Ga naar inhoud


Triax 100 afstand LNB's 23.5E-19.2E


Skoopy

Aanbevolen berichten

@Sprietje: Is het mogelijk voor mij de ideale afstand te bereken?

Triax 100

LNB's 23.5E-19.2E

Locatie Mechelen, België

Ik heb er momenteel een GTSAT GT-MO40 opzitten, (hart tot hart 65mm).  ik veronderstel dat de mogelijke winst met aparte LNB's beperkt is?

Trouwens met welke fomule bereken jij die afstanden?

Ik vermoed dat locatie en type schotel de vereiste parameters zijn?  (Ik zeg wel type schotel, niet grootte)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Voor een Triax 88/100 moet de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 oost 54mm zijn. Een 6 graden monoblock waar de koppen 65mm van elkaar af staan past dus niet. De afstand is 10mm te groot.
Ga je de schotel middelen zodat beide koppen er 5mm naast staan, zul je wel ontvangst hebben maar niet waar je op zit te wachten.

 

Het uitrekenen van de afstanden is een complexe berekening maar dat zou nog te doen zijn. Een belangrijk deel van de berekening zijn ervaringsmaten van bepaalde schotels die ik relateer aan andere schotels waarbij rekening wordt gehouden met de effectieve breedte van de schotel en de f/D-verhoudingen. Ook met de locatie hou ik rekening.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het bereken.

hmm, dus met de formules alleen kom je er niet?  Ik dacht aan de Goniometrielessen.  Ik dacht dat ik er kwam met hoeken en tangens,...
 

Tiens maar een triax 88 en 100 hebben toch niet dezelfde afmetingen?

De schotel is op de spiegel 95 op 85, wat ik op het internet vind als TDS 100, maar dan wel 2cm groter, de rand meegemeten,....

Ik heb de schotel perfect op 23,5E gericht, en ontvang ook 19.2E.  De 19,2 komt iets zwakker binnen dan de 23,5, maar belange niet slecht!

 

Met wat extrapolatie op basis van een document vd transponder, dacht ik vrij juist te zitten:

image.png.0d4f314060a8e41511be853eb8a9d5c1.png

 

Zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Skoopy zei:

brandpunt vd schotel staat op 23,5 gericht

Da's ivm 28,2 - 23,5 - 19,2°O inderdaad het handigste 🙂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Skoopy zei:

Ik heb de schotel perfect op 23,5E gericht, en ontvang ook 19.2E.  De 19,2 komt iets zwakker binnen dan de 23,5, maar belange niet slecht!

Als de afstand juist zou zijn, dan zou de Astra 19,2 een stuk sterker door komen dan de Astra 23,5.

Als je hem optimaal op de Astra 19,2 zou uitrichten, ontvang je de Astra 23,5 niet meer.

Maar bovendien staan met een 6° monoblock de antennes recht i.p.v. schuin zoals in een duo-lnb. Daar verlies je ook nog iets op.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel kun je altijd optimaal uitrichten op de Astra 23,5 en als je dan tevreden bent met de ontvangst van de Astra 19,2, dan kun je het houden zoals het nu is. Dat is ook het goedkoopste voor je.
Je hebt een schotel van 100cm dus zal het al flink moeten regenen wil de ontvangst wegvallen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de ontvangst vergelijkbaar is met de waarden die ik noteerde op mijn Big bisat die 13E centraal staan heeft.

Ik had dezelfde waarden, welliswaar met een inverto single red.  Ik had weinig last van regenuitval.  Ik zie wel, ik heb het nodige materiaal liggen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Skoopy

 

Hoe kun je de ontvangsthoek tussen 2 satellieten uitrekenen?
– de Clarkebelt ligt op 42.164km van het middelpunt van de aarde;
– de omtrek van de Clarkebelt is dan 2πr = 264.924 km;
– 1 graad afstand op de Clarkebelt is 264.924 : 360= 736 km.
 
Laten we de hoek bepalen in Utrecht tussen de Astra 19,2 en 23,5 oost.
 
Via de Satlex calculator is te zien dat de afstand naar de Astra 19,2e 38.704 km is.
Via de Satlex calculator is te zien dat de afstand naar de Astra 23,5e 38.794 km is.
De gemiddelde afstand is 38.749 km.
– 1 graad radiaal is 38.749 x 0,01745 = 676,2 km.
– de afstand tussen de Astra 19,2e en 23,5e = 23,5 - 19,2 = 4,3 graden op de
Clarkebelt.
– de afstand tussen deze twee satellieten op de Clarkebelt is 4,3 x 736 km = 3164
km.
– de ontvangsthoek in Utrecht tussen deze twee satellieten is dus 3164 : 676,2 =  
4,679 graden, afgerond tot op 2 cijfers achter de komma is 4,68 graden.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Dit klopt niet. De Astra 19,2 en 23,5 staan 4,68° uit elkaar in Utrecht gezien, geen 5,2°

 

Kun je eens uitleggen hoe je dit hebt berekend? Ik heb gezien dat je dat al hebt uitgelegd

Ik als eenvoudige leek zou het verschil nemen tussen de 2 gevonden azimuth waarden, dat is dus niet correct?

Heb je de opstellers van dit document ingelicht over hun foutieve rekenwijze?

 

LNB-afstanden berekenen bij een offsetschotel.pdf

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Wat je zegt klinkt logisch, je kijkt onder een hoek naar beide satellieten.

je kan die 'driehoek' opdelen in 2 driehoeken met elk een hoek van 90 graden, en dan kan je de stelling van Pythagoras en afgeleiden gebruiken.
Maar hier ben je me kwijt:  "1 graad radiaal is 38.749 x 0,01745 = 676,2 km."

waar haal je die 0,01745?  Is dat een constante?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...