Ga naar inhoud


Iemand ervaring met Enphase of APS micro invertors?


Michel

Aanbevolen berichten

Het filmpje is meer voor het principe van bekabeling.

Bij APsystems heet het Y-kabel en bij Enphase Q-kabel

Ik gebruik juist de APsystems DS3 en niet de QT2, omdat ik dan wat flexibelere ben.

In mijn situatie zou ik met de QT2 langere kabels in het DC gedeelte nodig hebben om bij de 4 panelen te komen

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder
3 minuten geleden, mati zei:

Ik gebruik juist de APsystems DS3 en niet de QT2, omdat ik dan wat flexibelere ben.

In mijn situatie zou ik met de QT2 langere kabels in het DC gedeelte nodig hebben om bij de 4 panelen te komen

 

Goed dat je dat zegt, daar heb ik niet aan gedacht. Leg jij die 4 panelen in een rij dan? Dat ga ik ook doen en er nog niet aan gedacht dat de buitenste 2 panelen dan wel eens te ver weg zouden kunnen liggen.

 

Ik koos juist voor de QT3 omdat die 4 panelen over 3 fasen verdeeld en dat wordt met 2x DS3 wat lastig ;)

 

Heb je alles al besteld en binnen?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je eerste 2 DS3 over 2 fase verdelen en als je gaat uitbreiden de 3 fase erbij pakken.

Ik heb een rij van 3 vervolgens een rij van 2 vervolgens een rij van 3 en hierna een zonneschans van 3x3 panelen

Dit alles op een plat dak

 

Ik heb alles besteld maar bij de DS3 staat op de website "levertijd: vanaf begin oktober 2022 op volgorde van bestelling"

 

Ik heb wel voor elkaar om met curl een virtuele sensor van data te voorzien in Domoticz.

curl -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=248&nvalue=0&svalue=337;2770"

image.png.d8facf8b143d818f42c5319fc08e228c.png

Ik denk dat het uitlezen van de APS ECU-C ook wel meevalt.

 

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Misschien toch eens een keer naar Home assistant kijken? Domotics gebruikte ik in het begin ook, maar Home Assistant is inmiddels mijlen vooruit op domotics en heeft een mooi component voor APsystems: ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur: Home Assistant custom component for local querying of APSystems ECU-R Solar System (github.com)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sinds 10 april 2022 produceren hier 2 panelen stroom. Ze liggen op grondframes onder een hoek van 20 graden met een uitrichting z-zo. Beperking is een 160 cm hoog schuurtje langse de oostkant op 50 cm afstand en een schotel op 1 m hoogte 50 cm voor de panelen.

 

2x DMEGC 450 Wp  dm450m6

AP Systems DS3 (zonder toevoeging) microconverter

APS ECU-B monitoring

2x Valkbox 3

verzendkosten

totaalprijs 812 euro

 

maandopbrengsten waren:

 

april 65 kwh

mei  115

juni  118

juli   120

aug  103

sep   66

 

Totale opbrengst dus 590 kwh. Met een plafondprijs van 70 ct zou de vermindering van de stroomrekening al 413 euro zijn. Als je al boven de plafondlimiet zou zitten dan tikt het nog veel meer aan ;)

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat ziet er netjes uit! Bedankt voor de info.
 

Zodra alles weer wat normaler leverbaar is, in februari of zo, zal ik eens gaan bestellen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie vaak dat de panelen naar het zuiden gelegd worden. Ik lees nu regelmatig dat panelen op oost en west handiger is. Meer rendement uit de ochtend- en avondzon.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

Ik zie vaak dat de panelen naar het zuiden gelegd worden. Ik lees nu regelmatig dat panelen op oost en west handiger is. Meer rendement uit de ochtend- en avondzon.

 

Het totale rendement is iets minder dan wanneer ze op het zuiden zijn uitgericht.

 

Maar je piek is breeder en de meeste mensen zijn 's middags werken en gebruiken de meeste stroom 's morgens en in de late namiddag.

Door de panelen oost-west te leggen ga je zo meer eigen consumptie hebben en dus minder terug steken op het net.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 26-8-2022 om 15:39, Michel zei:

Neh... die grote panelen zijn veel duurder en aan de andere kant misschien maar 30% rendement.

 

Dat wordt heel erg krap

 

Ja, dan wordt het erg krap:

image.png

Inderdaad altijd een puzzel, hoe je de meeste panelen op de zuid zijde kwijt kunt. Los van de afweging horizontaal of vertikaal wegleggen, zou ik nog meer naar de gegarandeerde output per paneel kijken. Zie in de discussie hierboven panelen van 490wp voorbijkomen. Daarnaast wordt ook SunPower genoemd. Laatste leveren zeker wat ze specificeren. De mijne zijn 415wp. Maar waren inderdaad rond de Euro 300,00 / stk.  Heb inmiddels ook ervaring met Risen, die hier in veel bouwmarkten worden aangeboden a Euro 175,00. Maar ze realiseren hun gespecificeerde 450wp niet. Jinko is een andere opkomende chinees, die door een aantal energiebedrijven worden aangeboden, (met een spec van 395wp). En inmiddels ook gezien in een offerte van een NL-solar aanbieder.

 

Met andere woorden, ik zou primair niet zoeken naar de goedkoopste panelen, en er daar zoveel mogelijk van weg leggen. Maar juist vanwege beperkte m2 aan dakpannen, vooral zoeken naar panelen met een realistische wp. Die ook wordt gerealiseerd. Dan heb je echt plezier van je solar installatie, en besparing of je elektra faktuur ! 

aangepast door Pergola
typefout in een merknaam

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De panelen maken ze tegenwoordig groter en hebben zo schijnbaar een hoger opbrengst van meer dan 400Wp.

 

Ik heb ook al vele jaren Sunpower hoog rendements panelen.

 

Tegenwoordig moet je het vermogen en de grote van de panelen vergelijken en dat is een moeilijke opgave.

 

Beter kan je kijken naar de totale vermogen van alle aangeboden panelen en de prijs.

Zo bekom je een prijs per W/piek van de totale installatie en kan je vergelijken.

 

Ik volg al een 10-tal jaren de opbrengst van verschillende installaties en de beloofde opbrengst per paneel wordt normaal toch steeds gehaald.

je kan eens een kijkje nemen op de site van zonstraal.be

 

mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...