Ga naar inhoud


’Stroomnet in grote delen van Nederland op slot’


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

In grote delen van Nederland gaat het netwerk op slot.

Bedrijven krijgen van de regionale netbeheerders geen nieuwe aansluiting of uitbreiding op het net.

Komende dagen zal beheerder Enexis melden dat zijn netwerk in Overijssel vol zit.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/396236874/angst-van-ondernemers-wordt-werkelijkheid-stroomnet-in-grote-delen-van-nederland-op-slot

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het duurde 3,5 jaar voor dat de geplande uitbreiding van een bekend winkelcentrum alhier van start ging omdat er te weinig capaciteit was op het net. En tegelijk twee middelgrote nieuwbouw projecten in de buurt aangesloten moesten worden.

Plusminus 10 cm diameter dikke kabels zijn in deze regio gedurende de 4 jaar dat ik er woon bijgelegd.

 

Onze eigen uitbreiding en herbestemming van een kerk werd pas drie kwart jaar later van stroom voorzien. Daar stond dus één 50kVa Caterpilar generator te dieselen in de dorpskern, dat was vervelend en heel duur maar onvermijdelijk.

Ook andere bouwprojecten staan op "Hold" ( Engels voor stilstand) omdat de betreffende wijkcentrales niet de capaciteit hebben.

 

Dat is niet alleen in Nederland hoor. Dat is op vele plaatsen in Europa en betreft elektriciteit, gas, drinkwater en rioleringen.

Als ik al lees dat wederom de zoveelste sluisdeur niet operabel is.......

Reserves inbouwen is sinds de privatisering van dergelijke Nutsbedrijven gaandeweg bezuinigd.

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Reserves inbouwen is sinds de privatisering van dergelijke Nutsbedrijven gaandeweg bezuinigd.

Reserves helpen niet bij de energie transitie die door de regering is opgelegd.

Wanneer je in een keer de kW/h die het gasnet leverde gaat overhevelen naar het elektriciteitsnet kan zelfs een LTS zwakstroom gediplomeerde uit de vorige eeuw je voorrekenen dat die transitie gaat vastlopen.

Een nog veel groter probleem gaat de instabiliteit van de hoeveelheid opgewekte elektrische energie worden, zon en windkracht zijn niet planbaar.

 

De sluiting van de kerncentrales in Duitsland gaat nog een veel groter probleem worden voor het koppelnet,

 

Citaat: https://www.telegraaf.nl/financieel/396236874/angst-van-ondernemers-wordt-werkelijkheid-stroomnet-in-grote-delen-van-nederland-op-slot

Alle aanbieders klagen verder over een gebrek aan personeel. „Wij verwachten dat het nog vijf tot tien jaar duurt voordat de wachtlijsten weg zijn”, aldus Enexis.

Bij alle aanvragen kan het bestaande elektriciteitsnet het stroomaanbod van bedrijven en de vraag van andere ondernemers niet meer aan.

De vervanging van dunne kabels door dikkere met meer capaciteit stokt door de trage afgifte van vergunningen en een gebrek aan personeel die de kabels kunnen trekken een aansluiten. „Alles loopt vast doordat politiek, toezichthouder en uitvoerders naar elkaar wijzen.

Er wordt niet praktisch doorgepakt”, zegt Enzo Diependaal, die ondernemers in het zuiden begeleidt bij aansluitingen. „De bereidheid van bedrijven om te investeren is zo ontzettend groot, maar ze bijten zich stuk op die bureaucratie.”

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, ceesv zei:

Wanneer je in een keer de kW/h die het gasnet leverde gaat overhevelen naar het elektriciteitsnet kan zelfs een LTS zwakstroom gediplomeerde uit de vorige eeuw je voorrekenen dat die transitie gaat vastlopen.

zelfs

is dat niet een beetje denigrerend?

die mannen / vrouwen hebben we keihard nodig

 

Oké als we dan met z'n allen besloten hebben om van het gas af te gaan (2018 was dit al het plan) wegens aardbevingen dus schade en CO2 emissies die we moeten terugbrengen dan gaan we plots 5 jaar later weer klagen over de doelstelling van die transitie en Frans de schuld geven van veel te strenge wetten.

Welke gewoon de Parijse klimaat akkoorden behelzen. Dat is ook al weer 8 jaar geleden.

Of kunnen we met z'n allen concluderen dat maar heel weinig mensen aan de slag is gegaan met de transitie?

Ja geef maar iemand de schuld ervan behalve jezelf. Om maar te zwijgen over die knotsgekke samenloop van omstandigheden in de wereld.

 

964768-crystal-8011-zetor.jpg

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Oké als we dan met z'n allen besloten hebben om van het gas af te gaan (2018 was dit al het plan) wegens aardbevingen dus schade en CO2 emissies die we moeten terugbrengen dan gaan we plots 5 jaar later weer klagen over de doelstelling van die transitie en Frans de schuld geven van veel te strenge wetten.

Ik blijf het herhalen, je moet politici geen technische zaken laten oplossen.

Deskundigen waarschuwen al jaren dat "even van het gas gaan" het niet gaat worden.

 

Vorig jaar kondigde minister Jetten (Klimaat en Energie) een gecoördineerde aanpak van de verstoppingen aan. Het kabinet zette miljarden gereed voor uitbreiding. Maar dat blijkt niet genoeg. Dat steekt Kamerlid Silvio Erkens van de VVD. „Ik maak me hier ernstig zorgen over. Als we van bedrijven en huishoudens vragen om van het aardgas af te gaan en te verduurzamen, moet er wel ruimte zijn op het stroomnet om dat daadwerkelijk te doen. Anders vraagt de minister het onmogelijke. Dit moet de eerste, tweede en derde prioriteit zijn voor deze minister”, zegt hij.

