Ga naar inhoud


Unicable II / JESS multiswitches


Hoogie

Aanbevolen berichten

All,

 

Kan iemand de volgende vragen m.b.t. Unicable II / JESS multiswitches beantwoorden?

 

1) Als je een Unicable II/ JESS multiswitch aansluit op meerdere LNBs (dus meerdere satellieten wil ontvangen), hoe weet je tuner welke poort hij op de multiwitch moet selecteren? M.a.w. hoe weet de switch dat als mijn tuner Astra 2, transponder: xx, freq: y, polatisatie: Horz. opvraagt, dat die switch dan LNB poort A moet doorzetten op de betreffende SRC frequentie (als voorbeeld) en niet poort LNB poort B.

 

2) Je kan op de moderne multiswitches (inverto/jultec) óf Quatro óf Wideband LNBs aansluiten, maar dit moet je toch in de switch aangeven. Voor inverto weet ik dat er een programmer is (wel wat duur), is er ook zoiets voor de jultec? Hoe heet dat ding? Kosten?

 

3) Hoeveel switches kan je parallel zetten en met een combiner aansluiten op de ene kabel naar je tuner? De 8 satelliet oplossingen zijn best duur, kan je meerdere 1 sat switches parallel zetten? Dit is makkelijker uitbreidbaar. Ik wil misschien beginnen met 2/3 sat. posities, maar kunnen uitbreiden naar 6 ofzo.

 

4) Graag jullie ervaringen met Unicable II /JESS, zijn er goede bronnen om hier meer info voor op te doen. Het standaard gebeuren van 32 frequentie banden op 1 kabel weet ik allemaal wel, maar de meer specifieke zaken hoe e.e.a. nu precies in elkaar steekt is moeilijk te vinden.

 

Dank!

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een Quattro-lnb aansluit op de multiswitch dan gebruik je 4 aansluitingen. Als je een wideband-lnb aansluit op de multiswitch, gebruik je maar 2 aansluitingen. Je kunt op dezelfde multiswitch met wideband-lnb's dus 2x zo veel lnb's aansluiten.
Lees de JULTEC catalogus eens door.

 

Jultec.png

JULTEC_Katalog_Nr_8a.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die had ik al doorgenomen. Punt is hoe je die zaken programmeert (o.a.). Aanschaf van zo'n multiswitch is niet zo'n probleem, maar als ik er ook een programmer van honderden euros bij moet kopen verandert de business-case.

 

Hoogie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even g**glen:

Kennelijk kan het programmeren van een Jultec a2CSS switch op widebandLNBs ook met de JAP100 (dus niet alleen de contactdozen).

 

https://www.satanlagenforum.de/jultec-fachbegriffe-erklarung-t8798.html#p25771

 

Dat apparaatje kost bepaald geen honderden euros!

 

Maar ik heb verder geen verstand van unicable of JESS.

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen, Ik heb ook nog even verder gekeken. Jultec gebruikt idd niet zo'n dure programmer: Ongeveer 70 euro.

 

Jultec gebruikt de term Unicable 2 niet, zij gebruiken : a²CSS (unicable 1) en a²CSS2 (Unicable 2)

 

Configuration of a²CSS units
All JULTEC channel stacking devices are shipped in
a functional mode with default values. Configuration
is therefore only required when these parameters
need to be changed for special applications.
Configuration is possible using the programming
adaptor JAP100 and the configuration software
“CSSKonfig“ downloadable from the JULTEC homepage.
It is also possible to configure the units using
an antenna test instrument with the appropriate
functionality.

 

@Ventura Dank voor die video. Ik had hem al eerder gezien. Inverto lijkt niet boven 4 satellieten te kunnen, zodoende kijk ik naar de Jultec oplossing.

 

Ik ben ook nog een andere mogelijke oplossing gevonden (denk ik zelf), gewoon meerdere Unicable 2 LNBs met combiners naast elkaar zetten. Iedere LNB krijgt een paar (4 tot 6) userband frequenties af te handelen. Je zou dan 6 unicable LNBs kunnen gebruiken bijv. met meerdere combiners. Dit alles kan dan naar mijn FBC tuner.

 

Ik weet enkel niet zeker of je meerdere combiners kan cascaderen. Die combiners zie ik enkel in 2-way varianten. Maar met 3 van die combiners zou je al 4 unicable 2 LNB aan elkaar kunnen koppelen.

 

X= 2 way combiner

                 tuner

                     |

         ______X________

         |                          |

    __X___              ___X__

    |           |            |           |

LNB-A LNB-B LNB-C LNB-D

 

Graag jullie ideeën hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een ander forum inmiddels een heel stuk gelezen over het parallel zetten van Unicable/JESS LNBs. Dat is mogelijk dus.

 

Schijnbaar kan je de Inverto Unicable LNB programmeren met een positienummer 0,1,2 of 3. Je kan dan in je ontvanger iedere sat positie aansturen met deze positienummers, Alle userband frequenties zijn dan te gebruiken (32 stuks).

 

Als je meer dan 4 sat posities wil aansturen met Inverto LNBs, dan kan je de userband frequenties ook nog opdelen, dus sat positie 0,1,2 en 3 krijgen 16 onderste frequenties (de bovenste 16 uitschakelen/programmeren op die LNBs).

De LNBs op sat positie 4,5,6 en 7 (in de config van de tuner zijn dit ook positie 0,1,2 en 3!!) krijgen de bovenste 16 userband frequenties. Op deze manier zitten ze elkaar niet in de weg.

 

Fysiek kan je de LNBs met t-stukken (!) koppelen, dat moet wat zijn met 8 sat posities. Ik denk dat de impedantie misschien wel een probleem kan worden met 8 LNBs. Ik zou voor de combiners gaan. Helaas heb ik nog geen 4 weg of 8 weg combiners gevonden.

Power inserter lijkt me ook aan te raden.

 

Maar dit zou moeten werken:

X= 2 way combiner (of T stuk)

                 tuner

                     |

         ______X________

         |                          |

    __X___              ___X__

    |           |            |           |

LNB-A LNB-B LNB-C LNB-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat je Unicable en JESS, en wat die kunnen, duidelijk moet onderscheiden.

 

JESS kan ontzettend veel. Maar Unicable veel minder.

Mijn ontvanger die (slechts) Unicable kan, kan maar TWEE satellieten kiezen volgens het menu.

 

Dus het ontwerpen van de structuur van je hele installatie is één ding, en waar je ontvangers al of niet mee overweg kunnen een ander ding.

Straks heb je de mooiste setup van de wereld, maar kunnen je ontvangers die niet goed aansturen...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...