Ga naar inhoud


Hoe signaal splitsen bij binnenkomst?


joop001

Aanbevolen berichten


Volgens mij gaat het om deze antenne.

Die is vergelijkbaar met een halve golf antenne. Die geeft 2,15dB versterking. De combiner geeft 2,5dB verlies. Daar komt ook nog het verlies in de diseqc-switch bij waar hij op aangesloten is. Dat schiet lekker op.

 

DAB_aerial.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

 

Heb het geheel in een 5/8" pvc buis gestopt aan de bovenzijde dunne vislijn gebonden. Deze vislijn houdt de kern omhoog (verticaal) en deze aan de buitenzijde vastgezet met tape. De 5/8 buis aan de onderzijde strak in de spoel (verticaal) geplaatst. Bovenop de pc buis dop van flesje gezet en vervolgens de buitenzijde incl. spoel in zwarte tape gezet. (Tape is soort isolatietape, gebruik normaal om gaten in kuilbulten af te dichten). Vervolgens dit geheel verticaal aan de achterzijde vd schotel aan de mast vastgezet. 

 

De schotel zal dus deel signaal afschermen dat vd voorzijde komt en het signaal dat vd achterzijde komt reflecteren. Dit is niet optimaal. Maar dat is nog te wijzigen.

 

Voor mij persoonlijk telt eerst zien of het in potentie werkt. Wat zo lijkt te zijn. Om vervolgens het geheel optimaliseren. Door bevestiging te wijzigen (coax kabel naar disq switch biedt ruimte) door iets vrijer te maken van de schotel, dmv hoogte en/of afstand tov de schotel te vergroten.

 

Of wellicht andere versie vd antenne te maken. 

 

Zie zojuist je laatste post. Idd dat is de  antenne die ik na heb gemaakt.

aangepast door joop001
Aanvulling.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

 

Goedemorgen,

 

Een paar vragen welke afstanden zou je adviseren aan te houden tov de mast en de schotel?

 

Iets andere vraag. Op de tekening in je post staat bij de mantel een lengte vermeld van 23cm. Terwijl in de instructies die ik heb aangehouden 22cm staat vermeld. Dus de vraag maakt dit evident verschil. 

 

in het verlengde van de vraag over de lengte van de mantel. Weet daarnaast niet goed wat de functie van de mantel in deze is. Denk te begrijpen dat het een soort van tegengewicht geven is. Met een zekere verhouding qua lengte tussen een kern en een mantel. Maar daarmee houdt het ook echt op. Dus daarom de vraag kan je me daar enige duiding over geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Bedankt voor de reactie.

 

Maar hoeveel afstand zou je adviseren tussen de buis vd mast en de antenne? Dit omdat je aangaf hier rekening mee te houden.

 

Overigens wel duidelijk verschil in ontvangst. Gisteren zo een stuk of 13 Duitse zenders en nu geen enkele. Oorzaak zal dan liggen in atmosfeer oid want qua opstelling niets gewijzigd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Probeer de afstand zo groot mogelijk te maken, de literatuur heeft het over tenminste 1/2 golflengte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoewel de afgebeelde situatie niet ideaal is, zit de helft van de dipool boven de mast, niet ernaast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Sprietje zei:

Het is misschien eenvoudiger om zo een antenne in een plastic buis te maken die je tegen de mast kunt monteren.

 

antenne verticale polarisatie.png

Dit is ook zo'n beetje de situatie waar ik naar streef. De situatie is nu dat ongeveer het geheel redelijk dicht tegen de mast zit maar ook vrijwel geheel achter de schotel (T90) binnen een afstand die niet voldoet. Nagestreefde situatie is om het geheel incl spoel onderzijde boven mast te hebben en zoveel als mogelijk boven de schotel uit. Dan is denk ik in principe aan jullie adviezen voldaan. 

 

Bedankt daarvoor en zeker weer wat geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...