Ga naar inhoud


Moteck, model SG-2100A. Hoe af te stellen?


BrunoVP
Ga naar oplossing Opgelost door Zilverhippie,

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik ga het nu dus over een totaal andere boeg gooien.

Zoals Sprietje al aanhaalde in mijn vorig topic "veel geluk met de multi-arm". Stap hier dus vanaf.

Mijn TV heeft USALS aan boord. Mooi meegenomen toch?

Motor heb ik nu reeds in huis. Maar zit nog met een heleboel vragen, voor ik begin aan de montage.

De mast staat dus op:

Breedtegraad (Latidude) 51.01587111609

Lengtegraad (Longitude) 4.244435507

Ik kan er een paar seconden naast zitten.

In de handleiding leest ik dat, voor wat betreft Elevation and Declination. Ik volgende parameters in het oog moet houden.

Latitude: 51

Elevation angle: 39

Declination angle: 7.4

Dish bracket angle: 22.6

Tot zover nog een beetje duidelijk. Maar nu de hamvraag.

Volgens de handleiding moet ik de schotel zuiver op zuid richten. Correct?

Volgende uitleg maakt het nu voor mij wel heel verwarrend:

https://docplayer.nl/9519860-Het-is-de-bedoeling-om-de-motor-zodanig-te-laten-draaien-dat-de-schotel-als-het-ware-steeds-in-deze-clarck-belt-kijkt.html

Ik lees en blijf het maar herlezen.

Zodoende, liefst in boerentaal, zo simpel als mogelijk. Goed voorbereid is het halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wat is het nu, de titel van je vraag is Moteck 1.2 HH en je vraag gaat over een SG 2100?

 

Dat wordt een grote spraakverwarring.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Zilverhippie zei:

Er staat ook al een handleiding op Sat4all: 

 

Maar nu de hamvraag.

Volgens de handleiding moet ik de schotel zuiver op zuid richten. Correct?

3 minuten geleden, ceesv zei:

Wat is het nu, de titel van je vraag is Moteck 1.2 HH en je vraag gaat over een SG 2100?

 

Dat wordt een grote spraakverwarring.

 

Ik wist niet welke titel te gebruiken. Het gaat wel degelijk om een Moteck, model SG-2100A.

Wat ik wil aanbrengen is gewoon of ik de handleiding een beetje begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Topic titel gewijzigd, hoe moeilijk kan een titel zijn, die uitdrukt wat je vraag is?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is iets wat ik zelf heb gedaan , op mijn eigen kabouter klungel manier ,

ook wat info bij sat4all gevonden , en het macheert als een fluitje van een cent 🥳

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Je moet de schotel uitrichten op de satelliet die het dichts bij jouw lengtegraad (longitude) ligt.

Voor Londerzeel dat op 4,3° oosterlengte ligt kies je de Astra op 4,8° Oost als referentiesatelliet om je schotel op uit te richten.

Met een 90 cm schotel ontvang je daar gemakkelijk signaal op 11747 V.

 

Hoe vind je die referentiesatelliet? In grote lijnen:

Start met een motor die op zijn nulpunt staat en een schotel die perfect loodrecht op de motor gemonteerd staat.

screenshot-docplayer.nl-2021_09.29-14_09_03.png.fa66a6fb62d6fa5bcf57fdd76697f29b.png

Stel de elevatie/inclinatie op jouw schotel/motorblok al zo correct mogelijk in.

Voer de coördinaten voor jouw woonplaats in in de ontvanger/positioner.

Draai de motor met jouw ontvanger/positioner naar de Astra op 4,8° Oost.

Zoek vervolgens signaal door de motor manueel op de mast te draaien. Je kunt gebruik maken van dishpointer.com om voor jouw adres te weten in welke richting je moet 'kijken'.

Vind je niets, dan zal de instelling van de hoogte niet goed zijn.

Eens je maximale signaalsterkte hebt kun je de schotel vastzetten op de mast en de fijnregeling van de elevatie/inclinatie aanvangen op een oostelijke en westelijke satelliet.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Zilverhippie zei:

Je moet de schotel uitrichten op de satelliet die het dichts bij jouw lengtegraad (longitude) ligt.

Voor Londerzeel dat op 4,3° oosterlengte ligt kies je de Astra op 4,8° Oost als referentiesatelliet om je schotel op uit te richten.

Met een 90 cm schotel ontvang je daar gemakkelijk signaal op 11747 V.

 

Hoe vind je die referentiesatelliet? In grote lijnen:

Start met een motor die op zijn nulpunt staat en een schotel die perfect loodrecht op de motor gemonteerd staat.

screenshot-docplayer.nl-2021_09.29-14_09_03.png.fa66a6fb62d6fa5bcf57fdd76697f29b.png

Stel de elevatie/inclinatie op jouw schotel/motorblok al zo correct mogelijk in.

Voer de coördinaten voor jouw woonplaats in in de ontvanger/positioner.

Draai de motor met jouw ontvanger/positioner naar de Astra op 4,8° Oost.

Zoek vervolgens signaal door de motor manueel op de mast te draaien. Je kunt gebruik maken van dishpointer.com om voor jouw adres te weten in welke richting je moet 'kijken'.

Vind je niets, dan zal de instelling van de hoogte niet goed zijn.

Eens je maximale signaalsterkte hebt kun je de schotel vastzetten op de mast en de fijnregeling van de elevatie/inclinatie aanvangen op een oostelijke en westelijke satelliet.

 

 

 

 

Natuurlijk, ik was wederom het te ver aan het zoeken. Poepsimpel. Motor nog niet vast zetten van in het begin. Hoe dom kon ik zijn. Alvast dank je voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...