Ga naar inhoud


Triple quad LNB defect ?


Gene 1225
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

In het kort: pyloon verplaatst om beter ontvangst van astra 2 ( 28.2) te hebben: schotel, triple quad lnb , dubbel bekabeling, alles afgekoppeld en verplaatst.

Nu heb ik prima ontvangst van astra2, maar geen astra 1 , noch astra 3. Diseqc instellingen ongewijzigd: A B C , Ik gebruik een Venton satfinder om uit te richten.

Eigenaardig: op astra 1 ( 19,2) ontvang ik een enkele zenders van twee transponders van astra 2. 

Ook eigenaardig: met ingeschakelde disecq: geen beeld op astra 2, met uitgeschakelde diseqc: alle astra 2 zenders , sterkte zowat 15 db: dus prima.

Ik ben er de ganse namiddag mee bezig geweest omdat ik eerst vermoedde dat het aan de verplaatsing van de pyloon lag en de schotel slecht afgesteld was, maar ik begin meer en meer te denken dat de triple quad de oorzaak is.

Wat denken jullie ?

 

 

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


36 minuten geleden, Gene 1225 zei:

In het kort: pyloon verplaatst om beter ontvangst van astra 2 ( 28.2) te hebben: schotel, triple quad lnb , dubbel bekabeling, alles afgekoppeld en verplaatst.

Nu heb ik prima ontvangst van astra2, maar geen astra 1 , noch astra 3. Diseqc instellingen ongewijzigd: A B C , Ik gebruik een Venton satfinder om uit te richten.

Eigenaardig: op astra 1 ( 19,2) ontvang ik een enkele zenders van twee transponders van astra 2. 

Ook eigenaardig: met ingeschakelde disecq: geen beeld op astra 2, met uitgeschakelde diseqc: alle astra 2 zenders , sterkte zowat 15 db: dus prima.

Ik ben er de ganse namiddag mee bezig geweest omdat ik eerst vermoedde dat het aan de verplaatsing van de pyloon lag en de schotel slecht afgesteld was, maar ik begin meer en meer te denken dat de triple quad de oorzaak is.

Wat denken jullie ?

 

Een mogelijke verklarding is dat de schotel in de verkeerde richting wijst en dat de 19.2E lnb naar 28.2E staat gericht.

 

Je geeft onvoldoende info, maar ik gok dat

1. de ontvanger is afgesteld voor A=19.2E B=23.5E en C=28.2E (correct)

2. de 19.2E naar 28.2E kijkt en de andere LNBs dus NIET naar 19.2 en 23.5E kijken

 

Dat zou alles verklaren:

Als diseqc uit staat zal de switch normaal gezien input A gebruiken en dus via de 19.2E LNB 28.2E binnenhalen

Als de diseqc aanstaat op C zal hij de lnb voor 28.2E gebruiken en dus nergens naar kijken

En als je kiest voor 19.2E zal je 28.2E zien. Afhaneklijke van de configuratie van de ontvanger (blindscan of niet)

zal je slechts enkele of alle transponders van 28.2E zien.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Het handigste is om de schotel uit te richten met een enkele lnb op de Astra 23,5.

 

@ Sprietje , Dat is het eerste wat ik morgen ga doen.

 

@ Diep Thouhgt:

1) de ontvanger is afgesteld voor A=19.2E B=23.5E en C=28.2E (correct) Inderdaad

2) Ik volg je redenering, en met de tip van Sprietje zou ik er moeten uitkomen waar het fout zit.

 

bedankt jongens, ik was al bevreesd voor de triple quad aangezien die niet meer verkrijgbaar is.

Wordt vervolgd.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Sprietje zei:

Het handigste is om de schotel uit te richten met een enkele lnb op de Astra 23,5.

En met die tip (en een enkele lnb)  ben ik tot de vaststelling gekomen dat de nieuwe plaatsing van de mast perfect is voor de ontvangst van astra 2, maar er geen ontvangst mogelijk is van astra 1 en 3. Bomen hé.

Mast terug verplaatsen, alleen is die nu 50 kg aan beton zwaarder. Pfff...

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2023 om 21:01, Gene 1225 zei:

En met die tip (en een enkele lnb)  ben ik tot de vaststelling gekomen dat de nieuwe plaatsing van de mast perfect is voor de ontvangst van astra 2, maar er geen ontvangst mogelijk is van astra 1 en 3. Bomen hé.

Mast terug verplaatsen, alleen is die nu 50 kg aan beton zwaarder. Pfff...

Voor je alles verhuist misschien toch best eens die satellite finder app gebruiken. Het zonde zijn mocht het een of ander probleem zijn door

verkeerd te configureren bij het testen of door kleine fouten bij instellen skew e.d.. 23.5 en 28.2 zitten niet zo ver van elkaar. Het kan, dat de ene ontvangen word en de andere niet, maar dan staan de bomen dicht bij elkaar en zijn ze hoog (vermits je een mast gebruikt.

