Ga naar inhoud


Triple LNB: Vind zeer weinig zenders


HTip

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ter voorbereiding op de storm wilde ik de schotel beter vastzetten. Daarbij verschoof de schotel en moest ik opnieuw uitrichten. Met satellite finder geprobeerd, maar deze gaf geen signaal. Waarschijnlijk is ie helaas kapot. Dus moest het met de signaalzoeker van OpenPli 4.

Vraag: Welke transponders op Astra 1, 2 en 3 moet ik gebruiken? 

 

Configuratie:

- VU+ Ultimo met CanalDigitaal Triple LNB op Triax 78cm

- Schotel afgesteld op Astra 3 (23.5E), LNB 11 graden

- Tunerconfig: Eenvoudig, LNB 1 (19.2), LNB 2 (23.5), LNB 3 (28.2), 22kHz (ja)

 

Met zenderzoeken (Netwerk doorzoeken: Ja, Zender wissen Ja) vind ik slechts 208 zenders.

Vraag: Doe ik iets fout? Zo ja, wat moet ik doen.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net gekeken: Slechts 2, alleen 23.5 (106) en 28.2 (102).

Heb alleen aan de schotel gedraaid dacht ik.

 

Weet je misschien op welke transponders ik de signaalzoeker moet instellen per satelliet?

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp ontvang je de Astra 19,2 niet. In dat geval staat de schotel te veel naar het oosten gericht.
Ik zou voor het uitrichten gewoon een zender van Canal Digitaal nemen op de Astra 23,5 want die zijn niet echt makkelijk te ontvangen.
Gebruik dan de zender TV Drenthe. Die is ongecodeerd. Die zit op positie 76 van de CD-zenderlijst. De specificaties zijn: 12187H, DVB-S2, 8PSK, 29900, 2/3.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de tip. Ik kan er pas iets aan doen als de wind gaat liggen. Ik moet nl. de ladder op 😉

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen kan ik gaan proberen. Even nog een andere vraag.

Weet niet of de satellite finder het nog doet, maar misschien doe ik iets verkeerd.

De Triple LNB heeft 4 aansluitingen, waarvan ik er 3 gebruik en 1 is afgesloten met een eindkap.

Moet de finder op elke uitgang werken?

 

Korte meegeleverde kabel van LNB naar “TO LNB” en signaalkabel op “TO REC”. Klopt dit?

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat is juist.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de triple-lnb in orde is, moet de satfinder op alle 4 de aansluitingen werken, maar er is nogal eens iets mis met deze triple-lnb quad waardoor het best zou kunnen dat één van de aansluitingen niet zou kunnen werken. Bovendien is zo'n afsluitdopje ook niet ideaal. Het voorkomt wel dat er vuil in de aansluiting kan komen maar via de schroefdraad kan er gewoon regenwater in het afsluitdopje lopen totdat het aan het randje vol water staat. Dan hebben de contacten voor de coaxkabel ook onder water gestaan en zijn mogelijk verroest. Als ik zo'n dopje gebruik boor ik er aan de onderzijde een gaatje in van 1,5mm zodat het water er in ieder geval uit kan lopen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt 👍 Bedankt voor de hulp 🙏 Het probleem lag idd in de elevatie. Hoe die is verschoven snap ik niet, maar ik weet nu in ieder geval weer hoe het moet. Ook de azimuth kon nog iets beter. Mbv dishpointer.com de preciese getallen gevonden. En de satellite finder doet het gelukkig ook nog.

 

De SNR kwam echter niet boven de 72-74. Nog een andere LNB (Inverto Black) geprobeerd, maar geen beter signaal. En met de afstelling van de Triple LNB had ik waarden van 98%. Op 28.2 soms zelfs 100%. Enig idee waardoor dit minder kan worden door de jaren? Is het de schotel (15 jaar oud) of de coax-kabel? Of kan het nog iets anders zijn. De tuners van de VU+ Ultimo? De afstand van de LNB tot de schotel?

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 minuten geleden, HTip zei:

Enig idee waardoor dit minder kan worden door de jaren?

Tegenwoordig met DVB-S2 en simbol rates van 30.000 is de s/r afstand evident lager.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de SNR niet boven de 75% kreeg heb ik de Triple LNB vervangen door een Inverto SIngle LNB. De SNR verbeterde toen niet, maar het was al laat in de middag en heb die toen laten hangen. Nu met de storm hebben we helemaal geen signaal. Hoop niet dat de schotel weer verschoven is. Ik kan nu niet de schotel afstellen. De schotel hangt op 4m hoogte en alleen met een ladder te bereiken.

 

De satfinder heeft me wel geholpen, maar uiteindelijk met de signaalzoeker in PLi 4.0 de afstelling gedaan.

 

Heb je enig idee waarom ik de SNR niet boven de 75% krijg?

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...