Ga naar inhoud


Canal Digitaal Duo LNB Twin en Open pli


DaRuutz

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben René en al een tijd lid van dit forum. Echter omdat alles goed zat eigenlijk verder niet actief geweest.

Een aantal jaren terug heeft er iemand (ik dacht dat het sprietje was) mij een perfecte uitleg gegeven om mijn 1.10 meter triax en vier lnb's af te stellen. Hulde!

Omdat ik over het algemeen vrijwel alleen maar op de Astra 1 en 2 zit en met al die zware winden van de laatste tijd veel stond te stellen heb ik besloten om

de overstap te maken naar een kleinere schotel (65 cm) en de Canal Digitaal Duo LNB Twin. Alles hangt inmiddels bekabeld en 'wel' en zonet besloot ik dan maar te gaan richten.

Elevatie netjes op strak onder de 29 en vanuit het zuiden 180 graden ben ik naar de 161 graden toe gedraaid in oostelijke richting. Dit met een digitaal kompas op mijn garmin gps toestel op de arm.  Echter geen ontvangst.

Nou is dat op zich niet zo'n probleem want je loopt altijd wel wat te zoeken maar in één keer drong het tot mij door dat ik ook nog met een tunerconfiguratie zit.

Nou, deze stond nog op diseqc en de vier koppen afgesteld natuurlijk. Open pli op mijn xtrend ziet ook de nieuwe koppen prima en ik moet dus nu nog toewijzen wat er exact op zit.

Punt is dat ik hier begin te twijfelen. Waar stel ik op in. Gebruikersgedefenieerd? Dvb-s of Dvb-s2? Enkel? Is het zo dat de antenne aansluiting aan de kant van de 19.2 ook de Astra 1 is?

Ik zie het even niet en kan hier wel wat steun gebruiken. Wie kan mij hiermee helpen.Mogelijk dat ik een discussie heb gemist dan is uiteraard een link naar het juiste draadje ook al zeer nuttig.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

René

aangepast door DaRuutz
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Sprietje,

 

Zoals jij het voorlegt is het. Met de Nederlandse zenders.

Ik heb in mijn optiek de schotel netjes aangesloten, afgesteld op 19.2 met een elevatie van strak onder de 29 en de kop met een waterpas pas op de lijn van de tekening gezet.

Typische is dat ik momenteel niet beter uitkom als een 76% strenght en de kwaliteit op 0 blijft hangen. (Dit op de Astra 1 met de satfinder direct op de schotel en stroom via de batterij).  Soms stel ik wat en zie ik de kwaliteit uitslaan maar valt meteen weer terug naar 0 %. Ik ben momenteel wat bezig met het naar voren en naar achter schuiven van de lnb in de klem. Maar het mag niet baten.

 

Ergens gaat er iets niet goed maar ik weet zo snel niet wat. De signaal meter in openpli slaat op  BVN die ik gebruik om te stellen ook niet uit. Dus ook die strenght zie ik niet terug. Ik vraag mij dan ook af of dit kan liggen aan het feit dat iets fout doe met de tunerconfiguratie.

 

Is er voor het afstellen van deze inverto duo twin op een 65 cm triax ook een soort van stappenplan?

Graag hoor ik van je.

 

Groet René

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NL is de elevatie 28.2° en geen 29°. Kans is dat je nu over de satelliet heen kijkt..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Grappig dat juist Canal Digital welke de kop heeft ontwikkeld met een advies komt hem op 29 af te stellen voor Amsterdam.

Dat had ik hier vandaan. https://www.canaldigitaal.nl/blog/schotel-uitrichten-tips/

Dan ga  ik morgen overdag eerst maar eens de richting op van de 28. Bedankt voor de tip.

aangepast door DaRuutz
Toevoeging in de vorm van link
Link naar reactie
Delen op andere sites

die graden tellen natuurlijk als je buis waar de schotel op bevestigt staat 100% waterpas staat 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een waardeloze beschrijving van Bouke waar je naar verwijst.
Een duo-lnb plaats je met de kop van de Astra 23,5 in de klem en dan is in Amsterdam de elevatie 27,7° en geen 29 graden.
Ze geven op 29°, ze bedoelen dan waarschijnlijk de Astra 19,2 want die heeft in Amsterdam een elevatie van 28,6° dus ook al niet juist.
De elevatie van de schotel die op de Astra 23,5 uitgericht moet worden varieert van 26,7° op Terschelling tot 29,5° in Vaals, een verschil van bijna 3°.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom ben ik ook blij dat er een forum is zoals dit.

