Ga naar inhoud


opslag audio apparatuur


Aanbevolen berichten

Hallo,

Een bekende van mij heeft zijn ongeïsoleerde zolder helemaal vol staan met audio en video apparatuur.

Z'n zoon zegt dat alles weg moet en wil alles gaan verkopen.

Nu hebben we een van de mooiste vintage stukken { TEAC spoelenrecorder } eens omlaag gehaald en aangesloten en die piepte en kraakte en het rubber aandrukrolletje verpulverde tijdens de testloop. Kan dat door de grote Zomerse Hitte komen?

De HAMVRAAG:

Kunnen we door die grote hitte van de opslag ook nare verrassingen verwachten met diverse voedingen van die apparaten zoals bolle Elco's die exploderen etc. ?

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Kunnen we door die grote hitte van de opslag ook nare verrassingen verwachten met diverse voedingen van die apparaten zoals bolle Elco's die exploderen etc. ?

Hier in Spanje super heet in de zomers sommige spullen staan jaren in de kast en werken gewoon nog goed. Maar rubbers en plastic kunnen slecht tegen langdurige warmte waardoor het kapot gaat. Alles wat geen bewegende onderdelen heeft van plastic en rubber zal het wel overleeft hebben, de rest waarschijnlijk niet. Elcos die exploderen heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Penthe zei:

Elcos die exploderen heb ik nog nooit meegemaakt.

ja zo kan ik me dat echter wel voorstellen, we hebben het hier al eens gehad over het restaureren van een oude buizenradio waar de trafo met bitumen scheiding tussen de wikkels in de hens kan vliegen.

Als we 388 apparaten hebben is het wel nogal een werkje om elk toestel eerst te openen en inspecteren. ( natuurlijk niet ikzelf, zonder multimeter :huh::grin: )

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exploderende elco's heb ik in de grijze oudheid wel degelijk meegemaakt. Of temperatuur een rol speelt, weet ik niet maar een langdurig niet-gebruik wel degelijk. De oxyde laag moet zich dan weer opnieuw vormen. Een oplossing was zeer geleidelijk de spanning opvoeren, bijv.. met een variac.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas geleden nog een oude amiga 500 aangezet uit de jaren 80 ding heeft jaren in enorme hitte gestaan en werkt nog als een tierelier, nu nog de Amiga 2000 aanzetten uit die zelfde periode. Heb ook nog een CD32 die ik waarschijnlijk weer in mijn bezit heb voor het einde van het jaar als schoonmoeders gaat verhuizen en de boel weer opduikt :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, boudeman zei:

Een oplossing was zeer geleidelijk de spanning opvoeren, bijv.. met een variac.

Wel soms gaat het wel heel snel, een andere kennis van me die al jaren vintage audio/video repareert voor fun en een zakcentje naast z'n WAO heeft het hele boedeltje opgekocht.

Je mag raden wat hij voor die 388 apparaten gegeven heeft inclusief de 26 VHS toestellen.

.

.

.

.

.

.

.

4.200€

en zegt tegen me aan de telefoon dat is 5 jaar vrolijk meten en solderen, dus hobby en bij verkoop 500% winst.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Rubber is een natuurproduct, na verloop van tijd verpulvert het gewoon. Net als je autobanden.

 

Ik heb hier nog een snaar aangedreven PL112-D staan. Die snaar is na een paar jaar niet gebruiken net zo wijd geworden als het elastiek in de onderbroek van mijn schoonmoeder.

Dus als je oude apparaten opnieuw wil aanzetten dan eerst de lopende delen van binnen schoonmaken, smeren en eventueel vervangen.

 

Bij oude voedingen worden de elco's vaak preventief vervangen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, rust roest...

Ik heb nog een Revox A77 uit de jaren 1970. Werkt nog prima, maar ... alle rubber onderdelen zijn al verscheidene malen vervangen.

De Marantz 500 versterker van hetzelfde tijdperk werkt ook nog perfect, en nog niets moeten aan vervangen ... geluk mss 😆

Geen wit haar op m'n hoofd dat er aan denkt deze te vervangen 😊

Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's

M7 MP-201 kreng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...