Ga naar inhoud


Probleem HDMI-ARC van Denon AVR-S650H aan Philips 32PFS6402/12


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

TV wordt gebruikt zonder settopbox, gebruik de bij TV ingebouwde dvb-t2 en sat tuners; hij zit met netwerkkabel aan router.

Ik heb mijn eerste AV-Receiver in huis, die Denon dus. Die gebruik ik als stereo, dus maar 2 luidsprekers.

Tuner en platenspeler werken prima. Ook ontvang ik Netwerkgeluid zoals bleek bij de WiFI setup.

Ondertussen al 5 keer opnieuw de setup doorlopen, maar geluid van de TV krijg ik niet goed op de Denon.

Die Denon geeft korte geluidstootjes, 4x per seconde.  Het display toont: "Stereo  TV" met daarnaast indicatoren PCM en DIG. Die PCM knippert in het ritme 4 per seconde.

Op de TV kan ik kiezen bij luidsprekers: Aan, Uit, Easylink automatisch starten. Hij staat op Easylink automatisch starten. Als ik TV afstandsbediening gebruik gaat de Receiver aan, maar geluid komt (op die ritmische stootjes na) niet door.

 

Ik kan in plaats daarvan de TVspeakers op "Aan" zetten, maar dan heb ik geen TVgeluid op mijn AV-Receiver.

 

De vraag: Hoe krijg ik geluid  van deze PhilipsTV op HDMI-ARC van Denon?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


een optische kabel ( SP-dif ) van TV uit naar Denon in

instellen in de webinterface van je denon dat de TV audio assign op optisch ingang staat

Dus bij mij voor de TV welke een Panasonic is (none) (none) instellen met (none) (OPT)

en dan zet je de audio source op auto (matisch) daarmee kiest de Denon PCM of DDD of Dolby D van zelf

 

overigens de windows app voor Denon is erg aan te bevelen (zie tweede afbeelding) waarmee je prima de internetradio kunt bedienen op telefoon of pC

Screenshot_12.png

Screenshot_17.png

p.s. als je hdmi gebruikt is ARC meestal op HDMI1 ingang

met Optisch is geen lipsync probleem dus dat heeft voor mij de voorkeur als audio aansluiting

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Tonski, je bent altijd snel met antwoorden. Super!

Ik had al gezien dat jij veel Denonplaatjes hier plaatst.

Hoe kOm ik aan die Windows app?

Denon adverteert druk met Android en IOS, maar niet met Windows.

Uit de documentatie heb ik gevonden dat ik vanaf via mijn browser de webinterface kan gebruiken. Dat vind ik wel handig.

 

Jouw suggestie om een optische kabel te gebruiken had ik al bedacht. Maar dat is een extra kabel.

Daar had ik eigenlijk niet een AV-Receiver om aan geschaft. Dan had ik evengoed een veel simpeler HiFi receiver kunnen kopen met echte draaiknoppen voor balans, bass, treble,... Ik heb hem niet voor de bioscoopbeleving gekocht, kijk nooit naar video's. Er is genoeg op TV, daar wil ik beter geluid van.

Ik lees her en der dat er veel vaker HDMI-ARC problemen zijn, maar hoop eigenlijk dat iemand hier een oplossing heeft.

 

Ik heb zo'n bruin vermoeden dat die HDCP2.3 ondersteuning roet in het eten gooit.

D_S650_gallery_5-EU.png

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem eenmalig betaald voor iets van 2,95€ geloof ik en blijf updates krijgen

mail die jongen even (PM) degene die ik gebruik

 

de HDCP2.3 kan alleen met copyright DVD en of BLauwree films te maken hebben

niet met standaard beeld en geluid

 

op de Philips is de ARC misschien aan een andere HDMI poort

herinner me dat van mijn broer met 32 philips

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

om online verder te gaan met hulp en advies, zou ik je willen vragen of je ook al eens gekeken hebt naar een firmware update op jou Denon model

 

bij de aansluiting met alleen een TV en een platenspeler moet niet heel lastig zijn

de geluid-modus die moet je automatisch laten kiezen

zie tweede afbeelding decode mode

 

of je het probleem nu verholpen hebt hoor ik graag

Screenshot_21.png

Screenshot_20.png

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski, ik heb inmiddels de optische kabel voor het TV-geluid aan de praat gekregen.

Met de knop TV-AUDIO op de afstandsbediening komt het op de AV-receiver.

In de TV moet ik bij "luidsprekers" Aan/Uit/Easylink de optie kiezen "Uit", anders hoor je  de TVspeakers èn de Denon speakers.

 

Ik vind het ietwat raar dat Denon mijn TV ziet als CBL/Sat settopbox. Misschien loopt die HDMI-ARC daarom niet lekker?

Het radio gedeelte van Denon wordt gepresenteerd alsof het een losse "Tuner" is. Komt wat vreemd over, maar installatie ervan lukte gemakkelijk.

Phono was ook makkelijk.

 

Bij de netwerk setup blijkt lang niet altijd 1 van de 3 streamingtestnetwerken te werken. Dat moest ik vaak herhalen om 'beet' te krijgen.

Later bleek dat ik (ook) problemen had met geluid uit de speakers te krijgen omdat ik een adaptorplug voor koptelefoon had ingestoken. Speakers worden dan uitgeschakeld...

