Ga naar inhoud


motor latitude ,declination angle, inclinometer


MrDish

Aanbevolen berichten

hallo leden ,

 

ben met een 1.20 (no name) schotel begonnen om het te leren om af te stellen.

de schotel zit op een Jaeger 1224

heb de schotel geplaatst op zijn :jan boere fluitjes.

maw;

paal met betonblokken neer gezet.

alles waterpas ,paal staat 100% verticaal.

met een  JKR kompas 7.0 graden Oost opgezocht

motor met schotel in lijn satelliet opgezocht .hoppa  beeld .

zonder die poespas aan declinatie etc,etc

nu wilde ik het ééns via de officiele weg doen ,met motor latitude  en declination angle en met de inclinometer.

mijn latitude is ;51.92 en longitude is;6.59

waar te beginnen.

 

Mvg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja beste MrDish

 

Bij de meeste rotors is een schaalverdeling aanwezig om de rotor op de juiste latitude af te stellen. Bij de Jaeger 1224 is die niet aanwezig en misschien maar goed ook want deze rotor heeft een mooie grote draadspindel om de rotor precies goed af te kunnen stellen.
Je moet bij deze rotor gebruik maken van een inclometer (hoekmeter).
Die zijn voor een paar Euro te koop als je kiest voor een mechanische, een wijzer met schaalverdeling dus maar je kunt ook kiezen voor een electronische. De heb je tot 1 decimaal nauwkeurig maar ook tot 2 decimalen. Die leg je gewoon tegen het huis van de rotor.

 

Jaeger SMR 1224.JPG

Inclometer .png

electronische hoekmeter 40euro.jpg

Risepro inclometer €47,- .jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke elevatie moet nu de rotor afgesteld worden?

Je woont op latitude 51,92°
dan zou de elevatie 90° - 51,92°= 38,08° moeten zijn maar dat is niet helemaal juist. Omdat de aarde niet helemaal rond is moet je nog een correctiefactor toepassen. Die is voor jou locatie 0,662°. Die moet bij de latitude opgeteld worden. Dat wordt dan 51,92 + 0,662 = 52,582°
De werkelijke elevatie wordt dan 90 - 52,582 = 37,418° ~ 37,42
Kijk en dat is ook precies wat er in de calculator van Jens T. Satre staat bij "Polaraxsis angle", 37,42°, zie: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

 Omdat de aarde niet helemaal rond is moet je nog een correctiefactor toepassen. Die is voor jou locatie 0,662°.

 

De reden van de correctiefactor voor de modified motor angles is overigens niet, dat de aarde niet rond is.

De reden is dat de rotatie-as van de schotel niet samenvalt met het midden van de clarke-belt cirkel.

Als je niet op de noordpool of de zuidpool staat, ziet de clarkebelt er voor jou uit als een ellips.

(Op de polen kan je clarkebelt trouwens niet zien, dit kan maar tot een latitude van ongeveer 81 graden. Maar dit terzijde.)

Daarom wil je de rotatieas van je schotel zo zetten, dat de iets naar beneden wijzende schotel een ellips vormt in het vlak ter hoogte van de evenaar, die zo goed mogelijk past op de clarke-belt.

Dat doe je door de rotatieas wat naar de evenaar toe te zetten ('forward axis tilt'), bijv. met de correctiehoek die Sprietje aangeeft.

 

Er is, ook voor een perfect ronde aarde, geen 'perfecte fit' te maken om de clarkebelt met een HH-motor perfect te volgen. Behalve op de evenaar, natuurlijk. Maar de afwijking hoeveel een schotel over de clarbelt heenkijkt of er onderdoor, kan met de modified angles wel beperkt worden tot een paar honderdsten van een graad.

Welk uitgangspunt Satre voor zijn berekening neemt voor zijn 'best fit' correctiefactor zegt hij er geloof ik niet bij. Gebruikelijk zijn de 0-180graden fit en de 0-90 graden fit als uitgangspunt, geloof ik, en ik zou de 0-horizon fit ook nog eens willen onderzoeken. Maar de verschillen hiertussen zijn ook steeds maar een paar honderdste van een graad: verwaarloosbare verschillen.

Het belangrijkste is dat je deze modified angles gebruikt, en dus niet de traditionele; om de clarke belt meteen zo goed mogelijk te volgen.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Op welke elevatie moet nu de rotor afgesteld worden?

