Ga naar inhoud


beeld bevriest maar geluid is ok


blitz10

Aanbevolen berichten

Vu duo 2 met Pli 7.3 software.

 

Af en toe heb ik dat mijn beeld bevriest en het geluid gewoon doorloopt.

Ik kan dan niks meer bedienen en moet de receiver dan aan achterzijde opnieuw opstarten  , waarna de receiver weer vanouds zijn werk doet.

Dit gebeurt zowel bij een gecodeerde zender een fta zender.

 

ik doe niet aan cardsharing

 

Wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn.

aangepast door blitz10
Link naar reactie
Delen op andere sites


@blitz10

ik heb dat ook wel eens op de ULTIMO4K

ik druk op de afstandbediening van de TV even een andere bron, bijvoorbeeld mijn pC, en iets later weer terug naar de bron Vu+

dan is er weer beeld - > hoera

 

dus je hoeft niet de Vu+ DUO2 achterop telkens aan en uit te zetten

 

wat er met de beeldinhoud precies aan de hand is via HDMI aansluiting begrijp ik nog niet.

Dark & Long, Drift 2 Dark Train

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Tonskidutch zei:

ik heb dat ook wel eens op de ULTIMO4K

ik druk op de afstandbediening van de TV even een andere bron, bijvoorbeeld mijn pC, en iets later weer terug naar de bron Vu+

dan is er weer beeld - > hoera

Mijn ervaring is dat dit hoofdzakelijk op de HDMI 1 ingang van mijn receiver gebeurde.

Ik heb de Vu+ tegenwoordig aangesloten op een andere HDMI aansluiting en via het menu die ingang aan de sat toets van de receiver remote gekoppeld en daarna nooit meer dit probleem gehad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Misschien testen ze een nieuwere HDCP versie bij Ziggo en consorten.

 

De content beveiliging van de providers staat geheel los van de HDCP beveiliging op HDMI poorten.

En (in ieder geval op mijn VU+ Ultimo 4K met OpenPli) staat helemaal geen HDCP beveiliging aan.😀

 

@blitz10

Dit soort freezes worden normaal gesproken veroorzaakt door de HDMI kabel.

Probeer eens een andere kabel.

 

En een Ultimo 4K is van een hele andere dimensie, die spuit rustig 18 Gbit data.

Daar heb je echt een goede 2.0 kabel voor nodig!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Old Satterhand zei:

staat geheel los van de HDCP beveiliging op HDMI poorten.

weer iets bijgeleerd

bedankt

oké ik zal ook eens een paar nieuwere kabels gaan halen.

volgens berichten van VTI is een HDMI 2.0b de geschikte voor een ULTIMO4K

Dark & Long, Drift 2 Dark Train

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

volgens berichten van VTI is een HDMI 2.0b de geschikte voor een ULTIMO4K

 

Er zit wel verschil in de specificaties voor HDMI 2.0,  2.0a, en 2.0b maar de eisen aan de kabel zijn gelijk.

18 GBit/s (=600 MHz clock x 10 bits x 3 kleuren)

We hebben het hier over digitale overdracht maar daar wordt wel een analoog signaal voor gebruikt!.

De daarbij gebruikte frequenties zijn dus nog veel hoger dan 6 GHz.

 

Bij deze frequenties kan het voorkomen dat er toch problemen ontstaan bij bepaalde combinaties van apparatuur en poorten.

Zie het bericht van @ceesv over zijn ervaring.

 

Maar eigenlijk is het helemaal niet nodig dat die Set Top Box zulke hoge data snelheden gebruikt.

Kijk maar naar de volgende tabel. Het 50/60 FpS 4k UHD/HDR signaal is max 10 bits bij 4:2:0 dus als je die toepast heb je een optimale overdracht.

In het A/V instellingen menu kun je dat instellen, mocht je geen andere kabels ter beschikking hebben.

 

HDMI_data_rates.jpg.a51c9866e2c3d308ad39194260b8e48f.jpg

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geluid is met enkel hdmi verbinding dan staat dus de tmds verbinding tussen zender en ontvanger. Digitale data stroom is dus ok. 

 

Maar mogelijk stuurt de zender geen beelddata omdat de bereikbare stroom te laag is gebleken. Proberen om resolutie/framerate te verlagen.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, moonchild zei:

Als er geluid is met enkel hdmi verbinding dan staat dus de tmds verbinding tussen zender en ontvanger. Digitale data stroom is dus ok.

 

Goed punt! Ik had daar overheen gelezen.

Maar het verwisselen van de HDMI kabel is altijd een goed startpunt om tot de uiteindelijke oorzaak te komen.

 

Theoretisch zou je een situatie kunnen hebben waarbij de video data corrupt raakt en de audio data niet, omdat die beter beschermd is.

Maar dat heb ik in de praktijk nog niet gezien, althans niet met een freeze, wel met beeldverstoring (strepen).

 

HDMI_encoding.jpg.c5398cee3549452e59f4f8668cebb89a.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Dat wijzigt hopelijk niets aan de suggestie met een compatibele HDMI kabel te werken, want die heb ik net besteld. 🤨

 

Als je een AVR gebruikt om de HDMI bronnen te kiezen dan heb je er zelfs 2 nodig, zolang je de instellingen op de VU op 4k50 / 4:2:2 / 12 bit laat staan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ik had er drie nodig, voor diverse apparatuur en dacht dus ouwe meuk eruit en nieuwe.

 

De kans dat er nog meer apparaten gebruik maken van die hoge datarate is niet zo groot.

Bij mij alleen de VU en de Sony blu-ray speler. En mijn Denon zit aardig vol, 7 bronnen.

Maar het is altijd verstandig om de beste kwaliteit kabels te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...