Ga naar inhoud


slimme meter uitlezen


Matchless
Ga naar oplossing Opgelost door Michel,

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb eindelijk een stap gemaakt om HA te  installeren maar ben er een absolute beginner in.

 

op een raspberry pi3  (wordt later nog vernieuwd door iets beters) die ik had liggen heb ik home automation opgezet en dat loopt goed. Daarna heb ik een esp8266 geprogrammeerd met espeasy en op me esmr5 meter geprikt en de data komt via poort 8088 goed binnen.

Ook zit op dezelfde esp een ds18b20 sensor en die kan ik via MTQQ uitlezen maar die is niet zichtbaar in HA. Ook zit er op de mtqq poort 2 esp8266 printjes met wled firmware en die kan ik wel via HA aansturen.

 

Maar ik word wild van de dingen die je moet instellen en weet nog niet wat waar voor is.

Dus ik krijg de slimme meter en de temperatuur sensor niet in HA werkend.

 

wie kan me een duwtje in de goeie richting geven?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Los van het feit dat ik een Homey heb en dit soort problemen helemaal niet ken, vraag ik me af waarom je je meter zou willen uitlezen.

 

Ik had vroeger zo'n fancy Watt meter met een sensor op de analoge meter in de meterkast. Het apparaat stak je in een willekeurige WCD en hij liet je actuele verbruik zien.

Heb dat ding een paar jaar gehad maar je kan helemaal niks met die info. In de nacht 300 watt verbruik. OK, ik heb 2 koelkasten en 5 buitenlampen dus het zal wel. En nu?

 

Waarom zou je de meter willen uitlezen?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

toch nog een fout..

 

"checksum mismatch"

[13:42:35] [V ][dsmr:029]:  Header found

[13:42:35] [V ][dsmr:057] : Footer found

[13:42:35][ V ][dsmr:147] : Trying to parse

[13:42:35][ E ][dsmr:154] : !5855

 

En die !5855 veranderd steeds. wat is dat voor fout?

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje hebben alle verbruikers 2 jaar geleden slimme meters gekregen. Die zijn pas echt slim want ze lezen elk uur van de dag af wat je gebruikt.
Het tarief wisselt 6 maal per dag uitgezonderd in het weekeinde en is dit najaar ingegaan. Ze zijn zelfs zo slim dat als jij de hoofdzekering verhoogt of overbrugt, de meter de stroom helemaal afsluit. Je moet dan het elektriciteitsbedrijf bellen om de zaak weer te resetten uiteraard tegen kostenvergoeding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
4 hours ago, Matchless said:

toch nog een fout..

 

"checksum mismatch"

[13:42:35] [V ][dsmr:029]:  Header found

[13:42:35] [V ][dsmr:057] : Footer found

[13:42:35][ V ][dsmr:147] : Trying to parse

[13:42:35][ E ][dsmr:154] : !5855

 

En die !5855 veranderd steeds. wat is dat voor fout?

 

 Vandaag is hier een nieuwe slimme meter geïnstalleerd. Helaas moet in België eerst de poort geactiveerd worden, dus helaas is het voor mij wachten tot ik het kan testen 🤨

 

Geen idee waar die fout vandaan komt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2021 om 16:19, Sprietje zei:

In Spanje hebben alle verbruikers 2 jaar geleden slimme meters gekregen. Die zijn pas echt slim want ze lezen elk uur van de dag af wat je gebruikt.

 

Leg me even uit wat daar slim aan is?

  • Haha 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...