Ga naar inhoud


VU Uno 4K SE: opnemen en kijken naar andere zender werkt niet meer


hiburg

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb deze ontvanger in gebruik met Canal Digitaal, met 2 tuners geconfigureerd (er lopen twee kabels naar de LNB). Ik heb een triple LNB in gebruik voor de Astra 1,2 en 3. Ik kon altijd de ene zender opnemen (soms zelfs twee) en dan nog naar een andere kijken. Echter als ik nu bijv. iets op NPO 2 opneem, dan kan ik niet meer naar NPO 1 of 3 kijken, heb dan zwart beeld. Als ik de timer dan uitschakel dan werkt het weer wel en kan ik weer kijken op NPO 1 of 3. Andere combinaties gaan ook niet goed (bijv SBS6 opnemen en NPO1 kijken gaat niet).

Wat gaat hier fout ?
 

Ik heb hier wat screenshots van de tuner instellingen (ik gebruik VTI):

 

 

 

 

C166C083-4175-4317-84F7-CC3E500F1449.jpeg

AE9601AF-F9DD-4C2B-921C-E95416E642AE.jpeg

52908440-1ED6-4B51-9D46-459008654D40.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het eerste wat in mij opkomt is dat er één tuner óf defect is óf dat deze geen signaal krijgt. Check dat eerst eens door eerst tuner A uit te schakelen en daarna tuner B. En dan een paar keer zappen. Daarna tuner B uitschakelen. Daarmee check je allebei de tuners en satellieten. Ook kan de LNB nog defect zijn.

Ik ga ervan uit dat jij met een kaart en niet met een moduul kijkt. Dan kan je per kaart maximaal 4 sids decoderen. Ontvangen kan je uiteraard nog steeds alles mits alles in orde is.

Ik neem hier net zo makkelijk 10-13 zenders tegelijk op, te beginnen bij NPO1, NPO2, NPO3 etc. Dat kan alleen als je ‘creatief’ kijkt of meerdere eigen kaarten in een homeserver hebt. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak gevonden: ik heb een wandcontactdoos aan de muur en vanaf daar twee coaxkabels naar de ontvanger. In de wandcontactdoos met twee F connector aansluitingen werd bij een aansluiting (de linker) kennelijk geen goed contact meer gemaakt. Alles even uit elkaar gehaald en opnieuw aangesloten en nu werkt het gelukkig weer.

 

Wat ik overigens wel vreemd vind: tuner A zit aan de achterkant links op de ontvanger (zie de foto). Als ik nu alleen een coaxkabel aansluit op tuner B en tuner A niet aansluit dan krijg ik geen beeld. Tuner A en B staan gelijk ingesteld bij de instellingen, als ik alleen tuner A aansluit heb ik wel beeld. Kennelijk werkt tuner B alleen als je meerdere zaken tegelijk opneemt en dan komt deze pas on actie ?  Enig idee waarom dit is ?

 

 

1E98B358-FCA2-4452-84CD-871442C85F59.jpeg

16F4A22B-798D-4CCD-A4BA-94068295B2BF.jpeg

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

verstuur diseqc JA

Deze heb ik bij tuner A en B aangezet, waarom is deze instelling eigenlijk ?

 

Ik heb nu tuner A en B allebei hetzelfde geconfigureerd, als eenvoudig. Wat is overigens het verschil als je tuner B op doorlussen zet en deze dan doorlust naar tuner A ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik dus zei, een tuner krijgt geen signaal.
 

Tuner A is nu eenmaal de eerste tuner. Hoe deze hardwarematig geplaatst is doet niet ter zake. Ik vind dat soms ook onlogisch. Als je tuner A uitschakelt of bezet is, pas dan zal tuner B aangesproken worden. Overigens bij meerdere opnames die afgerond zijn zul je zien dat soms alleen tuner B actief is. Dit lijkt mijn eerdere uitspraak tegen te spreken, maar een actieve tuner (opname) blijft actief en gaat niet switchen naar tuner A. Overigens kan je de tunerprioriteit instellen maar dat laat ik bij OpenPLi gewoon op default staan op mijn Ultimo 4K en andere ontvangers met FBC tuners.

 

De optie ‘verstuur DISEqC enkel bij wisselen van satelliet’ staat bij mij inactief en doet precies wat hij aangeeft.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...