Ga naar inhoud


Modificatie gevraagd


MySat

Aanbevolen berichten

Ik heb een chinese SDR usb-stick gebaseerd op n RTL2832 met R820T. Deze werkt "redelijk", maar in de HF band is er zo goed als geen ontvangst. Dat is een "bekend" probleem omdat er vaak geen of slechte versterking plaats vindt van het HF signaal. Ook komen er wat productie issues op het internet naar voren (ontbrekende componenten of niet doorverbonden). Ik heb een modificatie gezien met een BF199 maar dat was eigenlijk alleen een foto.

 

Mijn doel is om deze stick bruikbaar te maken voor de 100-10000khz, zodat ik wat hoor. Maar een zoektocht op het internet heeft niks opgeleverd. Heeft iemand wel goede (n) modificatie(s)?

 

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites


"maar in de HF band is er zo goed als geen ontvangst"

Als het een standaard SDR is dan kan hij geen HF ontvangen.

Normaal zit er dan een convertor voor die  HF omzet naar 100-165 mhz "CONVERTER VOOR DE RTL SDR STICKS DC – 65 MHz"

Of een versterker er voor "RF versterker breedband 0,1-2000 MHz Guadagno LNA module van versterker met bass 30 dB"

Het ook wenselijk om band filters te gebruiken.

suc6

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mysat,

 

Welke frequenties ben je echt in geinteresseerd? Ik heb hier ook een rtl2832 u met Rafael 820.

Misschien kan ik repliceren. En kijken water er allemaal nodig is.

 

De oplossing van peter is wel leuk, dingetjes kosten nog geen tientje.

 

 

aangepast door bobje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peter,

 

Die sticks zijn idd aleen rx. Of er moet een mega mod komen.:-)

 

Ik wilde weten of dat boardje rx en tx kan.

 

Heb zelf ook een stick maar wil eens kijken of ik wat kan vinden wat hetzelfde kan maar dan rx/tx.  Gewoon voor de lol.

 

PLUTO...ken ik nie...ff koekeloere op google ...thx alvast

 

aangepast door bobje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zoek naar zowel de 500-1600khz als ook de 160/80/40m band. 6085khz  is ook de bedoeling.. M.a.w… heel veel frequenties onder de 30mhz

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, bobje zei:

Als ik me niet vergis, moet op internet een mod te vinden zijn.

 

Is dit wat je bedoeld ?

RTL-SDR Easy HF Dongle Mod

Denk wel dat dat de bedoeling is.

Google maar naar wat ik al eerde schreef.

Normaal zit er dan een convertor voor die  HF omzet naar 100-165 mhz "CONVERTER VOOR DE RTL SDR STICKS DC – 65 MHz".

En zoals Bobje al aangeeft zelfbouw kan ook daar is genoeg te vinden op het net.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die "RTL" sticks zijn zo doof als een kwartel, en erg gevoelig voor intermodulatie. Dus bij het gebruik van een versterker goed opletten dat je niet de frontend overstuurd. De specs zien er wel gemiddeld uit, maar je moet eigenlijk goed filteren eerst, en dan pas versterken. De frontends van die sticks zijn zo breed dat een sterk signaal binnen de bandbreedte van het frontend, het frontend kan (zal!) oversturen, en daardoor dover maakt.

Dus als je een RTL stick wilt gebruiken voor HF, dan raad ik de HF converter die een winkel in Groningen verkoopt aan. Kost je een tientje of 4 -5 als je hem zelf in elkaar zet. (Als je meer info wilt hebben stuur mij dan een PM) Dat is een veel betere oplossing dan een direct conversion mod doen op de stick, en het frontend niet filteren.

Echter ik weet niet of je een budget beschikbaar hebt, maar voor HF ontvangst raad ik een Airspy HF+ Discovery aan. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een erg goede.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie hulp. Was idd deze modificatie die ik al tegen kwam, maar zoals er al geschreven werd, de gevoeligheid is ver ondermaats. Versterken lijkt ook een probleem bij het goedkope spul. Had de hoop met een simple setup (zag ergens een bf199 gebruikt worden voor de hf versterking), het geheel te kunnen upgraden….. Dat lijkt dus echt n brug te ver..

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een paar dagen terug heeft rtl-sdr blog een nieuwe versie van hun stick onthuld. Die stick kan ook de HF banden ontvangen 🙂 . En er zijn wat extra leuke (goede) dingen aangepast, dus het ziet eruit als een goede optie. 

En dat voor nog geen $30...! Jammer genoeg denken ze dat ze maar een jaar lang ze kunnen produceren i.v.m. chips die niet meer gemaakt worden. Dus Koop er eentje in de aankomende maanden! 🙂 

  • Like 2

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...