Ga naar inhoud


tellerrapport - niet voor particulier


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Jullie kennen natuurlijk tellerrapport, inzake de kilometerstand van een tweedehandsauto van een autohandelaar dat je kunt opvragen, hetgeen in samenwerking is met het RDW.

Nu vraag ik mij waarom dat niet verplichtend is voor de particuliere verkoper?

 

Kun je bijvoorbeeld om zekerheid te hebben tijdens de testrit bij elke auto de boordcomputer uitlezen met betrekking tot het aantal gereden kilometers?

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bijvoorbeeld bij mijn auto staat het aantal kilometers niet in de ECU maar in een chip in de kilometer teller zelf.

 

Laatst die zelf vervangen door een van de sloop en stand was 30.000 hoger dus geen probleem. Lager dan had ik dat moeten verklaren.

 

De oude chip overzetten was onbegonnen werk voor mij.

 

Lang geleden de ECU ook al eens vervangen en was blij dat dat er niet inzat zoals ook de start blokering er niet inzit.

7 minuten geleden, gerrit B zei:

Dat kun je dan toch ook gewoon zelf opvragen?
Bij elke keer dat de auto de garage ziet wordt (als het goed is) de tellerstand genoteerd in het register en bij elke APK zeker.

De huidige eigenaar van de auto kan dat opvragen, niet de koper.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin van het jaar een boodschappen auto gekocht van een particulier en ik kon daarvan toch gewoon zelf de gegevens opvragen door simpel het kenteken in te vullen.

Wel ontbraken de laatste 14 maanden omdat de buurman, die zelf een garagebedrijf had, als vriendendienst de auto de kleine beurten gaf en omdat hij net 1 keer een APK had gehad en pas over 2 jaar de volgende APK nodig had. 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Km standen worden gewoon terug gezet door velen, er zijn er bij die 60 a 700000 per jaar rijden, en net voor de apk de stand terug laten zetten naar 150000 gereden jaarlijkse kilometers.

Veel auto merken slaan niet alleen meer de standen op in alleen de ECU, maar ook in onderdelen met geheugen chip.

Boekjes en stempels worden ook gewoon na gemaakt, dus die kunnen ook gewoon kloppend gemaakt worden, ik lach de mensen ook altijd uit als ze daar om vragen...

Ik koop altijd zelf auto's met werk er aan, maak ze zelf 100% in orde en rijd er nog 10 jaar mee zonder al te veel stukken, de meeste hebben al meer dan 200K afgelegd als ik ze koop.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

je maakt mij niet wijs dat je het verschil niet kunt zien tussen een auto die 10.000 per jaar rijdt en na 5 jaar 50.000 op de teller heeft staan of een auto waar 50.000 per jaar mee gereden wordt en die na 5 jaar 250.000 op de teller zou moeten hebben staan.

Daarnaast is zoiets voor een auto van goed 5000 euro toch meestal ook veel te veel moeite.

Het wordt pas interessant voor een wat duurdere auto en die koop je meestal niet bij een particulier maar bij een garage en voordat je daar een auto koopt dan informeer je toch eerst links en rechts naar wat ervaringen bij zo'n bedrijf?

Verder heb je als koper een onderzoeksplicht en een overzicht opvragen, een proefrit ed. horen gewoon bij dat onderzoek. Zonder dat heb je bij voorbaat geen poot om op te staan mocht je er werk van willen maken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen hebben er toch geen bal verstand van, en denken als ze iets via internet gelezen te hebben dat ze er ook nog verstand van hebben en dat het de waarheid is.

Spreek uit ervaring omdat ik zelf automonteur ben geweest, en hoor het nog van een maat van me die nog een autobedrijf heeft, de klanten komen met de raarste conclusies voor een oplossing van een storing of een rammeltje... omdat het op internet staat...

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Andersom is ook mogelijk 

Had vroeger een renault scenic en elke keer hopen dat hij wilde starten en dat hij het onderweg ook bleef doen.

Diverse keren naar de renault dealer geweest en het 1e wat ze deden was de computer er aan en uitlezen a zoveel euro.

Hier heel wat geld aan besteed maar dan ging het een maand goed en dan weer opnieuw problemen.

Voor de vakantie de auto nog naar de garage gehad met "we gaan volgende week op vakantie dus hij moet het wel 2 weken blijven doen"

Helaas, we waren nog niet in Duitsland en hij begon weer te stotteren en te doen.

Meteen de 1e afslag van de snelweg gepakt en daar zat toevallig een Renault garage of die er even naar wilde kijken.

Hier geen computer er aan maar gewoon een echte monteur (bleek later)

"start de auto is", hij luisterde en gaf aan dat hij het al wel wist.

even wat sleutelen onder de motorkap en hij gaf aan "ik kan het repareren maar kost wel 160 euro"

Wat bleek, als het regende dan liep er ook wat water via e.o.a afdekplaat onder de motorkap en kwam boven op de bobine waardoor deze ging oxideren.

Dus de afdekplaat wat verbogen en de bobine vervangen en nooit weer problemen gehad terwijl de  Renault garage in Nederland het nooit op heeft kunnen lossen maar wel elke keer met facturen kwam van enkele honderden euro's

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...