Ga naar inhoud


Zijn er hier nog kortegolf luisteraars ?


jptd

Aanbevolen berichten

Ik was toevallig net aan het luisteren op die frequentie. Heel goede ontvangst (en goede muziek van 40 jaar geleden) met een "actieve magnetic loop" antenne die minder gevoelig is aan al die interferentie van geschakelde voedingen. Eens de antenne buiten stond (onder een afdak)

was de brom weg. Voor degenen die al wat ouder zijn, en voor wie muziek van 40 jaar geleden nog te nieuw is,

kan je ook luisteren naar Radio Charleston. Die kwam ook binnen maar met een minder goed signaal.

 

Ik gebruik deze antenne:

Active Loop antenna MLA-30 Plus MegaLoop 500 Khz - 30 Mhz.

maar met een ander voeding (niet geschakeld) gemaakt van een oude Philips batterijlader plus

een spanningsregelaar.

 

Voordeel is dat hij heel ongevoelig is voor common mode signalen (de storingen) en heel compact.

Zelfs binnenshuis is de ontvangst redelijk (en vergelijkbaar met draadantenne van 16 meter buiten. Die pikt enorm veel storing

op, zelfs na uitschakelen van alle niet noodzakelijke apparatuur, gebruik van chokes enz.)

 

De antenne-loop zelf ga ik nog vervangen door iets beter: een loop gemaakt van coax kabel.

 

De uitgang van de antenne gaat naar een spyverter upconverter en vervolgens naar een SDR. Demoduleren

doe ik met gqrx onder linux.

 

Uiteraard kan het allemaal nog beter, maar zelfs op de lange golf heb ik goed ontvangst. Op de middengolf

valt caroline tegen (zwak signaal hier). Op de korte golf ontbreekt mi-amigo nog (maar ik heb de antenne

pas 2 dagen).

 

 

radio6160.thumb.png.8d2600539fae263d54466d6cedb84040.pngradio6160.thumb.png.8d2600539fae263d54466d6cedb84040.png

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb maanden terug geprobeerd om Mi Amigo op de korte golf te kunnen ontvangen met een Sony wereldontvanger van 25 jaar geleden.

Maar helaas, in de Kempen, niets te horen op de frequentie van Mi Amigo.

 

mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-8-2023 om 14:05, Noordzee zei:

Dan wel voor 19.00 want dan stopt de 6085. 

Op het randje sluiting net in mid ned. Binnen op de telescoop.Wel met veel storing maar dat ligt aan alle randapp hier binnen. Als beter weer is vd week kijken buiten met draad antenne . 

F2105F52-5AEA-43CE-A6EC-463B4A6DE676.jpeg

 

aangepast door jptd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de sangean ats-909x en dit is echt een geweldige ontvanger. Is de 909x2 de opvolger? 

 

Heb wel slechte ontvangst op sw met de telescoopantenne, maar met de bijgeleverde draadantenne is de ontvangst stukken beter. 

 

Kan mi amigo vaak wel ontvangen hier in Bussum, al is het vaak met veel storing helaas. 

 

2 jaar terug op de camping in Ede heb ik deze zender vaak aan gehad overdag en daar kwam die stukken beter binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik mijn magnetische loop antenne wat aangepast: Ik heb een 4 meter lange verwarmingsbuis

in een cirkel geplooid en die aangesloten op de MLA-30+ actieve magnetische loop antenne. Met deze aanpassing worden de

signalen een stuk sterker.

 

B.v. Caroline komt nu bijna de hele dag goed binnen zonder ruis of storingen (Belgie). 

 

Radio Augusta, een middengolf piratenzender ergens in Vlaanderen of Nederland (en met basis in ivoorkust), komt ook met goede kwaliteit binnen.

 

Mi Amigo lukt redelijk in de vooravond, maar niet overdag. In principe kan deze antenne gericht worden, maar bij gebrek aan plaats onder de daknok zal dat niet lukken.

 

Met goed bedoel ik: geen brom of gefluit en dus degelijke kwaliteit.

 

Wel was het signaal nu eigenlijk te sterk: 's avonds had ik eerst last van allerlei intermodulatie vooral in de hogere banden

en ook op de langegolf. Ik heb nu de versterking wat verminderd en dat probleem is al veel minder.

 

ik heb goede ontvangst vanaf 77kHz tot de CB band.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik luister SW (1711 - 30000Khz) & LW 144 - 280Khz &
MW (522 - 1710khz) & FM (76,0 - 109.1mhz)
SW: Radio Delta Internationaal (weekends) en piraten en Engelstalige zenders !!

Antenne:
Ik gebruik ivm de SW-band mijn oude diseqcmotorkabel & coaxkabels ,
want die kabels hangen nog altijd aan de muur , 3 verdiepingen hoog !!
De MW is echt gene vette !! Een mens moet zich toch ergens mee vervelen !! 😁📻

Ik heb hier ook nog 2 oude lampenradio's die nog gemaakt moeten worden !!

De ene bromt enkel nog , de andere , geen geluid !!

Ik heb ze gekregen , dus ....

dat wordt nog een apart draadje bij de juiste afdeling !!

20240104_164723.jpg

20240104_165021.jpg

20240104_165208.jpg

20240104_165237.jpg

20240104_170226.jpg

20240104_170805.jpg

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...