Ga naar inhoud


motor latitude ,declination angle, inclinometer


MrDish

Aanbevolen berichten

Heb je geen hoekmeter (ook niet op een app op je mobiele telefoon?), en wilde je ook de verschuiving verticaal weten?

 

Dat bereken je toch zelf in g**gle met als zoekterm:     sin 6.87 degree =

en dat dan maal 200 centimeter?

 

Idem met sin 30.24 degree =

 

(Of andersom, eerst 37.11 en dan 30.24 instellen, net wat je wilt.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


A33 bedankt voor jou reactie.

Ben inmiddels zover dat ik van 30 west tot 70,5 oost satellieten/signalen kan ontvangen. Geheel is nog niet naar wens en moet nog optimaliseren want het vreemde is dat ik op 30 west maximaal signaal heb en op 70,5 oost ook. Op 7 oost de sat waar ik mijn nul punt heb is het signaal niet optimaal. Beetje vreemd. Toestel waar ik dit mee test is Vuduo2 en lnb is invacom  met (niet originele)flens. Ook de zwakke transponders komen er nog niet uit maar dat zal aan de lnb liggen.

 

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Op 7 oost de sat waar ik mijn nul punt heb is het signaal niet optimaal. Beetje vreemd.

 

Heb je de modified angles gebruikt?

 

Heb je een hoekmeter/inclinometer? Of moest het met de waterpas/loodlijn en een rolmaat/duimstok?

 

Groet,

A33

 

Edit:

13 uur geleden zei Plepkeshenkie:

en kom met satlex berekening op een  hoek van 37.08

Waar had je dit trouwens vandaan? Ik zie het niet op de satlex site.

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plepkeshenkie staat de schotel als die op 7 oost staat niet  iets te hoog ? Als je de schotel naar oost of west draait dat de schotel iets teveel door zakt. Wat in dit geval zorgt dat de ontvangst op 70 oost en30 west goed is. Bij het afstellen van een draaibare schotel is het belangrijkste is dat de motor goed staat. De schotel is met de hand wel goed te plaatsen. 

Onderschat niet het door zakken van een grote schotel. 2 meter is echt wel een grote schotel. Ik heb op mijn schotel van 180 cm een motor die in hoogte verstelbaar is. Dat werkt echt goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zover dat ik vanaf 31,5 west tot 70,5 oost op alle sats een goed signaal heb voor zover de lnb dit toelaat. Ben hier nu wel redelijk over te spreken.

Ga bij gelegenheid de Ku band lnb vervangen door een C band en  wil me dan eerst eens focussen op de lineaire sats in het oosten. Ben benieuwd of ik met deze schotel signaal op kan pikken van 78,5 oost.

Heb ondertussen wel weer ervaring opgedaan met het afstellen van een Prime focus

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week 3 transponders ontvangen. al was het maar een paar minuten. De satelliet zit net in de bomen grens. Ben ook zeer benieuw wat een 2 meter schotel kan ontvangen. 

Prime focus schotel staat bijna horizontaal om 78 oost te ontvangen. Dat is een mooi gezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook 75 oost komt goed binnen.

Misschien meer voor out of the footprint  maar toch even een paar plaatjes

screenshot_20190705222944 75 oost.jpg

ABS-2-map-MENA.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

76,5 oost inmiddels wel wat signalen ontvangen. 78 oost nog geen signaal. De satelliet zoeken zonder bruikbaar signaal is ook lastig zoeken

Ik heb wel iets vreemds met ontvangst van de C Band en wel het volgende: Op alle circulaire  c band satellieten kan ik signaal  krijgen. Maar op lineair lukt het mij wel op 76,5 oost, 75 oost, 68,5 oost en zelfs op 66 oost wat toch een hele lastige sat is krijg ik 3 transponders binnen.

