Ga naar inhoud


Assistentie bij het uitrichten van Cahors Bisat G4


jh995

Aanbevolen berichten

Assistentie bij het uitrichten van Cahors Bisat G4

Ik start maar een nieuwe topic, daar ik al een keer heb ingebroken bij een ander topic en heb gezien dat het verwarrend kan zijn.

Ik heb een Visiosat dish geërfd van een vriend die naar een Home moest vertrekken waar geen Sat. Is toegestaan. Het werkte prima in Cap. a/d IJssel en ik moet hem nu gaan installeren iets ten zuiden van Brussel (Lat: 50.7392 en Long:4.2666). Ik heb al wat info van Sprietje gekregen 14/4 j.l. , maar zie toch wel verdere problemen. Ik heb erg veel topics gelezen ook zeer oude en gezien dat het toch niet allemaal zo eenvoudig is.

Ik heb een redelijk goed werkende Mutytenne, als het niet regent, die tussen de bloemen hangt. Hier mag ik even niet tussen komen. Dus ga ik de Bisat op mijn terras plaatsen om hem helemaal uit te

richten. De elevatie was tamelijk eenvoudig, maar de LNB (voor 19.2°) is een puzzel. Zie foto:

image.png.e692bddd5daf064154cc03403cebd41b.png

 

Volgens de diverse websites is de locatie van hier in België niet zo veel verschillend met de vorige dus ik had gepland om de LNB's te laten staan en iets bij te regelen zoals de testen uit wijzen. De  19.2°lnb staat niet bepaald op 0° dus waarop moet ik dat afstellen? Op 163.8 of te wel , zomertijd 12:17 zomertijd (vlgns mijn Multytenne handboek van Sprietje). Ik zag in een topic van 1/11/2016 een foto van Sprietje staan waarop de LNB’s ongeveer zo staan als in mijn geval, dus het schijnt niet ongewoon te zijn. Het moeilijkste is waar moet ik beginnen met de 19.2°.

De andere lnb’s kan ik dan op mijn gemak positioneren op basis van de signaal zoeker van mijn Sbox.

 

Gaarne help met hoe te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste jh995

 

Om te beginnen moet je de lnb van de Astra 19,2 op de juiste hoogte af stellen, d.w.z. op de nul-positie, zie bijlage.
Hoe wil je de schotel in de juiste richting zetten? Wil je dat m.b.v. de zon doen die dezer dagen moeilijk te vinden is of m.b.v. www.Dishpointer.com ?

 

nul-positie lnb-houder.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het giet hier van de regen, dus ik zal eens zien hoe dat er bij mij uitziet. Deze Bisat is al een jaartje of zeven uit. De bedoeling is om de data van de dishpointer te gebruiken. zie hieronder:

Your Location
Latitude: 50.7392°
Longitude: 4.2666°
Satellite Data
Name: 19.2E ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 1N
Distance: 38597km
Dish Setup Data
Elevation 30.2°
Azimuth (true) 161.0°
Azimuth (magn.) 159.4°
LNB Skew [?]:  -4.4° 

 

Ik zal zo snel mogelijk eens zien of het op 0 staat

Bedankt,

Gr jh995

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Ja, ik heb dit nooit zelf gemonteerd en dan zie je alle details niet direct. Ik heb de stand van alle 4 lnb's bekeken en dat is als volgt de 28°= -5, de 23,5°=-10, de 19,2°=-10 en de 13° =-10.

(aannemende dat naar onder min is)Als dat geen goede waardes zijn, ben ik toch wel verebaasd. De laatste maal dat ik deze schotel heb zien werken, gaf de signaal zoeker toch aanzienlijk betere SNR op de 19.2 en 13 dan mijn Multytenne (Specifiek de RAI HD kanalen kan ik haast niet krijgen). 

Ik hoop dat je kan vertellen wat het moet zijn?

Alvast bedankt.

Gr; jh995

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe de hoogtes van de overige 3 lnb's moet staan, weet ik niet met de streepjes maar wel dat de 4 lnb's op bijna een rechte lijn moeten staan die 13° schuin loopt voor jou locatie en waarbij de lnb van de Astra 19,2 hoogte bepalend is.
Gebruik de bijgevoegde hoek van 13 graden.

 

Visiosat Bisat 4lnb onder hoek X.jpg

hoek van 13 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Helaas heb ik geen installatie instructies voor de Bisat, maar de hoogte afstelling van de LNB's zien er een beetje verweerd uit. Het lijkt wel of men de bovenkant van het vierkante moertje genomen hebben voor de afstelling (er is geen streepje in het midden zichtbaar) (maar dan nog) zie foto:1

Wat de hoek betreft, lijkt het er op voor de 13°, de 23,5° en de 28,;2°, maar de 19.2 is volledig uit de pas zie foto 2. de foto's staan in bijlage.

Hoe moet ik van hier vertrekken.

Gr. jh995

 

Bisat_huidige_situatie.odt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet van het midden van het boutje uit gaan. Voor de Astra 19,2 moet die op NUL staan. Ik weet niet of foto 1 van de 19,2-lnb is maar die staat dus op 13 onder de NUL. Zo te zien heb je dat boutje nu helemaal los staan want ik zie op foto 2 dat de lnb helemaal omlaag hangt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja foto 1 is van de 19.2° in het midden te zien. Die die nog net te zien is daar onder  is van 13°.

Ik zal van de week beginnen met die van 19.2° op 0 te gaan zetten. Hij lijkt omlaag te hangen, maar heeft altijd al zo gestaan bij mijn weten. Ik heb nog nergens aangedraaid  behoudens de elevation. Maar daar hebben we het nu niet over.

 

Gr. tot later jh995

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan echt niet goed zijn. Die lnb kijkt zowat onder de schotel door. Er moet iets niet goed zitten bij de bevestiging. Ik kan me niet voorstellen dat die lnb-houder zo verbogen is.

Astra 19,2 hangt omlaag.jpg

bevestiging Astra 19,2-lnb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijkend naar de vierkant moer lijkt die los te zitten, en kantelt de lnb houder om die reden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al het advies. Inderdaad zat de 19.2° lnb losjes op het half uitgestanste beugeltje waardoor deze als enige ca 10mm verder naar achteren staat. De anderen zaten ook nier echt vast, maar dat heb ik zo gelaten aangezien die later ook nog ingesteld moeten worden.

Zo ziet het er nu uit, zie foto:

Volgorde van instellen is 19.2°, 28,2°, 23,5° en als laatste 13°, volgens een andere forum topic.

 

Als ik verder geen commentaar krijg, dan ga ik volgende week aan de slag en zal ik mijn vorderingen rapporteren.

Alvast bedankt

Gr, jh995

 

 

Bisat lnb pos.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...