 

Nadeel van die apps is dat ze niet zo nauwkeurig zijn, en dat calibratie van de telefoon niet zo veel helpt.

 

Beter/nauwkeuriger dan de app is een sun outage calculator website gebruiken: 2 keer per jaar staat de zon exact echter elke satelliet. Dan hoef je enkel te op het juiste moment (enkele minuten per dag) kijken of ze achter de bomen zit. De volgende gelegenheid is eind september. Normaal heb je een week tijd (in geval van slecht weer).

 

https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DeepThought zei:

Voor je alles verhuist misschien toch best eens die satellite finder app gebruiken.

 

Beter/nauwkeuriger dan de app is een sun outage calculator website gebruiken: 2 keer per jaar staat de zon exact echter elke satelliet. Dan hoef je enkel te op het juiste moment (enkele minuten per dag) kijken of ze achter de bomen zit. De volgende gelegenheid is eind september. Normaal heb je een week tijd (in geval van slecht weer).

 

https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

 

 

 

Ik heb geprobeerd om de satfinder-app te installeren op mijn Samsung A12, maar die heeft blijkbaar geen ingebouwd kompas.

Toch weer wat bijgeleeerd met de verwijzing naar de sun outage calculator.

bedankt jongens. 

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sun outage calculator werkt natuurlijk perfect maar ja die kun je maar 2x per jaar gedurende enkele dagen gebruiken. Er bestaat een andere calculator die je elke dag van het jaar kunt gebruiken maar ook die kun je alleen maar gebruiken als de zon schijnt. Je krijgt met die calculator precies de richting van de gewenste satelliet alleen staat de zon dan niet op dezelfde elevatie als de satelliet. De elevatie van de satelliet en de elevatie van de zon worden wel precies in de calculator aangegeven. Het gaat om deze calculator https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm ook van Jens T. Satre. Deze calculator gebruik ik vaak om de schotel op een satelliet uit te richten. Ik plak dan schilderstape van precies midden boven op de schotel tot midden over de lnb die in de klem staat. Die werkt zo precies dat ik nog nooit heb meegemaakt dat ik met fijntunen een beter signaal kon krijgen door de signaalkwaliteit te meten.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

De sun outage calculator werkt natuurlijk perfect maar ja die kun je maar 2x per jaar gedurende enkele dagen gebruiken. Er bestaat een andere calculator die je elke dag van het jaar kunt gebruiken maar ook die kun je alleen maar gebruiken als de zon schijnt.

 

Sprietje, dat zou dus volgende week moeten lukken gelet op de weersvoorspelling.

Wordt vervolgd.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nu even de domste vraag:

als de schotel uitgericht is op astra 2 en ik wil draaien naar astra 3, staande met mijn gezicht naar voorkant van de schotel, moet ik dan naar links of naar rechts draaien ? Nooit veel begrepen van breedtegraden en dat soort dingen. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Astra 2 hangt op 28 oost, Astra 3 op 23 Oost.

Je draait dus van boven gezien met de wijzers van de klok mee.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat nog een hele fijne calculator waarmee je de satellietpositie kunt bepalen met behulp van Google Streetview. Die calculator geeft de satellietpositie met een kruis aan in een Streetview afbeelding. Die kun je dus niet gebruiken in je achtertuin want daar is de Streetview-auto nooit geweest maar kan soms heel handig zijn. Een paar voorbeelden:

 

Iemand in de Belgische Ardennen kon de Astra 23,5 niet vinden al jaren geleden. Woonde in een huis aan een weg. Via die calculator was te zien dat de satelliet net achter het bovenste puntje van een berg zat die op zeker 500 meter afstand lag. Gelukkig had die man een flinke wei achter zijn huis. Door de schotel in de wei te plaatsen, kon hij de Astra 23,5 wel ontvangen.

 

Iemand met een camper in het noorden van Noorwegen kon de Astra 23,5 niet vinden. Hij had het vermoeden dat dit kwam door de bergen in de verte. Ja de satelliet staat in het noorden van Noorwegen natuurlijk maar heel laag aan de horizon. De camping lag pal naast een weg en stond dus op StreetView. Door deze calculator te gebruiken was te zien dat hij vrij zicht had op de satelliet, zie bijlage. Dat hij de satelliet niet kon ontvangen was wegens te weinig signaal voor zijn schotel. Met een grotere schotel zou de Astra 23,5 daar wel te ontvangen zijn.

 

ontvangst A3 op camping Byrkjelo Noorwegen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij een afbeelding van de Clarkebelt gezien vanuit ongeveer Nederland.

Als je de schotel van de Astra 28,2 naar de Astra 23,5 moet draaien, draai je hem naar het westen toe.

 

Als je een schotel gaat uitrichten ga je achter de schotel staan. Daar zit namelijk de mastklem.

Bij normale schotels stel je de lnb's af aan de voorzijde van de schotel want als je achter de schotel staat, kun je niet bij de lnb's

Clarkebelt vanuit Nederland 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...