Wat me echter niet lukt is signaal te vinden op 46 en 38 oost terwijl de baan met KU band lnb uitgericht is. Inmiddels al getest met 3 verschillende lnb,s maar nada niks te vinden. Kan ook niks bedenken wat er anders moet/kan. Als hulpmiddel gebruik ik de Channel Master en kijk daar op waar het sterkste signaal is op dat moment en die stel ik dan in om signaal te vinden op de 2 m Prime focus

Misschien hebben de C band freaks van dit forum nog tips  zoja dan hoor ik het graag.

 

APSTAR-7-C-Band.jpg

76,5 oost.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Channel Master 180 cm de onderstaande resultaten.

Bij de Prime Focus 2 m geen enkel teken van leven op 38 oost en 46 oost. Enige oorzaak kan zijn dat de boom die er voor staat het signaal op deze sats tegen houdt.

Dan is het wel vreemd dat 40 oost circulair wel kanalen in leest en ook op de Ku band heb ik goede ontvangst op 39, 42, 45 en 46 oost.

 

screenshot_20190707131102.jpg

screenshot_20190707132618.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 oost is vrij makkelijk te ontvangen de hardste is 4116V1026 . Misschien uitrichten met een ku band lnb. Vervang de ku band lnb voor een c band lnb en deze op nieuw uitrichten.

46 oost moet te ontvangen zijn. 66 oost blijf hier een lastige satelliet om te ontvangen. op dit moment maar 1 transponder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Met Channel Master 180 cm de onderstaande resultaten.

Bij de Prime Focus 2 m geen enkel teken van leven op 38 oost en 46 oost. Enige oorzaak kan zijn dat de boom die er voor staat het signaal op deze sats tegen houdt.

Dan is het wel vreemd dat 40 oost circulair wel kanalen in leest en ook op de Ku band heb ik goede ontvangst op 39, 42, 45 en 46 oost.

 

screenshot_20190707131102.jpg

screenshot_20190707132618.jpg

is toch niet zo moeilijk om dat te bepalen ,gebruik een camera .

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

ik geef dit onderwerp maar een gevolg omdat ik in het bezit ben van een 3,10 m Unimesh dish voor de C band. Tot nu toe heb ik deze schotel afgesteld op gevoel en met een satmeter. Schotel draait  van 76,5 oost tot 55,5 west en heb voor mijn gevoel overal perfecte ontvangst maar toch vraag ik me soms wel af of er nog meer uit is te halen.
Met andere woorden hoe kan ik deze schotel volgens het principe van Jens T Trate theoretisch goed afstellen.
Mijn lokatie is 52.264 N en 6.460 oost en dan kom ik volgens de tabel uit op een elevatie van 30.32
Ik zal met een paar foto,s proberen de boel te  verduidelijken zoals het nu is afgesteld 
Foto 1 is hoekmeter onder de motor. Staat nu op 34.1 wat volgens mij uit de tabel 30.2 moet zijn. Doe ik dat dan heb ik nergens meer signaal
Foto 2 is nul op de paal
Foto 3 is stand met hoekmeter achter de schotel nu 58.5
Foto 4 is overzicht instelmogelijkheden elevatie inclinatie
Foto 5 is voorkant schotel.
Ter info motor is een AJAK motor gemodificeerd met dank aan trust
Alle waardes zijn genomen op het nulpunt dus exact op het zuiden
Nu de vraag kan iemand mij nog een uitleg geven hoe deze schotel nog beter is af te stellen.
Als er iemand is die voor mij uit kan rekenen hoever de schotel achterover moet staan t.o.v de voorkant schotel dan kan ik met een lange lat en een waterpas ook nog controleren of er nog wat valt te verbeteren.
Ben benieuwd naar de uitkomst

 

 

 

 

 

foto 1 hoekmeter 34.1.jpg

foto 2 nul op paal.jpg

foto 3 hoekmeter achter schotel 58.5.jpg

foto 4 overzicht instelmogelijkheden.jpg

foto 5 voorkant schotel.jpg

aangepast door Plepkeshenkie
Krijg foto,s niet gedraaid

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe ik de foto,s op de juiste manier in kan voeren. Staan nu 90 graden gedraaid

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...