Ga naar inhoud


Cahors Big bisat


Roger1980

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden, Roger1980 zei:

ffe stomme vraag...hoe doen jullie dat die 7 graden of 3 graden instellen....heb jullie allemaal een geodriekhoek ingebouwd op de LNB? 😉

 

Print de hoeken uit of teken ze over op een vel papier dat je op je latopscherm legt.

lnb op juiste skew instellen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Sprietje zei:

Bij mij staat de schoteltilt op - 9,55

 

Ik stel de LNC tilt/skew altijd met een natte vinger in. Daarna met een eenvoudige meter of met de satellietontvanger er naast met balken patroon en probeer het dan zo goed mogelijk te krijgen. (maximale veldsterkte).
Je zult zien dat het niet op een graad aankomt en zeker niet op 0,1°. Dus je hoeft er geen studie van te maken.
Het vooraf instellen van de skew en het dan daarna niet meer na te meten/optimeren is niet aan te bevelen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel dat je alle gegevens reeds hebt is dat je de gehele schotel met alle lnb's, coaxkabels en diseqc-switches op de grond al kunt monteren en afstellen, dan hoef je dat allemaal niet meer boven op een ladder te doen. Alleen nog de schotel optimaal afstellen op de Astra 19,2.
En een studie hoef je er al helemaal niet van te maken, dat heb ik al gedaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

En een studie hoef je er al helemaal niet van te maken, dat heb ik al gedaan.

 

Ik weet het. Je bent er op afgestudeerd. 

Ben blij dat ik er een andere methode op na hou.  Die heeft zich over vele jaren bewezen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alles gedaan wat er stond maar helaas geen prik wel Astra 3 even kunnen ontvangen maar geen ned 1 wel ned 2 DUs geen horizontale zenders gegeven moment op het dak gezeten met decoder en monitor maar geen luck zijn er nog mensen die in de omgeving wonen en kunnen helpen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevatie schaalverdeling van de schotel is pas betrouwbaar als de mast zuiver verticaal staat. Meet dit goed na met een waterpas die je aan voor- en achterzijde tegen de pijp legt.
Stel eerst de schotelskew in stel de skew van de lnb's goed in. Richt de schotel dan optimaal uit op de Astra 19,2. Gebruik hiervoor geen zender die je al met een natte vinger ontvangt als je geen meetapparatuur want sommige ontvangers geven bijna altijd al 100% signaalkwaliteit aan. Gebruik bijv. de zender Anixe HD-Serie op positie 142 van de CD-zenderlijst. Het gaat hier om transponder 10773H met de specificaties DVB-S2. 8PSK, SR 22.000, fec 3/4. Stel hier de schotel op af zodat je maximale signaalkwaliteit hebt, dan moet je ook de Astra 23,5 en ook de andere satellieten goed ontvangen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...