Ga naar inhoud


The history of Radio Luxembourg


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Radio Luxembourg: Transmitting from Junglinster to all of Europe

 

Deze week trotseert presentator Olivier Catani extreme hoogten als hij de radiozendertoren van Junglinster beklimt en u alles vertelt over de geschiedenis van Radio Luxemburg, een van de beroemdste radiostations van Europa.

 

https://today.rtl.lu/entertainment/news/a/2055599.html

  • Like 2
  • Bedankt 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, de vrije fries zei:

Radio Luxembourg: Transmitting from Junglinster to all of Europe

 

Deze week trotseert presentator Olivier Catani extreme hoogten als hij de radiozendertoren van Junglinster beklimt en u alles vertelt over de geschiedenis van Radio Luxemburg, een van de beroemdste radiostations van Europa.

 

https://today.rtl.lu/entertainment/news/a/2055599.html

Heel interessant, luisterde in de 50/60 er jaren bijna elke avond naar de Engelstalige  uitzendingen. Die begonnen om 20 uur of zo en dat was geweldig. Leek veel op radio Caroline en radio London  van later. In de 50er jaren was er op zondagmorgen een Nederlands tijdslot, met o.a. Paul Vlaanderen (hoorspel) daar luisterden hele families naar. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik luisterde er wat later naar.

ik zal wat jonger zijn😃

 

Als het geluid van de zeezenders 's in de late jaren 70 avonds te slecht was , was er radio Luxemburg met tussen, ik dacht, 19u00 en 19u30 een vlaams half uurtje,

met pop muziek.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in de jaren 80 's-avonds naar Radio Luxemburg gaan luisteren. 

Van 19.00 tot 19.30 had je dan Mike Vendrengh, dan een half uurtje Italiaans en vanaf 20.00 de Engelstalige uitzendingen.

 

En op zaterdag of zondag had je de Top 20 met Frans van der Drift die ook bekend was van o.a. Radio Mi Amigo.   

aangepast door Noordzee
.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2023 om 09:00, Hansen zei:

Heel interessant, luisterde in de 50/60 er jaren bijna elke avond naar de Engelstalige  uitzendingen. Die begonnen om 20 uur of zo en dat was geweldig. Leek veel op radio Caroline en radio London  van later. In de 50er jaren was er op zondagmorgen een Nederlands tijdslot, met o.a. Paul Vlaanderen (hoorspel) daar luisterden hele families naar. 

Inderdaad, ik ben in 1944 in Berlijn geboren en in de jaren 50 hadden wij daar nauwelijks Radio die leuke muziek speelde.

In de avonduren konden wij bij redelijk helder weer met een betrekkelijk kleine portable radio de zender Luxemburg ontvangen, voor ons een lot uit de loterij.

Als het weer minder was en wij op Luxembourg niet konden afstemmen dan luisterden wij naar AFN welke in Berlijn gestationeerd was.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

2de Helft jaren '70 , ik had een draagbare radio naast mijn bed 🙂

De pillen van mijn radio moest ik wel op tijd veranderen !! 😵

Mi Amigo , Radio Luxemburg , Hilversum 3 , heel soms BRT 2 !!

AFN via AM , da' ging hier feitelijk niet , later wel via AFN via FM 101.7 !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 16-5-2023 om 09:00, Hansen zei:

Heel interessant, luisterde in de 50/60 er jaren bijna elke avond naar de Engelstalige  uitzendingen. Die begonnen om 20 uur of zo en dat was geweldig. Leek veel op radio Caroline en radio London  van later. In de 50er jaren was er op zondagmorgen een Nederlands tijdslot, met o.a. Paul Vlaanderen (hoorspel) daar luisterden hele families naar. 

Vanaf 1954 was er elke dag van 6 tot 14 uur een Nederlands/Vlaams programma, dat in de loop der jaren steeds verder werd ingekort voor de start van de Duitse uitzendingen. Dus naar 13 en later 12 uur, tot in 1980 de hele ochtenduitzending verdween en er een vooravond uur kwam, ook weer ingekort tot halfuur. Er was trouwens al een Nederlandse avond in de jaren 30 op de lange golf zender, mijn grootvader citeerde altijd de Hille beschuitreclame, Hille, 10 beschuiten voor 10 cent.( De andere merken hadden 9 beschuiten in een rol.)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...