 

 

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe een geluidssysteem te verbinden met de TV | Philips

De informatie op deze pagina is van toepassing op de volgende modellen: .... 32PFS6402/12 ....(= mijn TV)

 

Druk op de “HOME” knop en kies:

[Configuratie]> [TV Instellingen ]> [Algemene instellingen]> [EasyLink]> [EasyLink]> [Aan]
of
[Configuratie]> [TV Instellingen ]> [Geluid]> [Geavanceerd]> [HDMI ARC]> [Aan]

 

Ik vind de Philips "informatie" erg misleidend. Alle modellen worden op één hoop geveegd. Het is in werkelijkheid òf, òf, òf ...

Mijn TV heeft helemaal geen menu-instelling voor Easylink en ARC.

Ik kan slechts kiezen bij Geluid (de luidsprekers dus): Aan / Uit / Easylink automatisch starten.

Verderop zegt Philips ook: De TV-luidsprekers worden niet automatisch uitgeschakeld op de meeste TV-modellen.

 

Easylink lijkt mij slechts een knoppendoos regelsysteem.

Ik zie niet hoe Easylink op mijn TV met HDMI-ARC de controle over het geluid naar de AVreceiver overdraagt.

Voorzichtige conclusie: geluid moet er naar toe via OPT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Zunigkyk zei:

Voorzichtige conclusie: geluid moet er naar toe via OPT.

ja

het is wel heel mooi van jou dat je ons je bevindingen terug meldt en daarmee soortgelijke problemen bij anderen mede helpt oplossen

Easylink en HDMI-ARC zijn speciaal op de modellenreeks van dat ene merk afgestemd

 

de officiele HDMI-CEC is een open standaard met een handshake die middels het retourkanaal op HDMI verbindingen werkt

mits je voor jou apparaten de juiste HDMI kabel gebruikt

 

maar om een en ander qua audio doorgifte al in de goede banen / kabels te leiden, is OPT sp-dif de makkelijkste oplossing

ondanks dat er op het forum gesteld wordt dat je HDMI en OPT niet tegelijkertijd kunt implementeren op je AVR

 

heb het zelf ook werken

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ARC is geintroduceerd vanaf HDMI 2.0  Door de kabel iets aan te passen en een tot dan ongebruikte pin (14) te benutten kon dit worden geïmplementeerd.

Dat houdt wel in dat er een andere kabel nodig is om ARC te kunnen gebruiken! In bovenstaande posten kom ik dit niet tegen, dus wel controleren of je een HDMI 2.0 kabel gebruikt.

Aan Tonskidutch: dit heeft dus niets met de betere beveiliging (HDCP 2.x) te maken, is gewoon hardware, een bekabeling kwestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. Het was ook niet bedoeld om je te corrigeren of zo. Slechts der verduidelijking.

Daarom had ik het aan jou gericht omdat jij de technische man in dit draadje bent.

 

Mijn reactie is overigens niet geheel accuraat wb de HDMI versie. Maar ik kan mijn post om de een of andere duistere reden nooit wijzigen als ik uitgelogd ben geweest.

ARC (en HEC, ethernet) zijn geintroduceerd in 1.4 . Maar er zijn in die tijd heel wat 1.4 kabels verkocht zonder ondersteuning voor ethernet. 

Met de komst van versie 2 werd een hogere bitrate over ARC ondersteund. Dus met een 2.0 (of 4K) kabel zit je altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

20 uren geleden, Old Satterhand zei:

ARC is geintroduceerd vanaf HDMI 2.0  Door de kabel iets aan te passen en een tot dan ongebruikte pin (14) te benutten kon dit worden geïmplementeerd.

Dat houdt wel in dat er een andere kabel nodig is om ARC te kunnen gebruiken! In bovenstaande posten kom ik dit niet tegen, dus wel controleren of je een HDMI 2.0 kabel gebruikt.

Aan Tonskidutch: dit heeft dus niets met de betere beveiliging (HDCP 2.x) te maken, is gewoon hardware, een bekabeling kwestie.

Ik heb 2 belangrijke mededelingen.

 

1. Naast TOSlink blijkt het TVgeluid ook met Bluetooth naar de Denon AVreceiver gestuurd te kunnen worden.

2. Ik heb gisteren een 4K "HIGH SPEED with Ethernet" HDMI kabel (merk: "Philips") gehaald bij de Action (€3,95). Daarmee functioneert de ARC wel!!! De PCM indicator  op de Denon is nu stabiel aan. PhilipsTV en DenonAVR werken nu lekker samen.

Old Satterhand heeft dus helemaal gelijk: de soort HDMI kabel doet er toe.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

hdmi-connector-diagram.gif

 

Heb wat aan de niet werkende kabel zitten meten. Deze kabel heeft altijd goed gewerkt om CD/DVD speler aan de TV te koppelen voor het bedieningsmenu. Geluid ging met cinch naar de versterker.

 

Het pennetje 14 waar @Old Satterhand het over heeft zou derde van rechts-onder moeten zijn. Die is wel verbonden.

Echter het meest rechts-onder contact 18 (+5V Power) ligt aan beide stekkers een stuk in de diepte naar achteren. Die zijn in de kabel ook wel verbonden, maar zullen mogelijk geen contact maken. Ik denk dat Easylink dan niet goed functioneert, of dat het lijkt alsof de stekker is losgenomen.

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...