Ga naar inhoud


Selfsat vlakke schotel.


Gast Jacob71

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Sprietje zei:

Met de kleine of de grote antenne?

 

Met allebei, zowel in NL als in 🇦🇹, de kleine voldeed ook (toen nog zonder rotor) bij Venetië, we hebben de HH50 aangeschaft om ook in Zweden ontvangst te hebben, dat hopen we a.s. zomer te ontdekken.

Op 1-1-2020 om 11:37, Sprietje zei:

vlakantenne sticker.png

 

vlakantenne sticker HD50.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Gast Jacob71,

Ik had het zelfde probleem als jij na een verhuizing naar een appartement,

heb het opgelost met een tegelvoet met daar aan de HH90 met de vierkante selfsat H 50D.

Prima ontvangst en als je de gebruiksaanwijzing van de HH90 goed leest en natuurlijk dan ook gebruikt was het afstellen een kwestie van een half uurtje. ontvangst 9, 13, 19, 23 en 28 graden

20200116_203204.jpg

20200116_203154.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto’s zie ik dat je voor de grote Selfsat de hh90s-versie (versie f204524) gebruikt die eigenlijk bedoeld is voor de kleine Selfsat , die had ik eerst ook, maar die vond ik voor de nogal zware hh50 eigenlijk te licht, het oogde niet stevig, ik gebruik die versie van de hh90 (versie f204510) nu voor de kleine Selfsat, voor de grote Selfsat gebruik ik nu de andere versie van de hh90; op “www.stab-italia.com/categoria.php?id=11” staan de beide onderaan deze pagina de twee hh90 versies. De technische specificaties van de beide versies geven ook aan dat ze voor een andere gewichtcategorie bedoeld zijn

 

E49DA06A-8B56-4974-A5CA-A89864ED621D.jpeg

7D463A41-DA69-4685-A803-E3BD4653B36E.jpeg

aangepast door Petrojan
Kleine verduidelijkingen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pjotter6

 

Jij gebruikt de Selfsat voor de ontvangst van de 9, 13, 19, 23 en 28 graden oost. Dan kun je de ontvangst nog verbeteren door de skew van de antenne aan te passen.
Ik neem aan dat je de antenne zo hebt afgesteld dat als de schotel precies naar het zuiden staat, de antenne precies horizontaal staat. Zo doe je dat in principe bij alle draaibare schotels.
Maar jij beperkt de ontvangst tot genoemde 5 satellieten.
De Eutelsat satellieten zenden hun signaal uit met een pré-skew van +3,5°
De Astra 19,2, 23,5 en 28,2 zenden hun signaal zelfs uit met een pré-skew van 7,5°. Voor deze 3 laatste satellieten staat de skew van de antenne dus 7,5° verkeerd wat resulteert is een iets mindere ontvangst wat vooral te merken is bij 8PSK transponders.


Waarom hebben de satellietproviders deze pré-skew toegepast:
Dat is omdat voor het overgrote deel van de gebruikers, de satelliet oostelijker hangt dan waar het signaal ontvangen wordt. Door de pré-skew hoeven de gebruikers de skew van de lnb minder schuin in te stellen.


Je kunt een beter signaal krijgen door het volgende te doen:
De 9 en 13 oost hebben een pré-skew van 3,5 °
De 19,2, 23,5 en 28,2 hebben een pré-skew van 7,5°
Het gemiddelde is 5,5°
Als je de schotel bijv. op de Astra 23,5 gericht hebt, zie je dat behalve de schotel naar het oosten is gedraaid, de schotel ook linksom is gekanteld.
Stel de schotel met de skew instelling (zie afbeelding) nu zo in dat hij 5,5° minder schuin komt te staan. Elk streepje op de skew-schaalverdeling is 2 graden, dus je zet de antenne bijna 3 streepjes rechter.
Vooral bij een flinke harde regenbui, behoudt hij zijn signaal langer.

 

Selfsat skew-instelling.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...