 

 

 

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Deskundigen waarschuwen al jaren dat "even van het gas gaan" het niet gaat worden.

Dat ben ik helemaal met jou eens @ceesv

 

Maar dat was niet echt mijn insteek, in energie zuinigheid en duurzaamheid, daar hadden we al echt heel veel meer voor moeten doen. Opdat we steeds minder afhankelijk zouden zijn van warmte opwekking voor dat huis, gebouw!

Het is verbluffend hoe weinig woningeigenaren zich bij aankoop (en nadien) zorgen gemaakt hebben over het energieverbruik van die woning. Terwijl we al meer dan 20 jaar de energie -0- woning kennen en zelfs al geruime 15 jaar de energie + woning kennen die energie levert aan derden.

 

Het project in Almere om met de buren overtollige zonnen energie te delen is niet nieuw als initiatief maar wel een voorbeeld. (gisteren nog in het nieuwsjournaal)

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Zojuist, Tonskidutch zei:

Het is verbluffend hoe weinig woningeigenaren zich bij aankoop (en nadien) zorgen gemaakt hebben over het energieverbruik van die woning.

Dat kan alles te maken hebben met het geringe aanbod, er is geen keus, is er een woning beschikbaar, dan neem je die.

 

Toen ik 1995 een woning verkocht stond die 1 dag in de etalage.

De koper was al 2 jaar op zoek en had al talloze malen achter het net gevist.

 

Diezelfde woning had ik 5 jaar eerder aangeschaft, voor 48 woningen waren er 500 gegadigden ingeschreven.

De notaris trok lootjes wie er in aanmerking kwamen voor het "mogen" kopen van een van de woningen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De woningnood is dus zoals je zelf beschrijft niets nieuws.

De projectontwikkelaars die nieuwbouw aangaan als winstgevende investering deden echter helemaal niets aan energiebesparing behalve wat de wetgever voorschreef tijdens de bouwaanvraag. Dat marktmechanisme van ontwikkelaars en overheden samen heeft nog nooit een visionair toekomst perspectief opgeleverd.

Je hoeft geen bouwdeskundige te zijn om te kunnen beoordelen dat er stookkosten door muren, vensters, kieren en daken weg dwarrelen.

Het energielabel is een hoax en relevante verduurzaming kent de { potentiële } woningeigenaar helemaal niet.

 

De samenloop van omstandigheden die ik reeds noemde wordt enkel technocratisch op papier opgelost.

Rob Jetten en Hugo de Jonge durven niks. Die wel iets durft staat inmiddels bijna op het schavot.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ze hadden ook weinig ruimte daarvoor, in 1995 was er het premie koopwoning stelsel en de gemeente garantie.

Dat bepaalde de maximum prijs van een woning, en het beschikbare budget.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 1988 was er het subsidie stelsel premie A, B, C, D voor nieuwbouw, daarna werd het al waziger qua financiering.

Het aansluiten van woning ( en/of bedrijf ) aan de nutsvoorzieningen was toen onderdeel van de Vinex locaties 1991.

Nu worden bedrijven ook "verdreven" en gelokt naar bedrijvengebieden aan de randen van de periferie waar die gemeenten te weinig infrastructuur hadden voorzien. De privatisering van Nutsvoorzieningen deed er nog een toefje slagroom bovenop.

 

 

aangepast door Tonskidutch

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2023 om 11:05, Tonskidutch zei:

De essentie van de foto; gewichten trekken die steeds meer weerstand veroorzaken met een zelfde machine is gedoemd te falen

Kijk, ik begrijp wat je bedoeld, maar dan moet de provider de machines in orde maken die de weerstand wel aan kunnen, zodat ze zonder problemen bij de eindstreep kunnen komen om een ''Full Pull" te kunnen halen, en niet de belasting wat er aan ligt te trekken, de schuld te geven.

Wij moeten ook investeren, want we worden er toe gedwongen, met name de zonnepanelen te installeren, elektrische auto's rijden enz enz.

Je moet het probleem bij de bron aan pakken, en dat zijn wij in ieder geval niet....

  • Like 1

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2023 om 11:09, ceesv zei:

Ik blijf het herhalen, je moet politici geen technische zaken laten oplossen.

Deskundigen waarschuwen al jaren dat "even van het gas gaan" het niet gaat worden.

 

Vorig jaar kondigde minister Jetten (Klimaat en Energie) een gecoördineerde aanpak van de verstoppingen aan. Het kabinet zette miljarden gereed voor uitbreiding. Maar dat blijkt niet genoeg. Dat steekt Kamerlid Silvio Erkens van de VVD. „Ik maak me hier ernstig zorgen over. Als we van bedrijven en huishoudens vragen om van het aardgas af te gaan en te verduurzamen, moet er wel ruimte zijn op het stroomnet om dat daadwerkelijk te doen. Anders vraagt de minister het onmogelijke. Dit moet de eerste, tweede en derde prioriteit zijn voor deze minister”, zegt hij.

 

Kijk eens wat een minister wél kan: Een onderzoek bestellen of het allemaal wel kan wat men wil!

 

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i34655/netbeheerders-gaan-maakbaarheidsgat-in-kaart-brengen

 

Het is overigens niet allemaal kommer en kwel want Enexis heeft in mijn wijk "iets" gedaan waardoor ik op een zonnige dag nog slechts 240 Volt uit het stopcontact krijg in plaats van 248 Volt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...