Ga naar inhoud


Wavefrontier Toroidal T90


matthijs12

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

 

Ik maak al jaren gebruik van een Wavefroniter T 90. 

 

Ontvangst (en schakelen) op de: Astra 28, Astra 23, Astra 19, Astra 13  werkt uitstekend.

 

Nu wil ik ook de Astra 9 gaan ontvangen maar krijg maar geen beeld.

 

Heeft iemand praktisch tips om dit op te lossen.  

 

Mijn gevoel zegt:

1. lnb vervangen en de lnb langzaam verschuiven over de rail (lnb uitsluiten);

2. rail waarop de lnb's zijn geplaatst iets verdraaien (welke richting);

 

Heeft iemand aanvullende tips?

 

Groeten Matthijs

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

even de gegevens in het spreadsheet ingeven en kijken waar op de rails de LNB geplaatst moet worden.

 

Je hebt wel vrij zicht naar 9 oost?

Wanneer je achter de T90 schotel staat zit je LNB voor 9 oost helemaal links op de rails!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 9 oost lnb moet precies 4,2 strepen van de Hotbird 13e geplaatst worden.
Maar hoe ga je het doen met de diseqc-switch? Je hebt nu waarschijnlijk een 4/1 diseqc-switch voor je huidige 4 lnb's maar voor 5 lnb's heb je een grotere switch nodig bijv. een 8/1 switch en moet je je ontvanger ook op diseqc.1.1 instellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie input.

 

Ik maak gebruik van een DiSEQC 16/1. Deze schakelt keurig tussen de voorgenoemde sattelieten.

 

DiseqC is in de tuner correct ingesteld, ook voor 9 oost!

 

Hotbird heb ik beeld.

Ik ga 4,2/4,3 strepen van hotbird proberen...

 

11

Eutelsat Hot Bird 13B/C/E (13.0° O)

171.11°

29.98°

L -6.7

 

13

Eurobird 9B / Ka-Sat (9.0° O)

176.14°

30.28°

L -2.4

14

Eurobird 9B / Ka-Sat 9A (9.0° O)

176.14°

30.28°

L -2.4

aangepast door matthijs12
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geprobeerd, helaas geen succes.

 

Denk dat de overige  lnb(s) op de rail niet geheel parrallel staat met de sattelieten.

(28 oost tot en met 13 oost alles in orde)

 

Kan iemand uitleggen wat de exacte betekenis van L-2,4 of R -1,6 ook al weer is?

 

Als je 4,2 strepen vanaf de hotbird moet nemen. Vanaf welk punt bepaal je dit precies (wat is je referentie)?

 

aangepast door matthijs12
Link naar reactie
Delen op andere sites

LNB niet kapot.

Ik zal de 9 oost LNB straks omwisselen met de 13 oost LNB, als extra check.

 

Gisteren juist de 13 oost LNB afgeplakt met aluminium folie om zeker te weten dat ik niet de 13 oost LNB gebruik..😄

aangepast door matthijs12
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, matthijs12 zei:

Kan iemand uitleggen wat de exacte betekenis van L-2,4 of R -1,6 ook al weer is?

Dat is de markering welke op de lnb rails is aangegeven.

 

Je hebt toch wel een T-90 LNB houder gebruikt, en geen T-55 houder?

 

https://www.manualslib.com/manual/1123017/Wavefrontier-Toroidal-90.html

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, matthijs12 zei:

Kan iemand uitleggen wat de exacte betekenis van L-2,4 of R -1,6 ook al weer is?

 

Als je 4,2 strepen vanaf de hotbird moet nemen. Vanaf welk punt bepaal je dit precies (wat is je referentie)?

 

Beste matthijs12

 

Wat betreft de betekenis van de getallen die bij de strepen staan het volgende:
De afstand tussen twee satellieten kun je op verschillende manieren meten.


- het eenvoudigste is de afstand zoals ze aan de Clarkebelt hangen, bijv. de 9 oost en de 13 oost staan 4 graden van elkaar maar dat is gemeten t.o.v. het middelpunt van de aarde maar wij zitten niet met onze schotel in het middelpunt van de aarde maar er op. Je weet dus niet onder welke hoek de twee signalen op je schotel vallen.

 

- bij alle calculators vind je de Azimuth hoek naar een bepaalde satelliet dus kun je tussen twee satellieten ook de hoek bepalen maar ook daar heb je niet veel aan want de azimuth hoek is gemeten over de grond en de signalen van de satelliet komen van een bepaalde elevatie, bij ons tot ongeveer 30 graden en dan is de hoek tussen twee satellieten minder groot. In het bericht van gisteren had je een tabelletje en daarin stond 9 oost 176,14 azimuth en 13 oost 171,11 azimuth. De hoek tussen de twee satellieten is dus 5,03 graden azimuth.

 

- de werkelijke ontvangsthoek tussen de satellieten vanaf de schotel gezien is dus kleiner dan de azimuth hoek maar is mede bepalend door de plek op aarde waar de schotel staat, vandaar dat je bij een calculator ook altijd de coördinaten van de schotel moet opgeven. Voor Utrecht heb ik uitgerekend dat dit 4,37° is tussen de 9e en 13e. Als je nu naar de markeringen op de rail van de T90 kijkt dan zie voor de 13 oost in jou tabelletje L6,7 staan en voor de 9 oost L2,4, een verschil tussen deze twee van 6,7-2,4= 4,3°. Die 0,07° verschil zijn afrondingsverschillen. De gradenaanduidingen op de rail geven dus de werkelijke ontvangsthoeken aan tussen de satellieten.

 

De Satlex-calculator neemt altijd het midden tussen de twee uiterste satellieten die je wilt ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Untitled.thumb.png.058286afa56e8154b293c99a9e9eb849.pngHoi,

 

Dank voor je uitgebreide uitleg.

 

L-2,4 betekent de 2,4 dan: 2,4 cm, 2,4 streepjes of 2,4 graden op de de Wave T90-rail??

 

In de bijlage een foto van de 13 oost LNB en de 9 oost LNB in mijn situatie.

 

1 streepje is 2 cm.

4,2 strepen tussen de twee satellieten zou dan uitkomen op 8,4 cm (2 cm x4,2 ) tussen de 13 oost LNB en 9 oost LNB.

 

Klopt deze gedachtengang?

 

 

aangepast door matthijs12
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om precies te zijn is de afstand tussen de streepjes op een T90 21,8mm.
4,3 graden arc satellietafstand is dus 4,3 x 21,8 = 94mm afstand op de rail.

Je moet wel de schuinte-instelling van de lnb-houder van de 9e iets rechter zetten.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij  moet je de hele rail iets meer schuin kantelen zodat de 9 east kant iets lager gekanteld is dan de 28.2 east kant.

Mutant HD 51K  Openpli Wavefrontier 0.8W - 42E

VU+ Ultimo 4K Openpli Wavefrontier  28.2-23.5-19.2 -16-13-10/9-7-4.8-1.9 E -0.8 W; 42 east 80 cm Triax, 30 W 110 cm Triax.

Max Digitaal XP 1000 Openpli 23.5 en 19.2 E

Amiko A3 Androïd 4.2.2v2.0.72 met Kodi 16.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...