Ga naar inhoud


Canal Digitaal schotel afstellen voor Freesat box


Teedee
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Vooraleer mijn excuus als deze post onder het verkeerde forum staat. Ik heb naarstig gezocht waar ik terecht kan, maar alle andere forums lijken gericht op andere zaken dan die van mij.

 

Waar het om gaat is dit: ik heb een Canal Digitaal M7 ontvanger en bijbehorende schotel met 3 LNB. Ik merk dat ik eigenlijk puur de gratis Engelse zenders kijk, maar ben het beu dat de tv gids slechts 'nu en volgend' toont en dat opnemen een ouderwets gedoe is met instellen van tijden, data en herhaalfrequentie. Tegenwoordig kan dat zoveel beter met opnamemogelijkheid voor series et cetera.

 

Om die reden heb ik een Freesat box gekocht in Engeland. Die zegt een sterk signaal met goede kwaliteit te ontvangen van mijn schotel/LNB opstelling, maar geeft ook 'signal lost aan'. Nu las ik dat Canal Digitaal via Astra 23,5 gaat en dat ik de schotel moet richten op Astra 28,2. Het rare is, dat de M7 box aangeeft Astra19,2, Astra 23,5 EN Astra 28,2 te ontvangen.

 

Het is moeilijk met een compassie te kijken waarop de schotel gericht staat, omdat de naald reageert op het metaal, maar hij lijkt op 23,5 Oost te staan. Zou dat het probleem kunnen zijn? Maar indien dat het geval is, hoe kan hij nu dan wel Astra 28,5 aangeven?

 

Andere optie waaraan ik dacht is dat de 3LNB wellicht puur voor Canal Digitaal geschikt is, omdat de drie koppen op vaste afstand van elkaar staan en er niets anders te verstellen is dan de skew, een nieuw woord dat ik geleerd heb in mijn zoektocht naar een oplossing.

 

Iets vreemds is trouwens ook dat mijn schotel niet op de vereiste 28/29 graden achterover staat, maar volgens mij slechts 10 graden. Daar doet hij het al 8 jaar prima mee trouwens. Ik las dat die hoek voor de Astra 2E ook anders moet zijn.

 

Een en ander is voor mij als absolute leek (de schotel is ooit geïnstalleerd door een monteur) aardig verwarrend. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar te beginnen. Als de afstelling nu al anders is dan zou moeten, welke wijzigingen maak ik dan als ik de Freesat box wil laten werken?

 

De box werkt trouwens prima als ik hem bij vrienden in de UK aansluit. Die is dus niet defect.

 

Even concreet vraag ik me twee dingen af:

 

A. Is de huidige opstelling met deze schotel (60 cm breed en 65 cm hoog) met 3 LNB geschikt voor de Freesat box of gaat het met deze LNB niet werken omdat hij blijkbaar op 3 specifieke satellieten afgesteld staat? Stel dat ik voor de laffe optie kies en een monteur laat komen, komt hij dan voor niets, omdat ik een andere schotel/LNB nodig heb?

 

B. Hoe richt kijk mijn schotel nou vertikaal, horizontaal en de skew van de LNB? Hij ontvangt nu al Astra 28,2, maar blijkbaar niet genoeg, ook al zegt de M7 ontvanger dat signaal en kwaliteit 100% zijn. De Freesat box is trouwens minder te spreken over de procenten. (80 voor sterkte en 60 voor kwaliteit).

 

Een verwarrend verhaal ongetwijfeld, dus stel jullie eens voor hoe het voor iemand moet zijn die vorige week pas ontdekte wat een LNB was, wat skew is, et cetera... 😉

 

Hoe dan ook, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Aanvankelijk dacht ik wel even snel de schotel te verdraaien, maar omdat ik besloot verstandig te zijn en me in te lezen, ben ik nu ineens flink terughoudend geworden.

 

Groet en alvast vriendelijk dank,

 

Tim

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Beste TeeDee,

 

In de Canaldigitaal ontvanger zit een stuursignaal wat de interne omschakeling van de Tripple LNB op de betreffende satelliet verzorgt.

 

Je freesat ontvanger schakelt niet naar Astra 2 van de LNB, daardoor ontvang je geen Engelse zenders met die ontvanger.

 

Wanneer je alleen de Engelse zenders wilt ontvangen zal je de tripple LNB moeten vervangen voor een single lnb en de schotel moeten richten op Astra 2, 28 graden oost.

 

Als alternatief kan je de Canaldigitaal ontvanger vervangen door bijvoorbeeld een Vu+ ontvanger, die geeft voor de Engelse zenders wel een week programma informatie.

Zo een ontvanger werkt ook met je bestaande tripple LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank ceecv, voor de snelle reactie.

 

Dat klinkt erg helder, al snap ik de elevatiehoek die ik nu heb nog niet helemaal. Met 10 graden zou dat eigenlijk niet moeten werken toch?

 

Als ik programma's wil kijken,maar ook opnemen of meerdere programma's tegelijk wil opnemen, kom ik met een enkele LNB dan nog wel weg? Of heb ik dan een 3 LNB nodig, waarvan ik de koppen dan afzonderlijk zo moet verstellen dat ze allemaal op de Astra 2E gericht staan?

