Ga naar inhoud


Hoe signaal splitsen bij binnenkomst?


joop001

Aanbevolen berichten


56 minuten geleden, Sprietje zei:

De antenne die ik plaatste heeft geen spoelen nodig en kan gewoon in een stuk dunne pvc-pijp. Bedenk echter goed dat een gevouwen dipool 2x zo veel signaal geeft dan een een halve golf antenne.

Ok.

 

Waarom heeft deze versie geen s poelen nodig?

 

Wanneer het mogelijk is binnen mijn kunsten altijd in voor een experiment.

 

Stel dat ik 2 einden 2,5 mm kwadraat installatiedraad dubbelvouw. Bijv. In een 5/8 pvc buis en in het midden een centraaldoos oid. Zodat je in de centraaldoos mooi en droog de overgang kan maken naar de coaxkabel.

 

Welke kant moet dan de:

- ader heen omhoog/omlaag en hoe lang moet deze zijn?

- mantel heen omhoog/omlaag en hoe lang moet deze zijn?

 

Of is dit een ongelukzalige gedachtengang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sprietje  ben ik helemaal mee eens ,en ik ben natuurlijk voorstander  van  de coax rechtstreeks op de dab antenne  aan te sluiten . Misschien  heeft hij wel een dab antennetje  bij de tuner gekregen .heb ik hier ook een paar jaar zo  gebruikt op het dak. werkte best goed, ik kon er toen zelfs de dvb t2 zenders  mee ontvangen . Mvg Ricardo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ricardobelli

Je schiet hem rechtstreeks in de roos. Zaten idd een losse draad en uitschuifantentenne bij. Die draadantenne nu deels weggegewerkt achter de cd kast. 

 

Alleen de NPO zenders komen net vanaf de andere kant binnen, waardoor er een heel huis tussen zit. Daardoor is daar de ontvangst minder van.

 

Dus toen nav tip eens door het huis gewandeld met ontvangertje en het experiment vd zelfgemaakte antenne obv coax met spoel. Toen bleek dat achterin het huis NPO optimaal was. Maar ook bleek dat op de etagevloer er (binnenshuis) achter HR++ glas ook een stel Duitse zenders voor de dag kwamen. Dit gezien locatie (omgeving Drachten) niet verwacht. Niet verwacht gezien knutselantenne en de ontvanger (Imperial Dabman i400). 

 

Dus toen gingen bij mij de radertjes draaien. Vind het dan leuk (wellicht rare tik) om met minimale middelen een bepaald doel te bereiken. Niet om te showen oid, maar gewoon als uitdaging en om wat meer ve onderwerp te leren. 

 

Zo dus vanmiddag met wat leeswerk begrepen dat je golflengte kan uitrekenen door de snelheid vh licht te delen door de frequentie in Hz. Waarbij het naar ik begreep gezien materiaal eigenschap van koper te rekenen met 2.848.000. (Wellicht ooit geleerd maar niet actief opgeslagen). Dus zou ik met ruwweg 37,5 cm mantel naar beneden en 37,5 cm kern omhoog een dipool kunnen maken. Waarbij als ik de frequentie weet vd Duitse zenders dan naar kan rekenen om het beste resultaat uit te halen. Als ik het fout heb hoor ik het graag. 

 

Extra kabel in huis halen lukt niet. Dus consessies doen, maar dat maakt het dan wellicht nog leuker als het wel lukt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat berekenen van antennes  kan ik niet , misschien  zit er op die radio van jou een f connector  aansluiting .dit is bedoeld  voor een externe antenne  voor buiten bvb . Misschien  dat je via het dakbeschot onder de pannen door naar buiten kunt . En dan de antenne aan een beluchtingpijp of schoorsteen  maakt . Zodat hij zo hoog mogelijk en vrij staat . Mvg Ricardo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RicardoBelli

 

Bedankt vh meedenken.

 

Denk dat ik het gewoon bij de splitteroptie hou. Geeft dat toch te veel verlies vd satelliet  dan toch gewoon volstaan met een binnrnantenne. Waarbij dan altijd nog de optie is om voor een actieve binnenantenne te kiezen. 

 

Maar nu eerst eens zien wat de route via splitter en disqswitch mij uiteindelijk gaat opleveren als de knutselantenne (of een evt verbeterde versie) beter geplaatst is. 

 

Zal jullie op de hoogte houden. 

 

Aanvulling,

Op deze site las ik hoe golflengte te berekenen.

http://rtv.0cpm.nl/fm.html

 

aangepast door joop001
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb van de week de splitter geplaats. Het resultaat is wat mij betreft prima. Op de schotel hooguit Iets van 0,2db verlies en op het signaal vd DAB+ ook geen problematisch verlies. 

 

Had nog even de zelf gefabriceerde antenne buiten vervangen door de meegeleverde antenne bij DAB ontvanger vervangen. Maar dat was tot mijn verbazing (had eigenbouw minder hoog) een foute zet. Het fm signaal is wel beter geworden, maar het DAB+ signaal is slechter geworden. Want had eerder diverse D zenders (sommige redelijk andere net wel/net niet). Dus toch maar weer zelf wat maken en dan antenne met lengte zoals Sprietje aangaf. Deze zit qua golflengte dichter bij de lengte die ik eerder had aangehouden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...