Er komt met zoekfuncties (ik Google voor de verandering nou net eens even niet...) zoveel naar voren dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet.

Vandaag heb ik een zee van tijd om er eens rustig naar te kijken met uren van daglicht.

Het even snel willen doen na het werk en er dan niet de juiste aandacht aan besteden is ook niet verstandig.

Ik houdt jullie uiteraard op de hoogte van het resultaat.

In ieder geval bij deze al bedankt voor de feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stand van zaken momenteel.

Ik heb toch nog wel wat moeten uitzoeken om tot het huidige eindresultaat te komen. Gelukkig ben ik toch nog een topic tegengekomen wat mij een flink eind op weg heeft geholpen.

Eigenlijk was het daarna vrijwel appeltje eitje. Desbetreffende topic:

Uiteindelijk ben ik de kop gaan klemmen op de 23.5 stang (volgens uitleg bij lnb moest dat op de 19.2 dit terwijl het er op nageslagen topic duidelijk zegt te gaan voor de zwakste satelliet Astra 3) en heb ik de voor mij op dit moment meest comfortabele stand opgezocht.

Dit in openPLI met de tunerconfiguratie op diseqc A/B.

 

BVN

Tuner A 19.2

SNR: 82% (14,0dB)

Ber 0

Lock

_________________________

 

TV Drenthe

Tuner B 23,5

SNR: 85% (14,5 dB)

Ber 0

Lock

_________________________

19.2

RT HD: AGC 88% / SNR 81% - 13.9 dB

Al Jazeera English HD: AGC 85% / SNR 88% - 15.1 dB

NHK World TV: AGC 85% / SNR 88% - 15.1 dB

 

De verreweg meest bekeken kanalen voor mij hebben dus bovenstaande uitslagen.

 

Uiteindelijk vraag ik mij wel af wat het maximaal haalbare is uitgaande van optimale weersomstandigheden.

Is dit een resultaat om tevreden mee te zijn of zeggen jullie dat er meer uit te halen valt.

Ik heb in ieder geval een zeer respectabele vooruitgang geboekt lijkt mij.

 

Groet René

 

 

aangepast door DaRuutz
Leestekentje verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt zo laag mogelijk

Mijne is ongeveer 20. A 30

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb TV Drenthe als BVN   nu met vrijwel exact dezelfde uitslag weten te krijgen op beide koppen. (80/79%)

De ACG blijft zover uitslaan. (99%) Met de schotel horizontaal, verticaal en de duo kop naar voren of naar acteren halen cq verdraaien in graden, het mag allemaal niet baten. ACG blijft zo.

Ik verlies hooguit 1% in ontvangst op de 81% die ik er maximaal uit kan persen op het gelijkmatig aandraaien van alle bouten en moeren die ik moet vastdraaien. Conclusie lijkt mij dat ik dan nu wel het maximaal bereikbare onder de huidige omstandigheden heb behaald. Haal je uit een schotel van 65 cm minder qua ontvangst als een 1.10 meter schotel? Men heeft het meestal over regenreserve. Is mij volkomen duidelijk. Maar scheelt het ook in ontvangst qua signaal onder goede omstandigheden?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp die ik in dusverre heb mogen ontvangen.

Alle relevante info die men ter aanvulling heeft voor de afstelling is uiteraard welkom.

 

Groet René

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-3-2018 om 16:44 zei DaRuutz:

Klopt dat het het beste is om de AGC zo laag mogelijk te houden?

 

Volgens mij niet.

Zie bijv https://www.sat4all.com/forums/topic/279975-snrber-en-acg-waardes/?do=findComment&comment=1798156

en https://www.sat4all.com/forums/topic/222109-600s-snr-agc-correcte-instellingen/?do=findComment&comment=1357798

 

groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem hier ook eens een kijkje

 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...