Ga naar inhoud


Canal Digitaal schotel afstellen voor Freesat box


Teedee
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Da's simpel. Omdat ik er totaal geen verstand van heb. Als je als leek gaat zoeken, dan is het bijkans onmogelijk om door het woud van commerciële aanbieders van tv-zenders te komen.

 

Wat voor mij belangrijk is, is het feit dat ik helemaal klaar was met programma's handmatig instellen om op te nemen en dan vooral als je series opneemt die ineens op een ander tijdstip uitgezonden worden, waar je altijd te laat achterkomt. Dat en het feit dat ik graag een goed werkende EPG wil. Dat is met de M7 nooit gelukt.

 

Ik heb diverse aanbieders van ontvangers gemaild, maar de antwoorden waren nimmer helder of sluitend. Bij Freesat wist ik wat ik kon verwachten, omdat ik daar in de UK bij vrienden ervaring mee had. Ergo de achteraf wat ongelukkige keuze.

 

Maat met de info van Sprietje moet het wel lukken een andere LNB te vinden. Maat voor ik er eentje aanschaf, zal ik voor de zekerheid de verkoper vragen of hij ECHT geschikt is voor een Freesat 4K Box. En eerlijk gezegd, dat hele 4K zei me ook niets. Nu ik er noodgedwongen in moet duiken, leer ik in rap tempo enorm veel nieuwe dingen die voor de meesten van jullie gesneden koek zijn. Er was nooit noodzaak om me erin te verdiepen.

 

Maar goed, de Freesat heb ik dus gekomen, omdat ik er ervaring mee had in de UK. Geen gedoe en geen ellenlange lijsten met onzinnige zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Teedee

 

In Engeland gebruiken ze veel ovale schoteltjes. Daar heb je een speciale lnb voor nodig met een ovale feedorn.
Nu las ik op een Engelse site dat die Freesat 4K Wideband LNB geschikt zijn voor die ovale schoteltjes. Of de feedhorn in die Freesat 4K Wideband LNB ook een ovale feedhorn heeft is onduidelijk. Zo'n ovale feedhorn is niet geschikt voor een normale schotel zoals die in EU gebruikt wordt. Het lijkt me daarom verstandig de wideband-lnb niet in Engeland te kopen maar in Nederland of Duitsland waarbij deze Local Oscillator van 10,41GHz heeft.

 

ovale feedhorn voor sky minidish.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, ik waardeer de navolging!

 

Ik zat namelijk precies hetzelfde te overwegen. Alles wat ik in de UK zie vermeldt geschikt te zijn voor Sky Q schotels of soortgelijk. Dat zijn inderdaad die kleine, ovale gaasschoteltjes.

 

Om die reden was ik aan het overwegen wellicht beter op zoek te gaan naar een schotel en LNB samen in de UK.

 

Qua geschikte Wideband LNB overweeg ik deze. Als ik het goed begrijp vervult de Freesat box dan de rol van multiswitch, zodat die overbodig blijk toch?

 

GT-SAT GT-WB1 Wide Band H/V LNB

 

aangepast door ceesv
Verwijzing naar winkel verwijderd!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Let a.u.b. op onze reclame regels.

 

https://www.sat4all.com/forums/guidelines/

 

Vermelding van goederen en voorwerpen zijn toegestaan, links naar winkels niet!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus, ik zag het niet als reclame, maar snap het verwijderen van de link wel. Voor de zekerheid heb ik de regels nog even goed doorgenomen.

 

Ik kreeg net bericht van de winkel dat naar hun weten wel een multiswitch benodigd is, dus de zoektocht gaat verder. Maar goed, de oplossing ligt binnen handbereik. Het is nu puur een kwestie van de juiste LNB vinden. Zo niet in Nederland, dan in de UK.

 

Voel me wel een beetje lullig. M'n eerste waarschuwing op een forum ooit... 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is geen waarschuwing, maar een verwijzing naar onze huisregels voor een nieuwkomer.😉

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer dat die winkel niet weet dat er tegenwoordig satellietontvangers zijn waarbij een wideband-lnb noodzakelijk is.
De SAGEMCOM 4K UHD ontvanger om de Digiturk te ontvangen heeft ook een wideband-lnb nodig maar dan met een enkele polarisatie.
Wideband-lnb's bestaan nog niet zo lang en in het begin konden die inderdaad alleen maar op een multiswitch aangesloten worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die Freesat-lnb is dus geschikt voor normale offsetschotels. Dat ze in Engeland schrijven dat die ook voor de Sky mini dish schotels te gebruiken is klopt wel maar het geeft wel signaalverlies omdat die Freesat-lnb dus niet de extra breedte van die schotel ziet en dus minder signaal ontvangt.

 

Je kunt dus de GT-SAT GT-WB1 Wide Band H/V LNB in Nederland kopen die zelfs erg goedkoop staat geprijsd. In Duitsland zijn lnb's een stuk goedkoper maar deze lnb staat in Nederland zelfs een stuk goedkoper dan in Duitsland. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. Wel 2 weken levertijd dus ze moeten hem eerst nog bestellen. Och, en GT-SAT is geen onbekend merk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt!!!

 

Signaal 80% en kwaliteit 100%, beter kreeg ik niet voor elkaar met mijn vrouw binnen roepen als er wat veranderde en ik schotel draaien, kantelen en de LNB 'skewen' en in afstand verschuiven. 😅

 

Ik weet het, vloeken in de kerk, maar ik heb geen satellietvinder en aanschaf daarvan zou weer een nieuw topic op dit forum betekenen, want ik heb geen idee welk apparaat voor die ene keer afstellen nou geschikt zou zijn.

 

Afijn, het werkt en daar ben ik erg blij mee. Het was inderdaad een kwestie van de Triple LNB vervangen door een Wideband LNB (en er was geen multiswitch nodig) en het opnieuw richten van de schotel.

 

Dank allen voor de input en ik hoop dat bovenstaande samenvatting voor een ander van nut kan zijn.

aangepast door Teedee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...