Ga naar inhoud


signaalkwaliteitsverlies


Gast Thriller

Aanbevolen berichten

Ik heb een Triax 64 cm schotel aan een muurbeugel van 45cm met een MTI AP82-X2TN DUO LNB.

De coaxkabel is een Hirschmann koka 9 TS eca ( 4G) proef.

De triax 64cm staat uitgericht op Monacosat 52 oost, omdat ik vanuit die positie ook 51,5 en 53 oost prima kan ontvangen.

Met mijn satellietfinder meet ik direct aan de MTI LNB een binnenkomende signaalkwaliteit van 14-16 db op  3 door mij ingestelde  transponders, dat is dus , neem ik aan niet slecht.

De lengte van mijn coaxkabel is ongeveer 20 meter aan één stuk. 

Echter............  als ik de signaalkwaliteit aan het einde van de coax meet komt de kwaliteit niet hoger dan 8-9 db, dus signaalverlies.

Ik heb de connectors gecontroleerd; die zitten stevig en goed aangesloten.

Ik had eerst mijn coaxkabel achter het metaal van het zonnescherm lopen en dacht , dat dat daarin zou zitten, maar helaas niet.

Ik vind het een vreemd probleem , daar ik vroeger ook andere sat opstellingen op dezelfde plaats heb gehad met geen enkel signaalverlies .

Weet iemand , wat wellicht de oorzaak zou kunnen zijn van dit signaalverlies ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Goedemorgen, een satellietfinder is geen meetinstrument.

De Signaal/ruis verhouding wordt door de LNB bepaald, daar doet de kabel verder niets mee.

De signaal sterkte kan en zal na een paar meter kabel wel lager worden, maar de versterkingsregeling in de ontvanger compenseert dit.

 

Elke Coax kabel heeft demping ook de KoKa 9.

 

Om welke signaal meter gaat het?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koka 9 TS heeft slechts 28,2dB verlies per 100 meter, voor 20 meter is dat dus 5,6dB. Dit verlies heb je echter niet op de signaalkwaliteit maar op de signaalsterkte.
Bedenk wel dat de minimale buigradius voor deze coaxkabel 35mm is voor een eenmalige buiging en 70mm voor meermalige buigingen.
Een buigradius van 35mm is dus een cirkel van 70mm. Buig je hem kleiner, dan beschadig je de coax inwendig.

 

damaged_cable.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel voor de antwoorden.

Voor mij is het nu een stuk duidelijker geworden, dat het de signaalsterkte is en om even Sprietje aan te halen.

Op 20 meter 5,6 dB verlies. Als ik die 5,6 dB van de gemeten 14,9 dB aan de lnb aftrek kom ik inderdaad aan de 8-9 dB , die ik aan het einde van de Koka 9 TS heb gemeten.

Voor mij is het probleem, wat inderaad geen probleem was, goed verduidelijkt en dank aan iedereen voor de bijdrage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het verleden hebben leden gekeken hoeveel kabel er maximaal tussen schotel en ontvanger mogen zitten.

100 meter Koka was geen probleem, ergens tussen de 150 en 200 meter werd het tijd voor een inline versterker.

Liep in die tijd trouwens een leuk draadje over het gebruik van de inline versterker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben het dit keer niet met je eens Sprietje, Een LNB met een wat hogere conversie gain op 950 - 2100 MHz, compenseert de demping van de kabellengte prima.

 

En wat is eigenlijk het verschil in versterking tussen een 64 cm en een 1 meter schotel, bij 3 dB zou je dan 10 meter kabel extra kunnen leggen?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een verschil van 4,5 dB tussen een 60 en 100 cm schotel zou je dan ongeveer 15 meter kabel compenseren.

 

Zijn de moderne LNB's niet geregeld aan de uitgang?

Er zit verschil in MF versterking tussen de verschillende modellen/merken LNB's.

Bij een lange kabel even kijken welke LNB daarvoor het beste compenseert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...