Ga naar inhoud


Duoblock lnb Cana digitaal


Leonardo

Aanbevolen berichten

Hallo.

 

Na een aantal jaren weer terug op dit forum.

Nu loop ik tegen een paar dingen aan:

Ik heb een duo block LNB van Canaal Digitaal en wil die monteren op een Triax schotel van 100 cm (hoogte van de schotel).

In de handleiding van CD wordt de ene keer vermeld dat het duoblock op de 19.2 poot moet worden gemonteerd, terwijl een andere handleiding zegt dat dit de 23.5 poot moet zijn.

Ook op de verschillende foto´s is dit telkens anders afgebeeld.

 

Mijn vraag is nu:

 

Vraag 1:

Kan deze LNB op een grotere schotel?

Ik heb deze schotel genomen omdat er wat bomen in het zicht staan die bij een 60 cm schotel wel eens voor storing zorgden.

 

Vraag 2: 

Welke poot moet op de boom worden gemonteerd, is dit die van de 19.2 LNB of die van de 23.5 ?

 

Bij voorbaat dank, Ko

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Hallo Leonardo, goedenavond, welkom terug.

 

Er bestaan 2 Duo LNB's een voor een 60 cm schotel en een voor een 80 cm schotel.

 

Het verschil is de onderlinge afstand, hoe groter de schotel, des te verder de koppen uit elkaar moeten liggen.

Een en ander is ook nog afhankelijk van je locatie, de richtmaten zijn berekend voor het Nederlandse grondgebied.

 

Bomen in het zicht kan je niet onbeperkt compenseren met een grotere schotel, door de signaal schaduw komt er eenvoudig niet meer signaal op de schotel.

 

Daar de zenders op 23 met een hogere FEC en rate worden uitgezonden heb je meer signaal nodig, daarom wordt de feedhoorn voor de 23 graden doorgaans op het hart van de schotel gemonteerd voor maximale versterking.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Cees

 

Bedankt voor je antwoord.

Het duoblok komt van de oude 60cm schotel, dat gaat dus niet werken.

Omdat ik ook de Hotbird wil ontvangen (vanwege de verhuizing van BVN) kies ik nu voor 3 LNB´s op een rail.

Krijg dan wel een aparte Diseqc, maar dan ik de koppen zelf individueel uitrichten.

 

De bomen die ik noemde zijn vrij open en had met met de 60cm meestal wel een goede ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Leonardo

 

Geef eerst een aan welke Triax je precies hebt.
Een Triax 88 is 85cm breed en 95cm hoog op de spiegel gemeten dus zonder rand.
Een Triax 110 is 100cm breed en 105cm hoog op de spiegel gemeten zonder rand.
Ik denk dat je een Triax 88 hebt.

Op die schotel past geen duo-lnb en als je ook de Hotbird er bij wilt hebben, dan moet je inderdaad een rail nemen. Daar zet je dan 3 losse lnb's op met een diseqc-switch.


Als dat met die bomen maar goed blijft gaan. Bomen groeien elk jaar en vooral als er blad aan hangt dat nat is van de regen, komt er weinig of geen signaal door.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje.

De schotel heb ik gekregen zonder info.

Ben er nu achter dat het de Triax TD115 is en is kwa arm gelijk aan de TD110.

Het brandpunt ligt voor beiden op ca. 70 cm.

De boom waarvan ik het meeste last heb is een vrij open cypres, die is inmiddels al zo´n 15 meter hoog en zal niet veel meer groeien (hoop ik).

 

Gr, Ko

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Leonardo


Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 115 met de Astra 19-23-28 in Lisse:

- plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- zet de rail 14° schuin. Dit kun je doen met een electronische waterpas, je telefoon als er een waterpasfunctie op gemonteerd is of met de bijgeleverde hoek van
  14°. In dit laatste geval de hoek uitprinten, op een stuk karton platten en uitknippen. Dan op de rail leggen en met een waterpas op de driehoek de rail op de juiste
  schuinte zetten
- Monteer de lnb's zo in de lnb-klem, dat de kop 5-6mm vrij staat van de lnb-klen
- Plaats de klem van de  Astra 23,5-lnb tegen de arm
- stel nu de andere lnb's op de volgende afstanden:
  > tussen de Astra 23,5 en de Astra 19,2 is 63,5mm
  > tussen de Astra 23,5 en de Astra 28,35 is 71,5mm
   d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
  > Astra 19,2 op -4°
  > Astra 23,5 op -7°
  > Astra 28,35 op -10°
   d.w.z met de wijders van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt.
- Zet de elevatie van de schotel op 28° om de Astra 23,5 te vinden
- Een makkelijke zender om de Astra 23,5 te vinden is Ocko op 12168V. Deze zit op positie 237 van de CD zenderlijst.
- eenmaal de Astra 23,5 gevonden, de ongecodeerde zender TV Drenthe gebruiken. Die zit op positie 76 van de CD zenderlijst.
- stel nu de schotel optimaal af in elevatie en draairichting zodat je maximale signaalkwaliteit hebt. De overige satellieten ontvang je nu ook optimaal zonder aan de
  lnb's te hoeven schuiven.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

hoek van 14 graden.PNG

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...