Ga naar inhoud


HTPC


Kevig

Aanbevolen berichten

Hallo,

Het is jammer dat er geen HTPC topic is op dit forum, een in mijn ogen een goede optie in dit informatie tijdperk.

ik wil dus pleiten voor een kopje HTPC/MEDIA-CENTER

ik zal mijn verzoek toelichten door eerst mijn eisen te vertellen, dan mijn  "home setup" uit te leggen en vervolgens zal ik de redenen verklaren.

 

Eisen

- moest goedkoop zijn

- moet in meerdere kamers te gebruiken zijn

- moet eenvoudig in gebruik zijn

- moet via de sat zijn (Canal Digitaal)

- moet ook films, tv series , home video's, fotos en muziek bevatten

- moet tv kunnen opnemen

- extreem belangrijk: het moet aan de WAF voldoen (de Wife Aproval Factor)

 

Samenstelling

- Als eerste een pc, ingericht als server

   - Ashrock B360 MB

   - Intel(R) Pentium(R) Gold G5400 CPU @ 3.70GHz   3.70 GHz
   - 8Gb Ram

   - 1x 256 Gb SSD (systeemschijf),  2x3Tb HDD, 2x4Tb HDD, 1x1,5Tb HDD 

   - Digital Devices Sine S2, Duoflex CI (4 tuners met 2 CI modules)

   - extra I210-T1 netwerkkaart (voor link aggregation)

   - AirVPN

   - Stablebit drivepool

   - TvMosaic

   - Sabnzbd

   - Norton

- 3x mini pc als mediacenter

   - 2x NUC, 1c Beelink U55

     - 8Gb Ram

     - 256 Gb SSd

     - TvMosaic

     - Kodi

     - norton

    

Waarom

het gebruik van een mediacenter heeft als gevolg dat ik geen dure smart Tv hoef te kopen.

zolang het beeld kwalitatief goed is en er een HDMI aansluiting op zit is het goed.

op deze manier ben ik ook niet afhankelijk van update beleid van TV makers en bugs in tv software

 

Ik ben gestart met Windows MediaCenter wat er simpel uitzag maar gewoon werkte

Helaas door het stoppen van WMC moest ik overstappen op KODI

Na wat gewenning moet ik zeggen dat het nu naar voldoening werkt, zeker nadat ik de skin ben gaan gebruiken die sterk op het oude WMC

 

Ik gebruik 4 tuners met 2 Cam modules omdat we vrij veel opnamen en voor elke gelijktijdige opname en kijken een aparte tuner nodig is
verder laat canal digitaal slechts 3 gelijktijdige decodeer sessies per cam module toe en zit er een behoorlijke vertraging in het vrijgeven van de gebruikte cam poort.

hierdoor kan bij het zappen met 2 tuners en 1 cam module het toch vaak voorkomen dat je de melding krijgt "geen tuner beschikbaar"

 

Ik gebruik stablebit drivepool daar het werken met verschillende harde schijven lastig werkt (1 schijf vol de andere geheel niet etc)

met drivepool zijn de schijven samengevoegd tot 1 schijf, daarop folders gemaakt en de folders als gedeelde schijf beschikbaar gemaakt

deze folders zijn via KODI te gebruiken voor alle toepassingen (films, foto's, video's, tv series, etc)

een verder kan via drivepool file-duplication worden ingesteld, dit houd in dat een bestand op 2 verschillende fysieke word geplaatst

gaat er nu een schijf verloren dan kan die schijf worden vervangen zonder data verlies

(dit is dus geen backup, maar gewoon een extra kopie)

Elke computer in het huis gebruikt dus ook een folder op deze server voor persoonlijke opslag

Dit is vergelijkbaar met een een NAS

 

Door het gebruik van mini-pc's als mediacenter blijft het stroom verbruik laag en kan ik de minipc gewoon achter op de tv schroeven

de reken kracht van deze minipc's is ruim voldoende

 

via KODI maak ik ook gebruik van NETFLIX en Canal Digitaal web TV

 

als afstands bediening maak ik gebruik van een zgn "Air mouse" uit china voor nog geen 10 euro

 

Daar ik de mogelijkheid heb om alles bedraad te doen is alle bovengenoemde bedraad aangesloten, maar WIFI werkt ook

 

Ik heb de server via Link Aggregation aangesloten op de switch, maar dat was (nog) niet nodig
Volgend jaar ga ik over op glasvezel en dan wil ik eigenlijk de server en de modem/router via een LAG aansluiten om bottleneck's te voorkomen

 

ik kan met deze setup op elke pc, tablet en android GSM (ook die van gasten)gebruik maken van tv/film/video/muziek/foto etc

 

Ik heb mijn server altijd aan, maar er zijn andere die het via een power setting zo hebben ingesteld dat via WOL e.d. het systeem alleen aangaat indien het nodig is

 

Indien nodig kan ik eenvoudig andere IPTV aanbieders toevoegen

 

Op alle apparatuur kan ik gewoon windows programmas gebruiken (monitoring/reparing/utility's etc)

dus geen speciale linux/nas etc versies

 

mogelijk dat ik mijn huis automatisering ook via mijn server ga laten lopen

 

