Ga naar inhoud


Hulp bij Stab HH90 rotor gevraagd


Bartallstar

Aanbevolen berichten

Goedenavond!

 

Onlangs een Triax 65cm schotel met Stab HH90 rotor geïnstalleerd gekregen van een satelliet-boer. 
 

Deze heeft helaas half werk afgeleverd, en de boel niet goed uitgericht, is niet van plan dit nog te komen doen.

 

Ik ben daarom naarstig opzoek naar iemand die dit wel zou willen doen. Google heeft me weinig opgeleverd, alle shops en installateurs die ik tot nu toe gebeld heb durven zo’n rotor niet aan.

 

Wil er een kundig iemand van dit forum mij helpen? Tegen vergoeding uiteraard. Omgeving Leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

En heel belangrijk:de mast dient zuiver verticaal te staan, dus precies waterpas.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik neem aan dat hij de basisafstelling toch wel heeft gedaan:
Uitrichten op de Astra 4A op 4,8 oost. Jij zit op ongeveer 4,45 oost.
De fijnafstelling zie je hieronder:

68465764_elevatierotoraanpassen.PNG.fa16d574621dbe176af906bc2014d0a4.PNG1539854183_richtingrotoraanpassen.png.83507bc74c68e0e82fe9f5feecdd5ef9.png

Ook de basisafstelling is niet gedaan. Hij heeft m op Astra 3 gezet, beetje gespeeld daarmee, en heeft het daarbij gelaten. 
 

Ik durf zelf best het dak op. Alleen heb ik geen idee hoe ik m goed moet afstellen.. Ik ben niet genoeg thuis in de materie om met jouw afbeelding iets te kunnen. Vandaar de vraag of iemand van het forum voor een vergoeding langs wil komen om e.a. recht te trekken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

Leiden centrum ligt op 52,15 graden noorder breedte. Staat je rotor op 52 graden afgesteld, zie bijlage.

 

STAB HH-90.jpg

Ha. Die staat op 42. Daar eerst maar eens mee aan de slag dus. 
 

Wat moet ik doen met de elevatie van de schotel zelf? Die zit nu op 27 lijkt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Denk eraan dat je eerst controleert of je mast precies verticaal waterpas staat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de elevatie van de schotel te berekenen die op een rotor gemonteerd is heb je de volgende gegevens nodig:
- op hoeveel graden noorder breedte staat de schotel (is Latitude)?
- wat is de elevatie van de satelliet pal op het zuiden?
- hoe groot is de knik (K) in de buis van de rotor?

De eerste twee gegevens kun je vinden op Dishpointer.com
Daar staat dat Leiden op 52,16 graden noorder breedte ligt (afgerond 52°)
Daarbij zie je ook dat de Sirius 4 op een elevatie staat van 30,3°

De knik is de buis van de rotor is afhankelijk van het merk en model. Deze knik is meestal 30 of 45 graden. Bij de Stab HH-90 is die 45°.


Je gebruikt nu de volgende formule:

De schotelelevatie = elevatie van de satelliet pal op het zuiden minus (de hoek van de knik in de buis min de latitude)

In jouw geval 30,3 - (45 - 52) =  37,3°

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Sprietje zei:

Om de elevatie van de schotel te berekenen die op een rotor gemonteerd is heb je de volgende gegevens nodig:
- op hoeveel graden noorder breedte staat de schotel (is Latitude)?
- wat is de elevatie van de satelliet pal op het zuiden?
- hoe groot is de knik (K) in de buis van de rotor?

De eerste twee gegevens kun je vinden op Dishpointer.com
Daar staat dat Leiden op 52,16 graden noorder breedte ligt (afgerond 52°)
Daarbij zie je ook dat de Sirius 4 op een elevatie staat van 30,3°

De knik is de buis van de rotor is afhankelijk van het merk en model. Deze knik is meestal 30 of 45 graden. Bij de Stab HH-90 is die 45°.


Je gebruikt nu de volgende formule:

De schotelelevatie = elevatie van de satelliet pal op het zuiden minus (de hoek van de knik in de buis min de latitude)

In jouw geval 30,3 - (45 - 52) =  37,3°

 

Je bent geweldig. Hier kan ik vanmiddag mee aan de slag :)

 

Ik neem aan dat ik na het instellen van de rotor op 52, en de schotel op 37,3, ik de schotel op de rotor nog iets moet bijstellen wat elevatie betreft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in ieder geval niet de rotor bijstellen.

Je kunt de elevatie van de schotel ook op een andere manier afstellen nadat je de rotor op latitude 52 hebt afgesteld.

Voor Leiden is de elevatie van de Sirius 30,3 graden. Een Triax-schotel heeft een offset van 26 graden. De schotel moet dus 30,3 - 26 = 4,3 graden achterover staan. Dat kun je meten met een digitale hoekmeter, een digitale waterpas of met je telefoon als daar een waterpasfunctie op gezet is door eerst even een lat van boven naar beneden tegen de schotel te leggen.

Je kunt het ook even uitrekenen. De schotel is 65cm hoog. De sinus van 4,3 graden is 0,0749. De schotel moet aan de bovenzijde dus 0,0749 x 65 = 4,8cm achterover staan t.o.v. de onderzijde. Dat kun je met een gewone waterpas en een rolmaat meten.

electronische hoekmeter 40euro.jpg

 

sat-winkelmesser.jpg

 

digitale waterpas.jpg

waterpas-iphone-staand.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...