Ga naar inhoud


werking automatische zekering?


pirrewit

Aanbevolen berichten


Nee !

 

Wat bedoel je met een verliesstroom?

Heb je het over een automaat of over een Fi (= aardlekschakelaar).

Geen van beide "verlopen" met de tijd.

Het is niet de bedoeling dat je een automaat of Fi als aan/uitschakelaar gebruikt. Maar ook daar worden ze niet minder om.

 

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pirrewit,

 

Zo'n 40 jaren terug had ik er al last van, dat was toen ik in Winschoten woonde.

Dat kwam voor als er onweer kwam.

 

Later weer terug verhuist naar waar ik nu woon.

Automatische zekeringen heb ik er wel ingehad, maar snel terug naar de oude.

 

Tegenwoordig heb je wel last van een piekje, 5 % van een seconde, waar meer mensen die daar last van hebben en die wonen op andere locaties in het land.

 

Misschien dat de oorzaak is in jou geval, gr.

 

Zilverster.

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Zilverster zei:

Zo'n 40 jaren terug had ik er al last van, dat was toen ik in Winschoten woonde.

Dat kwam voor als er onweer kwam.

 

Dan had je de verkeerde automaat. Er zijn er die "normaal" uitschakelen bij te veel stroom, type B en de tragere, type C.

Automatische zekeringen zijn zo goed als standaard. Behalve in oude bouw substanties.

"Normale" smeltzekeringen worden nog gebruikt voor electrische water doorstroomverwarmers.

De betere automaten zijn dubbelpolig en schakelen de fase en de nul af. Dan blijft de aardlekschakelaar nog in functie.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

in het verleden dit probleem al eens aangekaart. Voorheen na enkele dagen harde regen en een tweetal dagen nadien viel telkens de verliesstroomschakelaar uit van de tuinverlichting.Dus ik dacht ergens een los draadje na diep water insijpeling. Na nog een tweetal dagen was weer alles ok. Soms duurt het maanden voor het euvel zich voordoet. Tegenwoordig na één dag harde regen volgende dag valt niet de verliesstroomschakelaar uit maar de automatische zekering van de tuinverlichting. Soms ook beide° Na een of twee dagen is alles weer normaal voor dagen/weken. Hangt van de regen af. . Met het klimaat en de droge dagen kan het soms maanden goed gaan.

Jammer genoeg heb ik geen benul van elektriciteit.

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
14 minuten geleden, pirrewit zei:

Jammer genoeg heb ik geen benul van elektriciteit.

Een goede reden om eraf te blijven.

 

er zal ergens iets niet meer waterdicht zijn.

een spanning voerende draad zal in contact komen met het water en de aardlek schakelaar bedienen.

 

Laat dit nakijken door een ervaren elektricien.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal een lekstroom vloeien in het tuin circuit. Meestal net niet genoeg om de aardlek schakelaar te doen trippen. Maar bij veel vocht is deze lekstroom naar de aarde hoger en de aardlek schakelaar schakelt af. 

Een beetje electricien meet dit zo door met een megger. Een dubbelpolige Fi voorkomt dat een voorgeschakelde Fi er ook uitvliegt. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb afgelopen zomer bij mijn buurman een grondkabel in buis vervangen, waar ook een aardlek/sluiting in zat.

De isolatie was compleet weggevreten door knaagdieren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, pirrewit zei:

Bedankt allemaal . Halen we er toch gewoon een vakman bij.

 

Ik heb in de tuin een stuk of wat gietijzeren lantaarns staan. Kreeg hetzelfde probleem als jij. De elektricien wist vast te stellen welke lamp het moest zijn. Die hebben we van de biels losgehaald. Hij bleek van binnen helemaal gevuld te zijn met aarde. De mieren hadden er één groot nest van gemaakt.

 

Spatwater dichte WCD's zijn ook een bekend probleem.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met de mieren is mij bekend. Wij moeten ook om de zoveel maanden alle voetjes doorblazen met een fohn. Dat is  nu ook gedaan maar dus zonder resultaat. Onze 10 lantaarns zijn van aluminium.

Ben wel benieuwd hoe de elektricien de lamp wist te vinden?

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond in de tuin een spatwaterdichte contactdoos die ook de stroom verdeelde naar de verschillende lampen. Dus effe de boel loshalen en doormeten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zonder contactdoos. De tuinverlichting staat geheel op zichzelf met eigen zekeringen en verliesstroomschakelaar in een eigen kast. Vanuit de kast vertrekken dus de draden naar de lampen .Een draad naar de linkerkant en een draad naar de rechterkant. Noemt dat niet in serie of parallel. Weet ik veel. 😄

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Psychosammie zei:

Dus effe de boel loshalen en doormeten.

 

Hij zegt dat ie er niet de ballen geen verstand van heeft. En met wat wil je dat als leek doormeten?

23 minuten geleden, pirrewit zei:

Noemt dat niet in serie of parallel

 

Parallel

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moet ik mij eigenlijk voorstellen met een megger? Komt dan de vakman en loopt wat in de tuin tussen enkele lantaarns waar de leidingen zowat 50 cm onder de grond liggen en kan dan zien waar er ergens een lekstroom is. Ik kan er mij nauwelijks iets bij voorstellen maar zoals vermeld ik heb er de ballen verstand van. Maar ik steeds bereid om iets bij te leren. Zelfs op mijn leeftijd.😄

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...