijgeplaatst. Dan is goed te zien hoe je het veranderd hebt zodat de kijkrichting van de lnb's t.o.v. de hoogte van de schotel in te stellen is.


Een veel voorkomend probleem bij vele schotelfabrikanten is dat de lnb's te hoog op de schotel gericht zijn. Bij een offsetschotel moet dat op ongeveer 40% van de schotelhoogte zijn. Het is een klein beetje afhankelijk van de offsethoek van de schotel. Veel fabrikanten gebruiken een offsethoek van 26° maar 18° en 38° komen ook voor.
Als de lnb's op 40% van de hoogte van de schotel kijken, klijkt het belangrijkste deel van de kijkhoek van de lnb mooi midden op de schotel.
Helaas komt het vaak voor dat de lnb's te hoog op de schotel gericht zijn. De lnb vangt dan ook signalen op die van boven de schotel komen.
Hangt de schotel met een hoekbeugel tegen een muur, dan zal bij een warme dag de muur flink warm zijn en ontvangt de lnb naast het satellietsignaal ook veel thermische ruis.
Staat de schotel op een paal in de tuin en kijkt de lnb te veel over de schotel, dan zal de lnb ook veel atmosferische ruis ontvangen. Allemaal slecht voor de signaalkwaliteit en dus de ontvangst van de satellietsignalen.

Je hebt dit op een mooie manier opgelost zodat dit grote lnb-blok precies goed afgesteld kan worden.


Maar ook met een ander aspect moet je rekening houden.
Gebruikte je nu een rail met losse lnb's, dan kun je de afstand van de lnb's  zo instellen, dat ze precies in de signaalwolken van de vier satellieten komen te staan.
In dit geval betreft het echter een monoblock waarvan de afstand van de vier lnb's een vast gegeven zijn.
Hoe ver de koppen van de vier satellieten van elkaar af moeten staan wordt door twee zaken bepaald.
Ten eerste de ontvangsthoek tussen de satellieten vanaf een bepaalde locatie.
Ten tweede het brandpuntafstand van de schotel. Bij een offsetschotel ligt dit iets ingewikkelder dan bij een primefocus schotel omdat een offsetschotel in feite een gedeelte is uit een primefocusschotel.


De afstand tussen de lnb's die naar de schotel gericht zijn, wordt bepaald door de kijkafstand van de lnb tot het punt van de schotel waar hij naar toe kijkt. Hoe hoger de lnb op de schotel gericht staat, des te groter moet de afstand worden tussen de lnb's, immers de afstand wordt dan groter.
Bij een monoblock kun je de afstanden tussen de koppen niet instellen.
Als je dus merkt dat de signaalkwaliteit van de buitenste twee lnb's duidelijk minder is dan van de twee middelste lnb's, dan zou je signaalwinst voor de buitenste twee satellieten kunnen behalen door het block op een iets andere hoogte op de schotel te richten.


Er speelt nog een factor mee bij multifeed ontvangst.
De satellieten staan aan de Clarkebelt op ongeveer 36.000km hoog boven de evenaar. Die satellieten staan van ons uit in een bolle gebogen lijn.
Via de spiegeling op de schotel resulteert dit zich in een holle gebogen lijn waarin de rail gebogen moet zijn waarop alle lnb's geplaatst zijn.
Deze hol gebogen lijn zie je ook overal terug in multifeed-schotels zoals een T55 en T90, een Maximum  E-85 en een Cahors BigBisat.
Bij een monoblock staan de lnb's altijd op één lijn.
De een monoblock met 2 lnb's is dat geen probleem omdat je de schuinte in kunt stellen.
Bij een monoblock voor de ontvangst van 3 satellieten, speelt de gebogen lijn al een beetje. Bij de triple-lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2, zou de middelste kop al 1,5mm lager moeten staan.
Bij een quad-feed-lnb voor de ontvangst van 4 satellieten, zou de ronding waarin de vier koppen moeten staan al weer iets groter moeten zijn.
Zo'n quad-feed monoblock kun je dus afstellen als je het op de juiste schuinte hebt ingesteld, dat de twee buitenste lnb's optimale ontvangst hebben maar de twee middelste 1,5-2mm van de perfecte hoogte af staan maar je kunt zo'n quad-feed monoblock ook afstellen zodat de twee middelste satellieten een optimale ontvangst hebben maar de twee buitenste 1,5-2mm verkeerd staan.
Het is dus bij een quad-feed de kunst om de juiste balans te vinden. Nu is die balans eigenlijk niet zo moeilijk want we weten dat de signalen van de 9e en 23,5e het zwakst zijn, dus stel je de elevatie van de schotel af zodat deze twee satellieten de beste ontvangst hebben.

 

Tja, en met de wetenschap dat er met de elevatie van de schotel wat te halen valt en ook met de kijkhoogte van het block wat vooral invoed heeft op de twee buitenste satellieten en ook  nog de juiste richting zoeken van de schotel zodat het signaal van de 9 oost en de 23,5 oost in balans zijn, blijft een multifeed-schotel afstellen een kwestie van weten waar je mee bezig bent en geduld hebben, dus niet ste snel tevreden zijn.

En dat is wat het aan de meeste schotelinstallateurs ontbreekt.
Ze hebben de kennis meestal niet waar ze mee bezig zijn en hebben ook het geduld niet want tijd is geld. In die tussentijd kunnen ze een andere schotel plaatsen waarmee ze geld verdienen.

 

Daarom is mijn stelling:
Professionals hebben meestal goede meetapparatuur bij zich waarmee ze een schotel goed af kunnen stellen maar gedreven doehetzelvers die de kennis hebben ingelezen en rustig de tijd nemen, krijgen een schotel veel beter afgesteld.
In Spanje heb ik voor vele Nederlanders de schotels met multifeed ontvangst véél beter af kunnen stellen dan dat de schotel installateurs dat gedaan hadden.

 

Inverto Quad feed lnb.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

hartelijke dank voor de informatie. Zonder uw bijdrage zou ik de wijziging aan de lnb-houder niet hebben uitgevoerd. Ik ging ervan uit dat schotel en lnb perfect op elkaar waren afgestemd.  Ik raad het plaatsen van dergelijke LNB niet aan voor een beginner. Met een goedkope satfinder en weinig ervaring is het mi. niet te doen. Bij de schotel en de LNB is er geen handleiding voor deze combinatie af te regelen. In de begin periode van de satelliet tv was er veel meer informatie te vinden. Naast handboeken waren er ook enkele goede tijdschriften. Gelukkig is er nog sat4all .

gn, Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...