 

Alvast dan en vriendelijk dank,

 

Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan met behulp van een app, https://www.dishpointer.com/  precies voor jouw locatie bepalen hoe je schotel gericht moet worden.

 

Voor een enkele satelliet positie zijn er LNB's met meerdere uitgangen de twin of quat LNB, die je met evenzoveel kabels met je ontvanger kunt verbinden.

 

Je kan dan tegelijk opnemen en kijken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Teedee

 

Een schotel van Canal Digitaal heeft een offset van 26 graden. Ik weet niet waar je woont maar in Utrecht bijv. heeft de Astra 28,2 een elevatie van 26,6 graden. De schotel moet daar dus maar 0,6 graden achterover staan.

 

offset principe-.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank beiden, volgens mij kom ik onverwacht snel tot een oplossing. Als ik de schotel afstel volgens de gegevens die ik vind in de link van ceesv (zie afbeelding, verschilt de elevatie in Staphorst echt zoveel van Utrecht?) 20230924_165953.thumb.jpg.c61f2d812261447fc2b34d70b9ae2e82.jpg en daarbij rekening houd met het feit dat mijn schotel al 26 graden achterover staat zoals Sprietje zegt, dan hoef ik alleen maar een andere LNB te kopen zoals deze: https://www.digirepairs.co.uk/product/freesat-4k-wideband-lnb/#:~:text=✔️ WIDEBAND LNB%3A This Wideband,a 10.41GHz Local Oscillator.

Mocht er in Nderland een equivalent verkrijgbaar zijn, dan heb ik die nog niet gevonden. De Wideband LNB's die ik gevonden heb, hebben alle een  multiswitch nodig. Zo te zien is dat een ding waaraan meerdere kabels gekoppeld kunnen worden, maar mijn Freesat box heeft slechts twee aansluitingen, terwijl er wel vier programma's tegelijk opgenomen kunnen worden.

 

En afstellen moet zonder meetapparatuur wel kunnen lukken als ik binnen iemand laat meekijken op de tv om te kijken of het signaal verandert als ik iets verdraai toch? Of is dat echt een tenenkrommende opmerking in jullie kringen? In dat geval is ogenrollen gerechtvaardigd. 😉

 

 

aangepast door Teedee
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Staphorst is de elevatie voor de Astra 28,2 oost 26,5 graden. De schotel moet dus maar 0,5 graden achterover staan.
En beste Teedee, als je goed leest op die site zie je staan: Let op: enkel geschikt voor gebruik in combinatie met een (speciale) multiswitch!
Die lnb kun je dus niet op je Freesat box aansluiten. Ja een tenenkrommende opmerking van je. :blink:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sprietje.

En excuus,. Ik had de post aangepast, omdat ik inderdaad die opmerking had zien staan. Volgens Freesat is er een HYBRID LNB nodig met een wideband uitgang. (https://www.freesat.co.uk/help/4k-tv-boxes/first-time-installation/lnb-types). Geen idee wat dat is, maar hopelijk passen daar gewoon mijn huidige twee kabels op.

 

Qua afstellen en kromme tenen: ik bedoel dat ik wel een kompas en waterpas gebruik, alsmede een gradenschijf, maar dat ik voor die ene keer hopelijk niet dure meetapparatuur hoef aan te schaffen. Hopelijk verzacht dat de ergernis. 😅

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ja, dan is er een wideband-lnb nodig. Dan kun je dus echt niets met die triple-lnb die je nu hebt.

En let op, je moet een Engelse wideband-lnb hebben en geen Europese wideband-lnb. Daar zit verschil in. Een Europese wideband-lnb heeft een Local Oscillator van 10,40GHz, een Engelse wideband-lnb heeft een Local Oscillator van 10,41GHz. Die zul je dus in Engeland moeten kopen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, dat scheelt weer! Maar wat ik eigenlijk bedoelde is die Wideband LNB op de arm van de Canal Digitaal schotel. Nu zit de LNB-houder erin geklikt. Zo'n Engelse Wideband LNB komt met een eigen houder met een ander bevestigingssysteem.

 

Als houders universeel zijn qua dikte en diameter, zodat de kop exact op de goed eplek zot, dan moet het goedkomen. Zo niet, dan is een bijpassende schotel wellicht een stuk minder martelen dan proberen de kop op de juiste plek te krijgen.

 

Waarschijnlijk denk ik nu te moeilijk, maar te makkelijk denken heeft me de Freesat box in eerste instantie doen bestellen. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je schotel zit een lnb-klem van 40mm. Daarin is een verloopring geplaatst van 40 naar 23mm voor de triple-lnb. Die verloopring haal je er uit. Wideband-lnb's hebben ook een hals van 40mm en die kun je gewoon in de lnb-klem monteren. De meegeleverde Engelse houder heb je niet nodig.

Ik zie dat de meeste winkels in Nederland en Duitsland tegenwoordig wideband-lnb's verkopen met een Local Oscillator van 10,41GHz i.[.v. 10,40 GHz, dus je kunt zo'n wideband-lnb ook hier kopen.

EU-standaard is 10,40GHz, zie: https://inverto.tv/lnb/213/wideband-40mm-lnb-with-horizontalvertical-ports-lo-1040-ghz-eu

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...