Ga naar inhoud


Aansluiten usb harddisk lukt niet uno 4kse


joop001
Ga naar oplossing Opgelost door Mimisiku,

Aanbevolen berichten

47 minuten geleden, ceesv zei:

Ik lees het een en ander over compatibiliteit problemen bij sommige USB 3.0 apparaten.

Dat komt overeen met de problemen die tonskidutch ook ervaren heeft.

 

Alleen los je daar jouw probleem niet mee op.

 

Hoe bedoel je deze?

 

Heb obv de adviezen een andere ssd besteld nu idd met sata aansluiting (dus intern) op hoop van zegen.

 

Deze keer dus gewoon pech zo lijkt het. Hoop dat het bij de volgende wel beter gaat.

 

Maar mochten er nog andere tips zijn, dan zijn die altijd van harte welkom. Bij leren vergroot alleen maar kans op succes bij de volgende poging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ondervonden (op mijn boxen) dat de SSD alleen wilde als ik voorheen de bestaande partitie van de nieuwe SSD wiste. Wellicht dat sommige SSD’s een Windows partitie voorgeïnstalleerd hebben. De Dreambox vertikte de schijf te initialiseren totdat ik hem in Windows schijfbeheer gewist had. Ook in de VU+Zero4K wilde in eerste instantie niet. Ze zou zeggen dat de initialisering dit doet, maar soms niet dus…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop morgen nieuwe schijf in huis te hebben. Dat is een interne schijf. 

 

Op de usb schijf die ik nu hier heb liggen kon ik op laptop met gedownload programma zien dat deze ext4 geformatteerd is. 

 

Naar ik begreep uit info zou dat goed moeten zijn. Maar wellicht dat ik dingen door elkaar gooi. Of zou er nog een verborgen Windows iets op die schijf zitten? 

 

Maar goed zien het morgen weer. Nieuwe schijf,  nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hou jullie op de hoogte.

 

Bedankt voor jullie hulp.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, joop001 zei:

...Of zou er nog een verborgen Windows iets op die schijf zitten?...

 

Windows heeft de neiging om een verborgen 16 MB partitie op sommige schijven te zetten.

Die is zelfs niet te zien in schijfbeheer (onderdeel van computerbeheer).

MiniTool Partition Wizzard laat die wel zien en verwijderen. Daar is ook een gratis versie van.

 

windows_hidden16MBpartition.jpg.f5fcbe38b371dc0c3910cb02a464964b.jpg

 

windows_schijbeheer.jpg.772666dca4919cacc9562eeb08155774.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, joop001 zei:

Op de usb schijf die ik nu hier heb liggen kon ik op laptop met gedownload programma zien dat deze ext4 geformatteerd is.

 

Als er een EXT4 Partitie is, zou dat inderdaad goed moeten zijn. Of die ook automatisch aangekoppeld werd in je UNO4K dat kan wel eens verschillen.

Eigenlijk is er een automount UDEV in je image daarvoor verantwoordelijk. Het kwam, zo las ik, wel eens voor dat die te langzaam was voor een succesvolle aankoppeling.

Aankoppelen = "mounten" in linux terminologie. Het medium wordt bij een opstart / boot aangekoppeld. Indien dat niet is gebeurd is er een vertragende factor in het spel en dat kan de USB 3.x controller van de externe behuizing zijn.

 

Laten we afwachten wat een interne sata doet. Want die moet na inbouw wel eerst geinitialiseerd worden en geformateerd worden = partities wissen en filesystem aanmaken voor EXT4.

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Laten we afwachten wat een interne sata doet. Want die moet na inbouw wel eerst geinitialiseerd worden en geformateerd worden = partities wissen en filesystem aanmaken voor EXT4.

Yep nog even afwachten. 

Begin vd avond wordt de andere schijf bezorgd. 

 

Gezien er 4 hier in huis zijn. Zal het dan morgen worden dat ik meer weet. Want er wordt tv op gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bericht.

 

Nieuwe ssd HD 2tb sata intern aangesloten. In menu naar harde schijf.  Geinitialiseerd, herstarten en het spul liep. Ben nu +/- 15 min bezig geweest. 

 

Opvallende was wel dat er nu ook echt 2tb ruimte wordt aangegeven. Op die andere schijf die ook 2tb is, werd net iets minder als beschikbare ruimte vermeldt. Dus zou dat net die Windows partitie kunnen zijn? Maar goed doet er nu niet toe. Het werkt iedereen blij. (Klaar voor MAFS)

 

Iedereen bedankt voor het meedenken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie nav start vraag

 

Mocht een ssd harde schijf wel herkend worden, maar blijkt bij het initialiseren dat het mounten niet lukt. De kans zeer groot is dat de fout bij de ssd HD schijf ligt. Oplossing probeer andere schijf en het heeft de voorkeur om dan voor een interne ssd HD schijf te kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aardig dat je het nog eens samenvat voor andere gebruikers.

 

Het is echter niet zo lukraak als Mimisiku beschreef qua SSD merk / type en jij vervolgens als oplossing overneemt.

Een nieuwe SSD of HDD moet altijd door de firmware zelf worden geïnitialiseerd om te voorkomen dat er vreemde partities / verborgen partities op staan.

 

Het kan echter wel zijn dat als je een SSD uit een windows pC in de Vu+ over zet er rechten kwesties een zuivere partitionering en formatering belemmert.

Maar ik ging hier ervan uit dat je een nieuwe externe SSD uit de verpakking aan de Vu+ gekoppeld had.

 

De clou is die snelle USB controller in jou topic. Die is een misselijke filter tijdens opstarten en het automatisch mounten.

(overigens ik had die tip lang geleden van het vuplus-support forum waar massa's aan ervaringswaarden te vinden zijn inzake accessoires voor de Vu+ en ook externe drives)

 

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...