Ga naar inhoud


Home assistant plaagt met updates...


Con

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Con zei:

Maar door mijn gedrevenheid en alle tijd is het dan toch

gelukt,

 

Ik noem het eerder een beetje masochistisch 😂

 

Iedereen zijn meug hoor, Linux kan veel maar is na zoveel jaar nog steeds niet gebruikersvriendelijk. Ik heb het al lang opgegeven, kost me te veel tijd. Tijd die ik ook kan besteden aan bier drinken en chips eten.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden, Tonskidutch zei:

die reactie noemt men ongepast sarcasme

 

Gelukkig heeft @Con wel gevoel voor humor.

 

34 minuten geleden, Tonskidutch zei:

je bent al jaren geleden gestopt met testen dus objectief ben je allang niet meer inzake Linux

 

Zo af en toe draai ik een distributie in VMWare om te constateren dat het niet beter is geworden. Ik weet dat jullie het niet met me eens zijn maar als je tegenwoordig IOS, Android of Windows gewend bent dan zul je toch moeten toegeven dat het qua gebruikersvriendelijkheid achterblijft.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heeft Con gevoel voor humor.

Maar de wereld leest mee.

 

En het eerste gebouwbesturingssysteem in Nederland stond op een Debian Linux kist. Puur code intypen dus.

De betere NAS heeft ook Linux erop en prachtige Home Assistent plugins daarvoor.

 

Eens een avondje een VM draaien is geen testen.

Maar laat ik het topic niet verder vervuilen.

 

  • Haha 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Gelukkig heeft @Con wel gevoel voor humor.

 

 

Zo af en toe draai ik een distributie in VMWare om te constateren dat het niet beter is geworden. Ik weet dat jullie het niet met me eens zijn maar als je tegenwoordig IOS, Android of Windows gewend bent dan zul je toch moeten toegeven dat het qua gebruikersvriendelijkheid achterblijft.

 

Ik kon de opmerking in ieder geval waarderen 😁: "Ik noem het eerder een beetje masochistisch".

 

Aan allen, het ging erom dat je als beginner de Sjaak bent om HA OS te installeren.

Dat was een/de hele bevalling ondanks alle (video) tuts. Maar wel met mijn gebrekkig Engels.

 

En wat betreft Linux, ik heb jaren Debian probleemloos gedraaid maar dat was een geïnstalleerde

versie. Nu was ik met Debian/Ubuntu live aan de gang (nodig on HA OS te installeren).

En de live versie van Debian dulde geen Firefox. Althans ik kreeg constant time-outs bij het downloaden.

En dat ging met Ubuntu wél goed. 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De installatieprocedure heeft in principe niets met Linux te maken. Het is gewoon een image, die je met een windows/mac/linux tool op een harde schijf blaft. Daarna boot je en is het enige waarmee je te maken hebt de gebruiksvriendelijke userinterface (webinterface) van Home Assistant zelf. 

 

De problemen waar Con tegenaan loopt zal een mix zijn van een windows issue in combinatie met Balena, het gebruik van afwijkende hardware (de meeste procedures beschrijven een Intel NUC, of Home Assistant Blue, Home Assistant Yellow of een Raspberry Pi. Als je dan andere hardware gebruikt waar weinig over bekend is, kan dat problemen opleveren, maar daar kies je dan zelf voor.  Heel misschien zit het probleem ook wel een beetje in de stoel in plaats van in de computer ;).

 

Je kunt bij een bekende shop met een bekende voornaam gewoon een Intel NUC met Home Assistant er al op geinstalleerd kopen. Dan is het helemaal plug en play.

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Michel zei:

De installatieprocedure heeft in principe niets met Linux te maken. Het is gewoon een image, die je met een windows/mac/linux tool op een harde schijf blaft. Daarna boot je en is het enige waarmee je te maken hebt de gebruiksvriendelijke userinterface (webinterface) van Home Assistant zelf. 

 

De problemen waar Con tegenaan loopt zal een mix zijn van een windows issue in combinatie met Balena, het gebruik van afwijkende hardware (de meeste procedures beschrijven een Intel NUC, of Home Assistant Blue, Home Assistant Yellow of een Raspberry Pi. Als je dan andere hardware gebruikt waar weinig over bekend is, kan dat problemen opleveren, maar daar kies je dan zelf voor.  Heel misschien zit het probleem ook wel een beetje in de stoel in plaats van in de computer ;).

 

Je kunt bij een bekende shop met een bekende voornaam gewoon een Intel NUC met Home Assistant er al op geinstalleerd kopen. Dan is het helemaal plug en play.

Even een aantal opmerkingen immers (volgens T) kijkt de hele wereld mee...

Je zal eerst op je nieuwe barebone moeten zitten om HA te kunnen flashen

(blaffen volgens M) op de harde schijf/ssd or whatever .

En dan lijkt mij een Linux live daarvoor geschikt, je hebt immers geen Linux

installatie nodig.

