Ga naar inhoud


TV Vlaanderen Spanje


blooper13

Aanbevolen berichten

Hallo Beste Vrienden ,

 

Ik bevind mij momenteel in Spanje nl Calpe , mijn buurman heeft problemen met zijn schotel ontvangst, ik heb hem bijgestaan ter afregeling,

Met mijn satlink meettoestel kan ik de schotel goed afstellen op 23° op de vertikale positie is de ontvangst 85% en de qaulity 70% aldus geen probleem

Maar met de horizontale stations geen ontvangst , ttz sig 70% maar een Q25% , met de sqew wat gespeeld maar geen oplossing de Q hoger te krijgen.

De schotel is een Triax 80CM met een dual out LNB Monoband .Ik heb wel vastgesteld dat zijn schotel niet echt waterpas staat , ik vermoed dat dit waarschijnlijk

het probleem kan zijn .

Iemend ervaring met dit probleem ?

 

Alvast bedankt

 

Willy

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het gebeurt regelmatig dat zo een lnb defect is.

Voor de horizontale positie dient er 18 Volt uit de kabel te komen, iets wat met goedkope staalkern binnenader niet altijd lukt, kan dus ook een kabel probleem zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ,

Betreft LNB denk ik geen fout te vinden , ik heb er een andere eens aangesloten en dezelfde fout , dus ik kan perfect alle verticaal gepositioneerde stations bekijken , enkel alles wat horizontaal is geeft enkel een Q20 @ 25  Sig strong 75%, de ontvanger iin de camper is een Denson ontvanger ,  met de satlink WS-6908SE meet deze resultaten op 12129 /29900 sig 78% en Q72 % en ontvager Denson werkt en op 12187 /29900 H sig 65% en Q 0 met Denson en met Satlink Q25´%,  en ook de schotel perfect waterpas gezet , same problem , rechtstreeks met andere coax op de LNB , vind ik strange.

Nog iemand ideen.

Bedankt

Willy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het merk en typenummer van de lnb?

 

Knip eens een centimeter van de coax af en verwijder de binnenader. Blijft deze tegen een magneet hangen?

Wel eerst de stekker van de ontvanger er uit trekken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-4-2018 om 16:33 zei ceesv:

Het gebeurt regelmatig dat zo een lnb defect is.

Voor de horizontale positie dient er 18 Volt uit de kabel te komen, iets wat met goedkope staalkern bonnenader niet altijd lukt, kan dus ook een kabel probleem zijn.

Probleem opgelost met gewoon andere ontvanger  AVTEX  tv + sat ontvanger alles ok,  niettegenstaande zelfde meetwaarden betreft Q waarden V en H , blijkbaar is de Denson receiver niet zo een goede ontvanger ???? aldus coax zelfde , schotel zelfde en LNB zelfde , zo zie je maar volgens mij dat de kwaliteit van de ontvanger een grote rol speelt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het kan ook een defecte ontvanger zijn.

een Denson is niet perse een slechte ontvanger,en slechte Elco's zie je bij elk merk terug.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

graag een extra woordje uitleg over de coax met stalen kern. Ik heb hier enkele coax kabels met dergelijke kern. Ooit eens gekocht online in Duitsland. Ik vermoed dat spanningsval een rol speelt bij het gebruik van staal ipv koper. Dus de LNB is niet altijd de schuldige. Ooit eens voorhad dat de zenders met hoogste frequenties niet te ontvangen waren. Het probleem was ook niet de LNB maar de kabel die de na jaren gebruik te veel demping veroorzaakte op de hoogste frequenties. (in de tijd van de analoge signalen)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staal i.p.v. koper heeft een hogere weerstand, waardoor de 18 Volt niet meer aankomt bij de LNB en die daardoor niet omschakelt van Verticale polariteit (13 Volt) naar horizontale polariteit (18 Volt).

Verder kan een slechte afscherming voor instraling van stoorsignalen zorgen waardoor je ook ontvangstproblemen kunt krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eens een berekening gemaakt. Voor 20 meter kabel met een binnenader van 0.75 mm². Ik bereken enkel de spanningsval op de binnenader . Er is ook spanningsval op de afscherming maar deze zal mi. minder zijn . De spanningsval over de binnenader bij een stroom van 150 mA.