 

En nadat dat gebeurd is, moet je de schoteldeclinatie instellen.

De motoras staat bijna parallel aan de roratieas van de aarde, dus als je een (prime focus) schotel daar recht aan zou hangen, kijkt de schotel over de clarkebelt heen.

De schotel moet dus wat omlaag gericht worden, met de declinatiehoek of declinatie offset hoek.

 

(Qua terminologie ben ik er nog niet uit, welke term nu de juiste/het beste is: declinatie-hoek of declinatieoffset-hoek. Op wikipedia geloof ik staat de declinatie-offset uitgelegd als de declinatie met toepassing van de 'modified angles', zie mijn post hiervoor. Op andere plekken staat declinatie-offset juist als de hoek ten opzichte van de motoras, met of zonder modified angles. Ik ben geneigd aan te nemen dat dat de juiste uitleg is. Maar vroeger werd meestal alleen de term declinatie gebruikt, voor die hoek, als ik het wel heb. Beetje verwarrend, allemaal...)

 

Nu kun je de declinatie-offset hoek afzonderlijk uitrekenen, natuurlijk.

Maar makkelijker is het, om uit te gaan van de elevatie die je due south-satelliet heeft, en te berekenen:

totale elevatie due south  =  motorelevatie  -  declinatie-offset

 

Gebruik je de 'modified motor elevation', dan krijg je dus met deze berekening gelijk de 'modified declination offset angle'!

 

Voor MrDish (LAT 51.92) is de elevatie due south: 30,61 graden.

(Dishpointer.com geeft ook "due south/due north" bij motorized systems; helaas de elevatie maar tot 1 decimaal nauwkeurig.)

 

Als je motorelevatie goed staat, kan je de declinatie dus ook instellen door simpelweg de schotelelevatie te meten!

Dwz door een lat te leggen aan de voorkant van de primefocus schotel, en de hoek te meten t.o.v. de verticaal: dat is de 'totale schotelelevatie'.

Zo heb je dan automatisch de goede declinatiehoek ingesteld.

 

Met een offsetschotel moet je daarbij natuurlijk rekening houden met de offsethoek.

(Daarom is het voor het goed inregelen van je (motor)installatie zo belangrijk, ook je schotel goed uit te meten, c.q. de specs ervan te weten. Dan kan je in één keer alles goed afstellen, en is later fijntunen bijna niet nodig.)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je de AdBlock voor voor die ene pagina even vrij geven.

 

Hierbij plaats ik nog eens de handelingen die je moet verrichten om een draaibare schotel zo goed mogelijk af te stellen.

Stel je de elevatie van de rotor meteen al erg precies af, en natuurlijk ook de elevatie van de schotel, dan bespaart dat je veel werk, zeker bij flinke grote schotels

elevatie rotor aanpassen.PNG

richting rotor aanpassen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een indicatie aanduiding maar elke streep is 10 graden. Daar kun je een draaibare schotel niet mee afstellen. De meeste andere rotors hebben een schaalverdeling tot op 1 graad en die strepen staan voldoende ver uit elkaar om een schotel daar mee af te kunnen stellen.

O Jaeger SMR 1224 detail.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet dus nu de elevatie-waarde waarop je de motor moet instellen, en hoe je dat met de hoekmeter kunt doen: 37.42 graden tov horizontaal.

 

En je weet hoe je de schotel-declinatie voor je prime focus dish kunt instellen, ook met de hoekmeter: 30.61 graden tov verticaal op de voorkant van de schotel.

 

Als je wilt kun je nog vantevoren compenseren dat 7oost niet precies op het zuiden ligt voor je, door met de motor 0.4 graden naar links te draaien (van achter de schotel gezien).

Dat betekent bij een 120cm schotel: een verplaatsing van de ene zijkant van de schotel met 4mm naar voren, bij de andere zijkant 4 mm naar achteren.

 

Als het goed is ontvang je met die instellingen meteen 7 oost, en volg je met die instellingen de clarkebelt ook al heel goed.

Mocht nog een hoogteaanpassing aan de schotel nodig zijn, zou ik persoonlijk de declinatie-instelling van de schotel onaangeroerd laten, en de fijnafstelling doen met de motorelevatie.

 

Is dit duidelijk en concreet genoeg? Met de fotoos die je al hebt kun je het denk ik zelf ook invullen.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...