Ga naar inhoud


Welke monitor voor UNO 4K SE?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Thuis is mijn UNO 4K SE (Kabel) aangesloten op een Samsung 55" 4K TV en dat functioneert uitstekend.

 

Nu dat binnenkort het kampeerseizoen weer begint en wij weer tijdelijk naar onze caravan in Zeeland gaan verhuizen wordt de UNO omgebouwd naar Satelliet ontvangst en gaat die voor 6 maanden naar de caravan.

Vorig jaar gebruikte ik als monitor een al wat oudere 20" Samsung TV maar naast het feit dat wij wat moeite hadden met het kleine beeld vond ik ook de resolutie tegenvallen.

Wij kijken op de monitor niet alleen naar TV via Canal Digitaal maar ook naar Netflix.

Netflix kijken wij via de Apple TV en via de HDMI-IN van de UNO.

 

Nu wil ik voor de caravan een monitor 27 inch bestellen maar vraag mij af in hoeverre de kwaliteit van de monitor een grote rol speelt in de weergave van het beeld van de UNO?

De UNO is weliswaar 4K maar ik realiseer mij ook dat ik voorlopig geen uitzendingen van 4K via de satelliet kan verwachten.

Een hogere kwaliteit via Netflix is ook niet realistisch omdat die via de HDMI-IN poort van de UNO wordt weergegeven.

 

Mijn vraag is dan ook, heeft het enige toegevoegde waarde dat ik een 4K Monitor bestel of gewoon een monitor met een standaard Full HD resolutie (1920 x 1080)?

Graag jullie advies / ervaringen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Jürgen zei:

Netflix kijken wij via de Apple TV en via de HDMI-IN van de UNO.

Ja dat is al een faux pas. Via Via.

Wie wil je dat de IPTV stream van netflix toont?

Je apple of je macbook?

 

Als je het beste beeld wilt zien van Netflix op een "monitor" neem je ook een pC monitor die al deze resoluties kan weergeven via jouw macbook.

Die zijn er voor 4k met en of zonder HDR in 27 inch.

Wat is je budget

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite komt op de camping de MacBook Pro niet in beeld v.w.b. de te te bestellen monitor.

Thuis is dit wel het geval, daar gebruik ik voor de MacBook een LG 27UK850 4K monitor maar ik wil deze monitor niet heen en weer slepen.

 

Op de camping wordt de monitor met de onderstaande 2 opties gebruikt...

 

1. TV kijken via CD, dus is de monitor rechtstreeks op de HDMI poort van de UNO aangesloten.

2. Netflix kijken via de Apple TV welke wordt doorgesluisd via de HDMI-IN poort van de UNO.

 

Theoretisch zou ik de Apple TV ook direct via HDMI op een 2e HDMI poort van de monitor kunnen aansluiten maar dan moet ik weer tussen apparaten switchen terwijl dit met optie 2 niet nodig is.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jürgen zei:

LG 27UK850 4K monitor maar ik wil deze monitor niet heen en weer slepen.

aha

overigens ik sleepte zelfs de iMac 27 inch maandelijks gewoon heen en weer in de kofferbak, degelijk ingepakt in de originele kartonnen doos met PieP-schuim niets aan de hand.

Maar als je dus wilt blijven werken met die loopthrough van HDMI via de UNO4K se is een normale HD monitor ook al genoeg gezien de 720P die aankomt uit de HDMI

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ..... 720p bij gebruik van de HDMI-IN poort..... staat dat vast, m.a.w., is dit ergens officieel te lezen?

 

Als dat zo is dan denk ik toch dat ik toch maar de LG 4K Monitor voor 6 maanden in de caravan zet en ik voor die momenten dat ik dan toch even thuis ben de MacBook maar zonder monitor gebruik.

Ik sluit dan de UNO op de monitor aan op de HDMI-1 poort en de Apple TV op de HDMI-2 poort want dan kan ik wel maximaal 1080p gebruiken.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit onderwerp m.b.t. '720p' komt voor zo ver ik het nu kan zien op een 3-tal hierop betrekking hebbende topics voor waarbij o.a. @ceesv

Ik heb echter nog nergens iets officieels hierover kunnen vinden maar @ceesvzal dit gegeven vast wel ergens hebben gelezen.

 

Op 20-10-2020 om 08:23, ceesv zei:

Dat de opnames via de HDMI ingang max 720P zijn is al eerder vastgesteld.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Tonskidutch zei:

...Maar als je dus wilt blijven werken met die loopthrough van HDMI via de UNO4K se is een normale HD monitor ook al genoeg gezien de 720P die aankomt uit de HDMI

 

Dit is een misverstand. De opname is 720p60. De passthrough is in dezelfde resoltutie beschikbaar, dus HDMI in = HDMI uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen even aan het testen geweest om mijn VU en Apple TV via 2 HDMI kabels op mijn LG monitor op HDMI 1 respectievelijk HDMI 2 aan te sluiten.

Dit is natuurlijk geen probleem maar nu blijkt dat het gebruik van de HDMI-IN optie op de VU+ 4K SE toch nog om de onderstaande reden meerwaarde heeft.

In mijn onnozelheid ging ik er vanuit dat mijn LG Monitor bij signaalwisseling tussen 2 bronnen automatisch tussen HDMI 1 HDMI 2 zou switchen zoals dit op een TV gebeurt.

Maar ja, dit gebeurt op een TV d.m.v. HDMI-CEC en dat zit natuurlijk niet op een monitor.

 

Door nu HDMI-IN op mijn VU te gebruiken gaat er maar één HDMI kabel naar mijn monitor en kan ik toch naar 2 verschillende bronnen kijken.

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...