Cu= 0.069 V en bij Fe= 0,48 V. Bij 20 meter zal de totale spanningsval meer dan een halve volt zijn. De stroomopname bij een monoblok zal nog hoger zijn en bijgevolg meer spanningsval veroorzaken. Inderdaad bij gebruik van een coax van aanzienlijke lengte moet rekening worden gehouden met de gebruikte materialen. Ik zal zeker in de toekomst degelijke coax aankopen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vorenus

 

De weerstandsverschillen zijn veel groter dan jij denkt want bij CCS-coaxkabel wordt bijna altijd ook een aluminium vlechtmantel gebruikt met gering bedekkingspercentage, bij een goede coax met een dikke middenader en  een koperen vlechtmantel van dikkere draadjes en een heel hoog bedekkingspercentage.
Om je even op de verschillen te wijzen tussen een goede coaxkabel zoals de Koka 9 TS en een coaxkabel van Inverto (Inverto beschouwen we toch als een uitstekend merk hè?) met verkopert ijzerdraad (CCS)= Copper Clad Steel
elektrische weerstand per km: KOKA 9 TS = 29 Ω  per kilometer.
bij Inverto High capacity digital coaxial cable RG-6, CCS, triple shielded, class A, = 122 Ω !!!! , zie: http://www.inverto.tv/cable/331/high-capacity-digital-coaxial-cable-rg-6-ccs-triple-shielded-class-a

Het spanningsverlies bij bijv. 50 meter en een rotor die tot 400mA gebruikt is dan véél groter.

 

KOKA9TS.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was ik niet van bewust. Indertijd kocht ik mijn kabel bij een Duitse webshop. Ik heb een foto toegevoegd van de bewuste kabel. Ook kan ik kwijt dat deze kabel in de smaak valt van de huismuis. Op de foto van de schade die dergelijk diertje aanricht is duidelijk te zien dat de mantel uit een aluminium vlechtwerk bestaat met daaronder een aluminium folie. Nu gebruik ik coax die in de doe-het-zelf zaken wordt verkocht en die door telenet is goedgekeurd.

P4222232.JPG

P4222240.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei VORENUS:

Daar was ik niet van bewust. Indertijd kocht ik mijn kabel bij een Duitse webshop. Ik heb een foto toegevoegd van de bewuste kabel. Ook kan ik kwijt dat deze kabel in de smaak valt van de huismuis. Op de foto van de schade die dergelijk diertje aanricht is duidelijk te zien dat de mantel uit een aluminium vlechtwerk bestaat met daaronder een aluminium folie. Nu gebruik ik coax die in de doe-het-zelf zaken wordt verkocht en die door telenet is goedgekeurd.

P4222232.JPG

P4222240.JPG

Is een kabel door telenet goedgekeurd bruikbaar voor sat? Dacht dat coax voor kabeltv de hoge frequenties bij gebruik sat ontvangst teveel dempen? Vooral bij lange kabel? Of is dat nu niet meer zo?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sattv4iedereen

 

De kabelmaatschappijen hebben de eigenschappen waaraan de componenten voor kabel-tv die gebruikt worden vastgelegd in het kabelkeurmerk. Hierin zijn o.a. opgenomen de coaxkabel, de aansluitdozen en stekkers.
Voor coaxkabel worden eigenschappen vastgelegd zoals maximaal verlies per 100 meter bij bepaalde frequenties, minimale afscherming i.v.m. 4 en 5g, mechanische eigenschappen enz.
Van een keurmerk voor coaxkabel voor satellietontvangst heb ik nog nooit van gehoord.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat coaxkabel voor kabel-tv niet geschikt is voor satellietontvangst. Een voorbeeld hierin is de Koka 9 TS die uitstekend voor satellietontvangst te gebruiken is.
Maar omdat bijvoorbeeld ccs-coaxkabel wel gebruikt mag worden bij kabel-tv omdat daar de elektrische weerstand niet van belang is maar ongeschikt is voor satelliet-tv omdat daar de elektrische weerstand wel van belang is, kun je dus ook niet zeggen dat coax die voldoet aan het kabelkeurmerk ook geschikt is voor satelliet ontvangst.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...