Mocht ik overgaan op DVB C/T kan ik eenvoudig de digital devices C/T tuners instaleren

 

ik gebruik de Digital Devices setup vanwege de betrouwbaarheid, stabiliteit en de gekoppelde CAM mudules

hiervoor heb ik een groot aantal verschillende kaarten en ci modules gebruikt, altijd ellende
(Cam werkt niet met met Canal digitaal module, kaart werkt niet met ci slot, kaart werk niet met 2e kaart, canal digitaal code update kan niet worden verwerkt , etc)

 

er is natuurlijk nog veel meer te zeggen, maar ik hoop hiermee toch weer wat mensen tot een mediacenter te bekeren

 

Henk

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien

14 uren geleden, moonchild zei:

Tv Mosaic schijnt er op een vrij lompe manier mee gestopt te zijn. Ik zie commentaren van niet erg blije gebruikers.

dat al die afhankelijkheden daarom wel wat traag slijm veroorzaakt in de Home Video wereld.

 

Ik had ook behoorlijk wat voorzieningen voor het Windows XP en Vista tijdperk op mijn pC's maar die Proggies zijn er dus allemaal veel vroeger ermee gestopt dan die Windows Upgrades die maar bleven komen. Windows wil enkele ook helemaal niet ondersteunen.

 

Ook na de overstap op Linux draaide een en ander fabeltastisch maar ook hier weer de nieuwere / betere OS versies die steeds meer rekening houden met licenties en oude programma's niet meer ondersteunen. De programma makers willen logisch, geld verdienen en de berg aan licenties die je van al die makers nodig hebt moet toch iemand eerst eens betalen en als bedrijfsfilosofie niet via via. (Betalingen voor licenties worden her en der ontlopen en daarom ook al die rechtszaken)

 

Als ik nu net de Guido van Rossum berichten op Tweakers lees en zijn video bekijk (de Python maker die nu naar Microsoft gaat) dan is een heel andere aanpak evident. Niet alles op een hoop maar differentiëren in dat wat nodig is en wat voor de gebruiker nuttig is zonder die gebruiker te vergeten.

Slimme integratie van randapparatuur en pC's in het thuisnetwerk waarbij die pC met Windows10 pro een onderdeel wordt van de verzameling aan apparatuur en mogelijkheden staat niets in de weg. Maar je ontvangers als -tunerkaart met PCMCIA slots voor de HTPC zijn extreem veel duurder dan de gemiddelde Sat en cable Receiver.

 

 

 

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild

klopt, hij is ermee gestopt.

Of dit bot is of niet kan ik niet beoordelen, ik was er niet bij.

maar ik kan me voorstellen dat als de uitgaven de inkomsten overstijgen je ermee moet stoppen

verder vind ik het netjes dat het programma gewoon blijft werken en ook de herinstallatie gewoon kan registreren

ik hoop ook dat het via een opensource project doorstart of dat een ander bedrijf dit over neemt.

 

@Tonskidutch

je heb gelijk v.w.b. het fluïde zijn van programma's, wat vandaag werkt kan morgen alweer voorbij zijn

het is inderdaad ook jammer dat met het ontlopen van de licentie kosten kleinere bedrijfjes tot een faillissement gedreven worden.

ja mijn tv-hardware is veel duurder, maar ook veel flexibeler.

in het verleden heb ik een enorm aantal kaarten, externe tuners en cam-modules gehad(heb nog steeds anysee kaart en ext-tuner)

maar er was altijd wat, of maar 2 tuners (dus op 2 plekken kijken=niets opnemen) , of de cam werkte niet (of buggy) met de kaart, driverupdate op de kaart of cammodule en de samenwerking was weer voorbij, nieuwe kaart van canal digitaal en de cam module werkte weer niet en zo ging het maar door

heb zelfs een tuner gehad waarbij ik mbv een houtklem de canal digitaalkaart in de ci module moest aanklemmen...

sinds investering in de DD hardware geen problemen meer

ben begonnen met 2 tuners en 1 cam, werkte goed

2 tuners bij geplaatst + extra cam geen probleem werkte goed

dus ja op het eerste gezicht duurder maar uiteindelijk de prijs waard (en als ik alle nutteloze kaarten en CI modules optel.....)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als afstands bediening maak ik gebruik van een zgn "Air mouse" uit china voor nog geen 10 euro

 

Die werken met Kodi en Windows prima. Het jammere is dat ik toch nog altijd 3 afstandsbedieningen nodig heb. Een horend bij TV om toestel aan- of uit te zetteen, een horend bij AV versterker en de derde voor de mediaplayer. Mijn vrouw vindt dat nog altijd niet WAF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk eens naar een Logitech universele afstand bediening.

Bijvoorbeeld de Logitech Harmony 665

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevig

Er is hier al vaker oom een HTPC topic gevraagd. Jouw betoog geeft al direct aan waarom die er niet gekomen is. Te ingewikkeld en te fout gevoelig. Met DVB/C in combinatie met Ziggo wil het geloof ik ook niet echt opschieten.

 

Ik hou het simpel. Gewoon Ziggo abo. Streamen via een Kodi PC'tje of vanaf de tablet naar de TV. Opnemen via het Ziggo kastje.

 

En Smart TV's zijn al lang niet duur meer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...