Ga naar inhoud


sfc /scannow ontdekt regelmatig fouten die hij heeft kunnen herstellen


Pluizebol

Aanbevolen berichten

Fstrim moet geregeld uitgevoerd worden op SSD-schijven. Eigenlijk is Windows automatisch ingesteld dat de ssd schijf regelmatig getrimd  wordt , maar Je kan het ook gemakkelijk  handmatig uitvoeren . Ofwel met Samsung Magician of anders rechtsklikken op Deze PC , dan Schijfbeheer ; daarin op de betreffende partitie naar Eigenschappen , en daar moet Je ergens zien staan optimaliseren of  volume optimaliseren (kan Ik niet zo precies zeggen ,want Ik zit nu in Linux)

Dat duurt normaal maar een paar seconden !

 Heb zelf eens navigatiemappen gekopieerd van mijn PC naar mijn navigatietoestel , en toen kreeg Ik plots de melding dat mijn schijf bijna vol was (in Linux) .Dat was eigenlijk volgens mij  onmogelijk ; daarom denk Ik dat bij kopieren van grote bestanden waarschijnlijk veel tempbestanden worden aangemaakt.

Dan heb ik een trim gedaan en nadien de pc heropgestart en toen zag Ik in Gparted dat Ik terug veel vrije ruimte had.

Link naar reactie
Delen op andere sites


https://support.microsoft.com/nl-nl/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

Met de opdracht

sfc /scannow worden alle beschermde systeembestanden gescand en beschadigde bestanden vervangen door een bestand in cache dat zich bevindt in een gecomprimeerde map in %WinDir%\System32\dllcache.

 

Het lijkt me vreemd wanneer steeds je systeembestanden beschadigd raken, of misschien vervangen worden door andere bestanden van onbekende herkomst. Of je computer zou met iets geïnfecteerd moeten zijn.

Je geeft aan dat het wissen van bestanden traag gaat. Bestanden worden niet gewist, alleen word in het bestandssysteem aangegeven dat de bestandsruimte weer beschikbaar is. Zeker op een SSD hoef dat niet lang te duren.

 

Wat ik me afvraag is of je SSD misschien erg vol is. En of trim wel goed werkt. Een SSD moet af en toe getrimt worden om de ruimte van de verwijderde bestanden ook werkelijk beschikbaar te maken.

Een SSD hoeft niet NOOIT gedefragmenteerd te worden.

 

Soms is er een fout in het bestandssysteem geslopen die er zonder zeer diepgaande deskundigheid niet uit te krijgen is. Wat ik zelf zou doen is de harde schijf geheel leegmaken, ook alle partities verwijderen en Windows opnieuw installeren.

 

(sorry voor enkele dubbele reacties, ik zag pas later dat er nog 2 volgende pagina's waren in het topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een eenvoudige geheugentest (RAM) doen. Type in zoekveld: Windows memory diagnostic

Verder praat je alleen over sfc /scannow, maar op fora wordt die meestal in een adem genoemd met een DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth of DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth commando. Heb je die ook uitgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n beetje alle testen gedaan die mij werden voorgesteld (waarvoor dank).

De problemen hadden uiteindelijk misschien toch iets te maken met het programma TsDoctor want :

- ik voelde aan mijn theewater dat ze begonnen waren na het installeren en gebruiken van TsDoctor dat op zich wel degelijk zeer eenvoudig is en perfect werkt.

- En toen kwam er de update 3.0 van TsDoctor - die heb ik uiteraard geïnstalleerd.
Sedertdien geen problemen meer gehad met SFC /scannow of SFC /verifyonly.

 

Dat wou ik nog even kwijt ter informatie.

 

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...