Ga naar inhoud


Linux Mint werkbalk tabblad zichtbaar naast pictogram


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Uitgezet is helemaal niet goed NIET GOED !!!

Ik zal nog eens vergelijken welke aanpassingen ik daar had, maar DCC_E2.exe heb je niet nodig.

firewall, ping toestaan, smb toestaan dat doe ik even uit het blote hoofd

 

zonder ping naar het IPadres en zonder ontvangst gaat ook helemaal niets van OpenSuse naar receiver en terug

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik blijf het raar vinden dat iemand, maakt niet uit welke Linux versie op een PC installeert om er daarna Windows programma's mee te gebruiken.

Als er onder Linux geen alternatieven waren à là. 

Maar de Linux alternatieven zijn vele male beter en vele malen sneller als de Windows varianten.

 

Als je zo graag Windows programma's gebruikt en je laptop of PC is niet snel genoeg, installeer dan een Lite versie van het gewenste OS.

 

Uit de reacties van Spotvogel, maak ik op, sorry als ik het fout heb, dat hij geen PC guru is en in dat geval, kan ik hem aanraden om lekker bij Linux Mint te blijven.

aangepast door tommiedepommie
aanvulling

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zoveel pC toestellen gebruikt en ook makkelijk een OpenSuse erop zet die hij ook weet aan te passen binnen een paar uurtjes, zou ik niet durven beweren dat hij een "niet Guru is" :grin:

 

Linux is zo eenvoudig dat leert iedereen.

Maar je hebt gelijk je moet niet kost wat koste een DCC_E2 willen gebruiken.

Maar een goede distro is standaard helemaal dichtgetimmerd en dus veilig in je netwerk, ergo firewall met fingerspitzengefühl aanpassen.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Tonski.

 

Het is meer dat ik op een heel aantal plekken, in verschillende panden laptops heb staan, en met Windows best wel handig ben.

Een overgebleven laptop met Linux gebruiken is hobby, en, een leerproces, simpele oudere laptops doen het op Linux nou eenmaal veel beter.

Dat oude Acer Lellebel waar ik nu mee speel is met W10, hoe ik die ook uitkleed en aanpas echt TE langzaam, maar draait zowel met Mint als OOK met Open Suse prima. Dingen als Thunderbird, tektsverwerking, m'n favoriete browsers, allemaal geen probleem.

Die Mint doet nu echt alles wat het moet doen, die OpenSuse is nog een beetje een uitdaging.

Ik moet wel zeggen dat ik alle Linux varianten een stuk beter vind dan een paar jaar geleden, alles lukt nu ik er weer 's mee ben gaan spelen veel beter en makkelijker, en, ik ben zeker NIET slimmer geworden.

 

Ik zette de firewall van Open Suse gewoon even uit om te kijken of het daar aan lag, maar, schijnbaar niet dus?

Op zich vind ik het al een wonder dat Wine überhaupt werkt, bij Mint werkt 1 van m'n 3 verschillende  DCC's, bij OpenSuse geen een..

Die ene op Mint werkt door de check uit te zetten, maar op OpenSuse start 'ie gewoon niet op.

Wat ik ook doe gezeur over de ping.

Dat zou zonder firewall dan toch over moeten zijn?

 

Nog even antwoord WAAROM ik m'n gebruikelijke Dreambox hulpjes ook op Linux wil kunnen gebruiken?

Ik speel nu met laptop 5, gewoon, voor de lol, dat ding staat op zolder naast laptop 2, maar, overweeg ergens in een ander pand, waar laptop 4 staat dat ding ook over te zetten op Linux, omdat die met W10 ook al niet al te vlot is.

Alleen, ik moet daar heel soms wel 's iets met DCC doen, en, het is daar koud, en, het is maar heel, heel soms, om daarvoor nou het werken met Linux vervangers te gaan leren......

Ik ben daar bijna nooit, en, wat je maar soms doet onthoud je niet..

Overigens heb ik met Mint volgens mij niet eens een vervangend programma nodig, als DCC niet zou werken met Wine (wat het wel doet), ik zag laatst dat ik ook rechtstreeks de Dreambox makkelijk helemaal in kon en daar dingen kon doen.

Dat zie ik bij Open Suse nog niet.

Maar, liever DCC, dat kan ik dromen.

Mocht ik ooit alles over gooien naar Linux, ja, dan zou ik er anders over denken...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, uiteraard als je er een hobby aan hebt, dan is het uiteraard interessant om de diverse versies uit te proberen.

Jij bent tenslotte degene die er mee uit de voeten moet kunnen.

Maar om nou te zeggen dat programma's als Filezilla en Demon-editor 'geleerd' moeten worden, is wel wat hoog gegrepen.

Filezilla werkt zoals WinSCP en Demon-editor als Dreamset. Het grote voordeel is dat je Linux programma's blijft gebruiken in een omgeving die ervoor bedoeld is en op elke ondersteunende versie Linux, gelijk blijft.

Maar, het is jouw feestje dus doe wat je goed lijkt.

aangepast door tommiedepommie
typo

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de lol op OpenSuse even Filezilla gezet, da's simpel.

Ik kom dan wel heel simpel de dreambox in, geen probleem.

