Ga naar inhoud


Iemand ervaring met Enphase of APS micro invertors?


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

De afgelopen weken heb ik stad en land afgelopen om een installateur in Vlaams Limburg te vinden die zonnepanelen met Enphase micro-invertors kan installeren. 

 

Er zijn maar een handvol installateurs in heel Belgie die überhaupt Enphase leveren en zoals het een goede Vlaming betaamt, zijn het geen communicatiewondertjes als het op verkoop, website en opvolging van e-mail aankomt.

 

Kort samengevat, 3 weken zoeken, niets kunnen vinden. Enphase Nederland is vermoedelijk zelf aan het installeren want daar pakt vaker niet dan wel iemand de telefoon op en DHZ-installateurs zijn ze niet dol op zo lijkt het.

 

Ik wil nu gaan bekijken de installatie zelf te doen en alleen de aansluiting op de MK+keuring door een lokale elektricien te laten doen.

 

Het nadeel is dat Enphase ook softwarematig het e.e.a. heeft afgeschermd zodat je zonder installateurs-account een wel heel erg beperkte omgeving krijgt.

 

Iemand hier bekend me en ook met een oplossing eventueel? Als je het niet weet, ook goed, maar houd het a.u.b. wel on-topic.

 

B.v.d.

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Ik ga dit noodgedwongen toch anders aanpakken. Ons huis heeft een piramide-dak. Heel mooi, maar natuurlijk niet ideaal voor zonnepanelen, want met 4 dakdelen zijn die dakdelen natuurlijk ook kleiner en geen rechthoek maar een driehoek wat niet bepaald ideaal is voor zonnepanelen.

 

Inmiddels heb ik 3 offertes gehad, allen met een normale string inverter  (wat ik niet wil) en allemaal 17 panelen of meer. Ik ben echt heel benieuwd hoe met 17 panelen op onze beide op het zuiden/zuidwesten georiënteerde dakdelen wil krijgen. Er was er zelfs een bij die het mogelijk acht er 20 sunpower panelen op te leggen.

 

Als ik ze zelf inteken, kom ik niet heel veel verder dan dit:

image.png

 

De tweede offerte met 17 panelen van JA Solar (395wp full black) vraagt men voor de panelen 406 euro per stuk excl. btw, terwijl ik de panelen voor 185 inclusief 21% BTW kan kopen. Als ik de rest van de materialen doorreken kom het neer op minimaal 3500 euro voor de installatie (arbeidsloon). Straatrovers zijn het!

 

Ik ga zodra de nieuwe APSsystem QT2 (3-fasen micro-invertor voor 4 panelen) leverbaar is, die met 4 490wp panelen op de schuur leggen en dan volgende jaar de beide dakhelften zelf (desnoods met hulp van een dakdekker) voorzien van nog eens 4 of 5 van die 490wp panelen elk.

 

image.png

 

Dat zou dan zoiets kunnen worden:

 

 

Enhpase kan me figuurlijk het dak op, want geen hond wil het installeren en de importeur is vaker niet thuis dan wel.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat doet open-solar automagisch voor je. Als het goed is, is dit een realistische tekening want als ik de dakpunten meet met open-solar op de bing satelliet-afbeelding, dan kloppen ze op een paar centimater na exact.

 

De panelen zijn 2,05 x 1.14m groot.

 

image.png

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De panelen op het plat dak van je berging zullen de ware projectie zijn middels het open solar programma , die op je hellend dak kunnen niet even groot uitzien van boven gezien als die op je berging -> die moeten afhankelijk van die dakhelling geen 1,14 cm breed zijn.

