Ga naar inhoud


Bestanden op Synology NAS


Mathjanssen

Aanbevolen berichten


Ik weet niet of het mag maar ik heb een overzicht geschreven van MIJN configuratie met daarin enkele links die verwijzen naar betere uitleg.

Doe er Uw voordeel mee.

 

Configuratie satelliet ontvangers en netwerk

 

gebruikte apparaten en devices

 

1) Netgear R7800 router met openwrt.

2) Qnap TS-453 BE NAS met veel schijfruimte

3) 24 bit Gigabit switch

4) Gigablue UHD UE 4K met 4 DVBS2X

5) Zgemma H7S 2x DVBS2X + 1xCable

6) Vu+ Uno 4K

7) 2x Vu+ zero

8 ) Nvidia shield 2017

9) Nvidia shield 2019

10) 80cm single LNB 19/23

11) 120cm Quad LNB 13,19,23 en 28

12) 88cm Quad LNB USALS rotor

 

Configuratie

 

Netgear router is DHCP voor het hele netwerk en voor de bovenstaande apparaten, worden de ip-adressen uitgegeven d.m.v. static leases zodat elk apparaat, waar ook aangesloten in het netwerk, hetzelfde ipadres houdt. Een DDNS entry zorgt dat mijn router vanaf buiten zichtbaar blijft.

De NAS heeft een vast ipadres.

 

Satelliet ontvangers

 

de satelliet ontvangers zijn allen voorzien van een recente versie van Openatv.

Op dit moment is maar één ontvanger aangesloten op de schotel en dat is de Gigablue 4K. Een aansluiting van de 80cm, twee aansluitingen van de 120cm en een aansluiting van de 88cm draaibaar.

 

Één aansluiting van de 120cm en één van de rotor zijn voor testdoeleinden gekoppeld aan de ZgemmaH7S.

 

Gigablue ontvanger

 

De gigablue staat in de woonkamer en is de ‘Master’ voor het satelliet gebeuren in mijn netwerk. Op deze ontvanger zijn SMB links gemaakt naar folders op de NAS en die folders worden gebruikt om de opnames en timeshift op te slaan. Via een applicatie ‘Enhanced Media Center (EMC)´ worden de opnames weergegeven op de diverse ontvangers.

Voor alle duidelijkheid, ik kijk opnames via mijn satelliet ontvanger en Films en Series kijk ik via Nvidia Shield omdat ik dan wil genieten van 7.1 geluid.

Ik maak gebruik van twee folders, Media (niet Multimedia) en Opnames die op de NAS staan. De eerste folder is een gecombineerde folder van mijn multimedia bestanden, films,docu,series,etc.

Zie deze link: https://www.tweaking4all.nl/qnap/qnap-gedeelde-mappen-combineren/

Deze link is geschreven voor Qnap maar het zou raar zijn als dit ook niet op een Synology zou werken.

 

Op de Gigablue ontvanger heb ik ook de applicatie ‘RemoteStreamerConverter” geïnstalleerd.

Met deze applicatie kan ik één of meerdere boeketten via het netwerk aanbieden aan andere ontvangers zoals de Vu+ zero.

Voor het gemak heb ik één boeket gemaakt waarin de belangrijkste zenders staan voor de clients.

Op de Nvidia Shield 2017 die in de slaapkamer staat, is Kodi geïnstalleerd met de Enigma2 plugin. Die haalt ook de bovenstaande client lijst op zoals de beide Vu+zero’s.

Op mijn laptop waar Linux op geinstalleerd is, maak ik gebruik van het programma FreetuxTV die ook voorzien is van de M3U file van het clients boeket van de Gigablue ontvanger zodat ik op mijn laptop ook de belangrijkste zenders aan kan.

 

Kodi

 

Kodi is geïnstalleerd op diverse PC’s, laptops en uiteraard op beide Nvidia shields.

De Kodi installaties zijn gesynchroniseerd via een SQL database die op de NAS staat. Hoe dit te configureren staat in deze link uitvoerig beschreven:

https://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/xbmc/xbmc-en-mysql-alle-kamers-netjes-in-sync/

 

 

Om alles hetzelfde te configureren, wat noodzakelijk is om geen dubbele entries te krijgen in de database, is het noodzakelijk om op alle diverse platforms, dezelfde paden te gebruiken.