 

Afwijkende hardware is onzin M! Tenzij jij bedoelt dat Debian live niet geschikt

is voor een Brix. Zelf betwijfel ik dat ten zeerste, als ik T moet geloven (idolaat

van Linux) moeten alle distro's op de meeste 64bit intel/amd systemen draaien.

 

En nu de stoel M. Ik had vooraf al aangegeven dat ik geen kenner ben en mijn

Engels alleen bestaat uit boerenkool met eventueel een stukje worst. Dus ja

die stoel had ik zelf aan aangegeven. Daarom ging ik hier te rade met de

beleving dat hier gedreven kennis zat.

 

En dan een Nuc of een Brix. De keuze was redelijk eenvoudig uit financieel

oogpunt, ik heb niet al het geld van de wereld en met een pensioentje moet

je een beetje op je passen letten. Uit angst heb ik dus een Brixje gekocht

omdat ik niet zonder automatisering kan maar dat heb ik eerder aangegeven.

 

Maar goed, HA OS staat erop en ik heb nog genoeg uitdagingen om mijn

seriele poorten (slimme meter en Growatt) uit te lezen. En als ik een beetje

surf dan wordt dat voor mij nog een hele kluif. Maar is niet prio 1.

Mijn verwarming is het belangrijkste.

En... HA loopt als een speer, verassend sneller.

 

Daarnaast wil ik ook overgaan naar MariaDB, lijkt mij een betere DB dan

hetgeen HA biedt, dus nog zat te doen. 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
21 minuten geleden, Con zei:

Afwijkende hardware is onzin M! Tenzij jij bedoelt dat Debian live niet geschikt

is voor een Brix. Zelf betwijfel ik dat ten zeerste, als ik T moet geloven (idolaat

van Linux) moeten alle distro's op de meeste 64bit intel/amd systemen draaien.

Dat schreef ik niet. Ik zeg dat de procedure die beschreven is afwijkt en het daardoor voor jou lastiger wordt. Op die brix zal het prima kunnen draaien.

 

Quote

Daarnaast wil ik ook overgaan naar MariaDB, lijkt mij een betere DB dan

hetgeen HA biedt, dus nog zat te doen. 

Als je het jezelf nog lastiger wilt maken vooral. doen. Je wint er niets mee.

 

Quote

En dan een Nuc of een Brix. De keuze was redelijk eenvoudig uit financieel

oogpunt, ik heb niet al het geld van de wereld en met een pensioentje moet

je een beetje op je passen letten. Uit angst heb ik dus een Brixje gekocht

omdat ik niet zonder automatisering kan maar dat heb ik eerder aangegeven.

 

Afhankelijk van welke brix je hebt en wat je er in hebt gestopt, denk ik dat een NUCje met een celeron of zelfs een I3 goedkoper of net zo duur was geweest.

 

Goedkoopste Brix die ik kan vinden met een ssd en 8G ram: 268,00, NUC van de man met de korte voornaam met HA voorgeinstalleerd: 229,00

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Michel zei:

Dat schreef ik niet. Ik zeg dat de procedure die beschreven is afwijkt en het daardoor voor jou lastiger wordt. Op die brix zal het prima kunnen draaien.

 

Als je het jezelf nog lastiger wilt maken vooral. doen. Je wint er niets mee.

 

 

Afhankelijk van welke brix je hebt en wat je er in hebt gestopt, denk ik dat een NUCje met een celeron of zelfs een I3 goedkoper of net zo duur was geweest.

 

Goedkoopste Brix die ik kan vinden met een ssd en 8G ram: 268,00, NUC van de man met de korte voornaam met HA voorgeinstalleerd: 229,00

Ga er maar vanuit dat ik onderzoek heb gedaan naar de prijskwaliteit verhouding van de 2 systemen. Maar het begint te lijken op een wedstrijdje ver plassen en daar dank ik voor.

Weet je, je hebt in alles gelijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ok, jij wilt kennelijk heel graag niet geholpen worden. Het zal mij namelijk een rotzorg zijn of ik gelijk heb.

 

Ik wilde graag mijn jarenlange ervaringen met je delen zodat jij er wel of ook niet je voordeel mee kunt doen. Zo zie jij het overduidelijk niet. Je vragen zal ik vanaf nu negeren, dan hoef jij je niet meer aan mijn antwoorden te storen. Succes!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Michel zei:

Ok, jij wilt kennelijk heel graag niet geholpen worden. Het zal mij namelijk een rotzorg zijn of ik gelijk heb.

 

Ik wilde graag mijn jarenlange ervaringen met je delen zodat jij er wel of ook niet je voordeel mee kunt doen. Zo zie jij het overduidelijk niet. Je vragen zal ik vanaf nu negeren, dan hoef jij je niet meer aan mijn antwoorden te storen. Succes!

Waarvan acte...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...