Ga naar inhoud


7 en 9 oost via één lnb mogelijk?


mebo870

Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik nog eens aan de T90 sleutelen.
Nu vroeg ik me af of ik het kan maken om de 9 oost lnb lichtjes te verschuiven naar (fictief) 8 oost om zo ook Eutelsat 7A / Eutelsat 7B (7°E) binnen te halen.
ik ontvang nu op de 7 oost al enkele zenders met de 9 oost lnb
De centrale lnb van de T90 is de hotbird op 13 oost

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Bij een grotere schotel is een kleinere openingshoek evident.

Het gaat niet optimaal werken, zeker niet wanneer je ook feeds wilt ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Het gaat niet optimaal werken, zeker niet wanneer je ook feeds wilt ontvangen.

Met een T90 schotel zal je zeker geen feeds kunnen ontvangen op Eutelsat 7E.🤢

Om feeds goed en stabiel te ontvangen moet je zeker geen multibeam schotel gebruiken.

Maar een offset schotel met een vast of draaibaar opstelling. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Satlex calculator staat dat als de satellieten minder dan 1,5 graad van elkaar staan, je deze met 1 lnb kunt ontvangen. De bedoeling is dan dat als de lnb's maximaal 1,5 graad uit elkaar staat, de lnb in het midden wordt gezet. Hij staat er voor beide satellieten dus 0,75 graad naast. De calculator geldt echter voor zowel de T55 als de T90. Bij de T55 staan de strepen 14,7mm uit elkaar, bij de T90 21,5mm. 0,75 graad satellietafstand is 0,8 streep.
Bij een T55 staat de lnb er dus 0,8x14,7=11,8mm naast.
Bij een T90 staat de lnb er dus 0,8x21,5=ruim 17mm naast.
Wel merkwaardig van Satlex dat ze geen verschil maken tussen de T55 en de T90. 11,8mm er naast bij de T55 vind ik al erg veel, 17mm er naast bij een T90 is belachelijk veel.
Nee, neem gewoon 2 losse lnb's. 2 graden verschil bij een T90 is 2,2x21,5= 47,3mm. Nou, er zijn legio lnb's die een smallere kop hebben dan 47,3mm. Je moet alleen de klemmen aanpassen.

 

smalle lnb houders.png

smalle lnb-houder.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de mannen van de transponder staat inderdaad uw uitgebreide handleiding en uitleg online. 😎

ik heb nog 2 SAB lnb's liggen die van hart tot hart 41 mm meten, daarmee zal het wel lukken, zo bijzonder zijn die satellieten nu ook weer niet voor mij, het is een virus hobby.

Even dacht ik, misschien lukt het wel met een originele lnb houder en lnb nr 2 vast plakken aan zijn buurman met 2 componentenlijm, nee dus, die lnb houders zijn echt (te) breed. 

Misschien doe ik dat toch nog, zodat ik maar 1 houder hoef aan te passen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Te herkennen aan de roestende schroeven!

 

Tegenwoordig zitten er geloof ik betere schroeven bij geleverd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn T-90 staat ondertussen 10 jaar op het dak, met verroeste schroeven en bevestiging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...