Om dit te organiseren in Kodi heb ik een kleine handleiding geschreven.

 

Kodi configureren voor centrale database

 

Start Kodi en ga naar Video’s→bestanden→toevoegen video’s→bladeren→blader in de lijst naar beneden en klik op “Netwerklocatie toevoegen”

 

Het scherm om een netwerklocatie toe te voegen wordt geopend

 

Protocol kun je meestal laten staan op SMB

Bij servernaam vul je het ipadres in van je server gevolgd door :445

dus b.v. 192.168.1.100:445

Klik dan op OK

Vul daarna alleen nog de gebruikersnaam in en het wachtwoord.

 

Omdat op een server vaak meerdere bestanden voorkomen waar een multimediagebruiker niets mee te maken heeft is het verstandig om op de server een gebruiker aan te maken die ALLEEN bij de media bestanden kan.

Neem daarom een korte gebruikersnaam met een makkelijk wachtwoord.

Als je die gegevens hebt ingevuld, klik je op OK

Klik vervolgens nogmaals op OK om de “netwerk locatie venster” te sluiten.

 

Als je dan weer terugbent in het “toevoegen video locatie” scherm kies je voor bladeren en bladert naar de door jouw aangemaakte locatie <ipadres_nas:445>

 

Daarna blader je naar de locatie waar je de media gegevens hebt staan. Klik op OK en geef op wat de inhoud van de map bevat zodat deze geïndexeerd kan worden. Standaard hoeft er niets aangepast te worden, hooguit bij instellingen de taal op NL zetten.

 

Netgear router

 

Als laatste heb ik de netgear router voorzien van Wireguard VPN server.

Via deze VPN server kan ik, via internet, waar dan ook, mijn eigen netwerk via b.v. mijn telefoon en/of laptop, bereiken.

Niet alleen de bestanden die op mijn NAS staan maar ook via de bekende applicaties als Dreamdroid en/of Dreamplayer kan ik opnames instellen, bekijken, etc.

 

 

 

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh, kwartje valt. Je bedoelt de update van Plex waarschijnlijk?

Ik was even in de veronderstelling dat je de Firmware van Qnap bedoelde.

 

Die meldingen zie ik niet omdat ik GEEN gebruik maak van Plex en dus niet geïnstalleerd is maar alles via Kodi doe.

 

Ik noemde het alleen als alternatieve mediaserver voor MathJanssen

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.qnap.com/en/release-notes/qts/4.5.2.1594/20210302

er waren er veel deze afgelopen weken, dus welke versie dat betrof weet ik niet meer helemaal zeker

je kan hem wel nog uit de app store erop zetten.

;)

Ik denk dat MathJanssen met Enhanced Media Center al heel goed onderweg is (met juiste skin onderdelen erbij installeren en actief maken)

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb hem (Plex media server) zojuist even 'ter test' geïnstalleerd op mijn NAS en er wordt met geen woord over gerept dat het zou stoppen. 

Ook de beheerder van Qnap Nederland die ik gevraagd heb en meteen zijn contacten bij Qnap heeft gechecked, weet van niets.

In de link die jij geeft staat alleen dat de ondersteuning voor Plex Home theatre via HybridDeskStation verwijderd is.  Quote" Removed support for Plex Home Theater from HybridDesk Station." 

 

Dit houdt dus NIET in dat Plex Media server op een Qnap gestopt zou worden wat natuurlijk heel raar is want een NAS is bij uitstek geschikt als Mediaserver.

 

Gelukkig maar voor de gebruikers van Plex server 🙂 en Qnap.

 

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 21-3-2021 om 21:28, moonchild zei:

Wat is er nou precies verwijdert?

Op 19-3-2021 om 11:38, tommiedepommie zei:

In de link die jij geeft staat alleen dat de ondersteuning voor Plex Home theatre via HybridDeskStation verwijderd is

 

Het was dus een vergissing zoals ik reeds toegaf.

maxima mea culpa.......:whistle:

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...