Maar toen ik even ging testen hoe je een bestandje over zet (in dit geval een toch niet gebruikte CCcam.cfg) was ik 'm zomaar kwijt.

En hoe je met Filezilla een bestandje qua text bewerkt is me ook nog niet helemaal duidelijk.

Da's het nadeel van nieuwe programmaatjes.... 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bestandje verplaatsen : dubbel klik op het bestandje of zoals normaal, van links naar rechts slepen. (lijkt me logisch toch?)

bestandje bewerken: rechtermuis op bestand en kiezen voor bewerken. 

 

Dit zijn toch standaard handelingen die je even uitprobeert?

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees deze uitleg nog maar eens => https://doc.opensuse.org/documentation/leap/reference/html/book.opensuse.reference/cha-samba.html

dan kun je ook de receiver later in Dolphin (de standaard bestandsbeheerder) zien en gewoon middels klikken naar de mappen van je receiver gaan en met Kwrite een bestand naar wens editen. Filezilla kan ook maar is zoals je gemerkt hebt maar als FTP client iets waziger mbt het direct editen.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tommiedepommie zei:

bestandje verplaatsen : dubbel klik op het bestandje of zoals normaal, van links naar rechts slepen. (lijkt me logisch toch?)

bestandje bewerken: rechtermuis op bestand en kiezen voor bewerken. 

 

Dit zijn toch standaard handelingen die je even uitprobeert?

 

Klopt.

Toen ik van rechts naar links sleepte was ik het bestand kwijt, zal wel iets fout gedaan hebben.

Bij DCC copier je dan.

Rechtermuis en kiezen voor bewerken kon ik ook wel raden, maar, dat bewerken ging gek genoeg niet.

Moet er later deze week 's mee verder, had er maar een paar minuten aan besteed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard test je dit het beste met testbestandjes die je in tijdelijke mappen plaatst zoals /tmp en niet meteen met je oscam files.

 

Zoals ik al eerder aangaf is Demon editor ook een aanrader. Het importeren en/of exporteren van een bouquet en/of IPTV zenderlijst gaat gemakkelijk en je kunt ook meteen de zender bekijken. Je zou het dus ook als een remote TV kunnen gebruiken.

Persoonlijk gebruik ik daar FreeTuxTV voor maar de mogelijkheid is er.

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is het leven zooooo simpel.

Heb in plaats van de gewone Wine, die bovenaan stond, de Wine -Staging er op gezet.

Geen idee wat het verschil is...

En dan werken plots al m'n DCC  versies!

Hoef ik niet na te denken als ik dat niet wil.... :-)

 

Heb trouwens tussendoor op een nog oudere weggooi laptopje nog even open suse met gnome geprobeerd, maar dat vond ik niets..

KDE toch beter / leuker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt experimenteren met OS'en, kun je beter de gratis versie van VMware player installeren op je eigen 'snelle' PC en daar de diverse images uit proberen. Dan blijft je bruikbare laptop gewoon toegankelijk en als het niet bevalt, delete je gewoon de complete image.

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die zweren bij het Gnome destop interface, ik begrijp het ook niet.

Voor wie het verschil wilt weten = > https://www.diffen.com/difference/GNOME_vs_KDE#:~:text=Comparison chart. GNOME (GNU Network Object Model Environment),system—composed entirely of free and open source software.

 

Mij leek het altijd alsof iemand heel erg een Apple wilde nabootsen op het bureaublad.

Overigens bepaalde applicaties werken niet op Gnome en omgekeerd op KDE.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tommiedepommie zei:

Als je wilt experimenteren met OS'en, kun je beter de gratis versie van VMware player installeren op je eigen 'snelle' PC en daar de diverse images uit proberen. Dan blijft je bruikbare laptop gewoon toegankelijk en als het niet bevalt, delete je gewoon de complete image.

 

Uhhh, al mijn belangrijke laptops, 4 stuks,  draaien nog steeds op W10 hoor.

Dat geëxperimenteer met Linux doe ik op een extra laptop, nummer 5, met een aantal harde schijfjes er bij voor de verschillende images.

 

Ik had nu een nog oudere nummer 6 gepakt, (ander type) omdat ik even zeker wilde weten dat dat niet werken van DCC niet aan de hardware lag, of de combinatie van die hardware en Linux.

Gelijk voor de lol Gnome meegeprobeerd.

Effect was hetzelfde, ook geen DCC dus, en Gnome vond ik niets.

 

Toen met een andere Wine versie gaan spelen, en DAT was het....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alleen maar een suggestie. Wat jij met je laptops en PC's doet, is jouw keuze. 

Mijn voorkeur gaat liever uit naar één goede configuratie die voor mij goed werkt en waar ik ten alle tijde op terug kan vallen en daarnaast 'speel' ik met andere configuraties via een VMware config.

Idem dito met de satelliet ontvangers die tegenwoordig meerdere images bevatten, één image die vlekkeloos werkt en met de andere kan ik zaken testen en uitproberen.

Maar ik blijf het heel raar vinden dat je toch Windows programma's onder Linux wil laten draaien. Met alle gevolgen die op kunnen treden na b.v. een kernel update. Iets wat je grotendeels omzeilt als je een Windows lite installeert.

Maar, het is jouw feestje dus veel plezier ermee.

Prettig weekend

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...