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik denk van wel, want als ik de hellingshoek groter maak, zie ik de panelen in die richting ook kleiner worden. (de hellingshoek van mijn dak is 30 graden)

image.png

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar wat opmerkingen uit de losse pols:

  • Je kan best op de andere 2 dakendelen ook panelen neerleggen. Leveren natuurlijk niet het maximale rendement maar als jij ze voor 185 euries kunt kopen is dat te overwegen;
  • Je legt beneden 3 panelen naast elkaar. Zo op het gezicht lijkt 4 ook mogelijk? Idem voor de 2e rij?
  • Heb je geprobeerd of verticaal meer mogelijkheden geeft?
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
5 uren geleden, Psychosammie zei:

Je kan best op de andere 2 dakendelen ook panelen neerleggen. Leveren natuurlijk niet het maximale rendement maar als jij ze voor 185 euries kunt kopen is dat te overwegen;

Neh... die grote panelen zijn veel duurder en aan de andere kant misschien maar 30% rendement.

 

5 uren geleden, Psychosammie zei:

Je legt beneden 3 panelen naast elkaar. Zo op het gezicht lijkt 4 ook mogelijk? Idem voor de 2e rij?

Dat wordt heel erg krap

 

5 uren geleden, Psychosammie zei:

Heb je geprobeerd of verticaal meer mogelijkheden geeft?

Ja, dan wordt het erg krap:

image.png

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel wijzigde de titel naar Iemand ervaring met Enphase of APS micro invertors?

Heb zelf een diy APsystems installatie gedaan. Is heel erg makkelijk en goed zelf te doen. Voor de ingebruikname van de App krijg je een diy account. De belangrijke data kun je in deze app zien. Maar waarschijnlijk niet voldoende voor een freak ;) Er was 1 issue met de activering omdat een bepaalde invoer op een android device niet mogelijk was, maar met een andere tablet lukte het wel.

Screenshot_20220826_202746_com.apsemaappforandroid.jpg

Screenshot_20220826_202933_com.apsemaappforandroid.jpg

Screenshot_20220826_203036_com.apsemaappforandroid.jpg

aangepast door moonchild
toevoeging

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Interessant. De beide merken hanteren ongeveer dezelfde werkwijze. Enphase via powerline en aps via encrypted zigbee, beide naar een apart kastje.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Beheerder

Deze zoektocht maar opgegeven. 4-5 weken zoeken naar een zonnepanelen installateur in Belgisch limburg verder kom ik tot de conclusie dat de bedrijven die wel reageren (2 van de totaal 23) gewoon een idiote offerte voor veel te veel geld met veel te wazige spullen aanleveren en de andere 21 gewoonweg helemaal niet reageren.

 

Ik heb er nog 2 gebeld om te vragen waarom ik geen reactie kreeg op de offerte aanvraag en wat je dan te horen krijgt... De rest maar niet gebeld om verdere frustrate te voorkomen.

 

Die 2 staan nu met een prachtige review op google reviews. ;)

 

Begin volgend jaar eerst maar een 4 panelen met een APsystems QT2 neerleggen en dan gewoon koppelen met dit projectje patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3 (github.com)

 

@moonchild, bedankt voor de tip!

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb 9 stuks APsystems DS3 besteld die ik eind oktober zelf wil plaatsen, nadat mijn dak is vernieuwd.

Ik heb een 3fase aansluiting in mijn woning en aan elke fase wil ik 3 omvormers koppelen

 

Voor monitoring wil ik de ECU-C gebruiken.

Deze is lokaal in je netwerk uit te lezen en wil ik proberen te integreren in Domoticz

Een ander voordeel van de ECU-C is dat deze externe antennes heeft.

Ik wil deze binnen bij de dakdoorvoer plaatsen en de Zigbee antenne buiten op het dak.

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dank je voor je reactie!

 

Zelf wil ik de toekomstige APsystems QT2 gaan inzetten voor in eerst instantie 4 grote panelen op het schuurdak en later minimaal 4 grote panelen per dakdeel of 2x4 standaard panelen per dakdeel.

 

Ook ik dacht aan de ECU-C, maar omdat zelf installeren door APSystems wel erg lastig wordt gemaakt, neig ik nu naar de DIY oplossing zoals hier beschreven: patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3 (github.com) Dan blijft alle informatie echt lokaal.

 

Laten we elkaar via het forum een beetje op de hoogte houden over de ervaringen met APsystems!

 

Ik snap je filmpje alleen niet helemaal, want dat zijn de q-kabels van Enphase en dat werk anders.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...